جایگزینی گردشگری به جای توسعه کشاورزی و صنعتی سرخس

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵
جایگزینی گردشگری به جای توسعه کشاورزی و صنعتی سرخس

با توجه به خشکسالی و به منظور افزایش درآمد و اشتغال، گردشگری می‌تواند جایگزین خوبی به جای کشاورزی در شهرستان سرخس باشد.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی روز گذشته، ۱ اردیبهشت ماه، در دیدار با اعضای شورای شهر شهرستان سرخس گفت:

کشاورزی، گردشگری و صنعت، سه محور توسعه کشور و استان خراسان رضوی هستند؛ اما در حال حاضر صنعت و کشاورزی به دلیل تحریم‌ها، کمبود آب، خشک‌سالی و... در وضعیت خوبی قرار ندارند؛ از این رو گردشگری به عنوان صنعت بدون دود که به تکنولوژی نیز وابستگی ندارد می‌تواند در کشور و استان درآمدزایی کند.

وی اضافه کرد:

شهر سرخس جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد و می‌تواند در جذب توریست و گردشگری بسیار موفق عمل کند. دریاچه بزنگان، غار کرکس و غار مزداوند از جمله جاذبه‌های طبیعی و بکر شهرستان سرخس محسوب می‌شود که می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند. البته برای معرفی و گسترش این جاذبه‌های گردشگری باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و میراث فرهنگی خراسان رضوی در زیر ساخت‌های گردشگری می‌تواند ورود پیدا کند.

او افزود:

در حال حاضر ۱۶۰۰ اثر در سطح استان ثبت شده؛ اما پیش‌بینی ما شناسایی و ثبت ۱۰۰هزار اثر ملموس و ناملموس است. از این رو برای ثبت آثار تاریخی ملموس و ناملموس شهرستان سرخس، اعتبار مشخصی در نظر گرفته شده است.

مکرمی‌فر تصریح کرد:

میراث فرهنگی آمادگی کامل برای احداث موزه سرخس را دارد تا موزه‌ای در شان تاریخ و هویت این شهرستان ایجاد شود. همچنین روستاهای هدف گردشگری سرخس و کارگاه‌های صنایع دستی به منظور ایجاد اشتغال پایدار روستایی تجهیز خواهند شد.

او با اشاره به بهسازی هتل‌های شهرستان سرخس ادامه داد:

اگر واحدهای اقامتی اقدام به بازسازی و بهسازی کنند، در افزایش درجه آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد:

قطار گردشگری مشهد-سرخس در دو طبقه راه‌اندازی خواهد شد و درحال حاضر قطار گردشگری نیشابور، سرخس، سبزوار و سنگان در برنامه‌های میراث فرهنگی قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری جشن نوروزگاه ۹۸ در سرخس، گفت:

گردشگری محور توسعه کشور است و رقابت سرمنشأ موفقیت آن است از طرفی اقامت، غذا، آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، صنایع‌دستی همه در حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار تاثیرگذار هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه