خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی به محصولات آذربایجان غربی در اثر سرمازدگی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۵
خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی به محصولات آذربایجان غربی در اثر سرمازدگی

یخبندان بهاره و سرمازدگی باعث خسارت ۱۰۷ میلیارد تومان به محصولات استان آذربایجان غربی شده است.

اسمعیل کریم‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:

بر اساس برآوردهای اولیه، سرمازدگی و یخبندان در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه سال جاری به محصولات باغی و زراعی در استان بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

وی افزود:

افت دمایی که روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه سال جاری به وجود آمد و تا منفی ۲ درجه نیز شاهد کاهش دما بودیم و دمای خاک نیز تا منفی ۷ درجه کاهش یافت، سبب شد تا برخی از محصولات کشاورزی دچار آسیب شوند.

کریم‌زاده بیان کرد:

با توجه به بارش برف در روز گذشته و تداوم سامانه بارشی در روزهای اخیر بر اساس برآورد کارشناسان پیش‌بینی می‌شود این میزان مبلغ خسارت وارده به محصولات باغی و زراعی ناشی از سرمازدگی و یخبندان به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که در روزهای اینده متعاقبا برآورد نهایی خسارت وارده اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد:

از ابتدای سال جاری طبق گزارشات وصول شده از شهرستان‌های استان کل خسارت مالی که از وضعیت نامناسب هوا مانند خشکسالی، طوفان، باد و سرمازدگی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان وارد شده است، در حدود ۱۳۴ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان است .

او عنوان کرد:

طبق گزارشات جدید اکیپ‌های اعزامی برای براورد خسارت در طول فروردین ماه سال جاری از محل حوادث غیرمترقبه، سیل و تگرگ در حدود ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، باد و طوفان ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ تومان و خشکسالی ۱۰۴ میلیون تومان به محصولات زراعی و باغی استان خسارت وارد شده است.

او تصریح کرد:

با توجه به اینکه خسارت سرما در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار استان اعم از سیب و انگور اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس از میوه دهی محصول و دیگر بررسی‌های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه