بزرگترین غار آبی ایران از نگاه گردشگران خارجی

رضا اردو
رضا اردو شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
بزرگترین غار آبی ایران از نگاه گردشگران خارجی

قایق‌سواری در بزرگ‌ترین غار آبی دنیا برای گردشگران خارجی مانند حس حضور در فیلم‌های ترسناک است.

نقاشی‌های دیواری پیشاتاریخی و کاسه-کوزه‌هایی که در غار علیصدر کشف شده نشان می‌دهد که از حدود ۱۲ هزار سال پیش انسان‌ها در آن ساکن بوده‌اند. در زمان داریوش شاه هخامنشی به غار وارد شدند، اما تقریبا پس از آن این غار فراموش‌شده ماند تا سال ۱۳۴۱ – ۱۳۴۲ که بازکشف شد و پس از آن کم‌وبیش مسافران غیربومی به آن راه یافتند. بنابراین تازه در همین چند دهه‌ی اخیر است که جهانگردان خارجی پایشان به این غار عظیم آبی باز شده است. 

حول و حوش سال ۱۳۸۰ بود که یک تیم متشکل از کاوشگران انگلیسی و آلمانی یکی از مسیرهای غار را به پایان بردند که خود به‌تنهایی ۱۱ کیلومتر بود و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

امروزه سالانه حدود یک میلیون نفر از غار علیصدر دیدن می‌کنند که درصدی از آنان را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند. در ادامه نظرات برخی از این مسافران را پس از گشتن در این غار عجیب می‌خوانیم.

غار علیصدر

گردشگر سوئدی در خرداد ۱۳۹۱ این جهان آبی زیرزمینی را معرفی می‌کند:

«اینجا از شهر دور است اما ارزشش را دارد که این مسافت طولانی را به خاطرش بپیمایید. امکانات و خدمات خیلی خوب نبود اما به تجربه‌اش می‌ارزید. قدم زدن در غار به‌همراه پدال زدن در قایق‌ها، تجربه‌ای به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. غار بسیار زیبا است و حس سورئال به آدم دست می‌دهد. سکون هوا و آب‌ عمیقش محیطی فانتزی به وجود آورده است. اینجا لایق آن است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد».

«اینجا بزرگ‌ترین غار آبی جهان است»

مسافر استرالیایی در شهریور ۹۳ اینجای متفاوت را توصیف کرده است:

«ادعا می‌شود که اینجا بزرگ‌ترین غار آبی جهان است. حدود ۴ ساعت از تهران فاصله دارد و می‌توانید برای رفتن به این جای زیبا یک سفر یک‌روزه تدارک ببینید. البته که می‌توانید یک روز دیگر هم به سفرتان اضافه کنید تا آرامگاه ابن سینا در همدان را نیز ببینید که در فاصله‌ی یک‌ساعته از غار قرار دارد.

غار علیصدر

بلیط برای قایق‌سواری در دریاچه‌ی زیرزمینی است که تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود. ممکن است با صفی طولانی روبه‌رو شوید. سعی کنید یک جایی جلوی قایق بنشینید تا بیشترین لذت را ببرید. هوای داخل غار خنک است و حسابی حالتان جا می‌آید. روی هم رفته تور عالی بود؛ هم قایق‌سواری و هم پیاده‌روی داخل غار. رفتن به غار علیصدر باید جزو پنج کار اولی باشد که در ایران انجام می‌دهید».

«رفتن به غار علیصدر باید جزو پنج کار اولی باشد که در ایران انجام می‌دهید»

توریست آمریکایی در مهر ۹۳ اینجا را پیشنهاد کرده است:

«من در زمینه‌ی غارنوردی حرفه‌ای نیستم اما این یکی فوق‌العاده بود. حدود ۱۱ کیلومتر طول دارد اما تنها ۲.۵ کیلومتر آن برای عموم باز است. غیرممکن است که از خارج غار بتوانید تصور کنید که انقدر بزرگ باشد. دو نوع بلیط وجود دارد؛ مطمئن شوید که بلیط مسیر طولانی را گرفته‌اید. پس از حدود یک کیلومتر قایق‌سواری، می‌توانید یک کیلومتر را نیز پیاده بروید. خود را برای بالا رفتن از پله‌ها آماده کنید. ارتفاع در بعضی‌ جاها به حد یک ساختمان ۱۰-۱۲ طبقه‌ می‌رسد. در تابستان ممکن است چهار یا پنج ساعت طول بکشد تا بتوانید وارد شوید. تورها را زودتر راه می‌دهند».

غار علیصدر

مسافر انگلیسی در آبان ۹۳ اینجا را یکی از شگفت‌انگیزترین غارها معرفی کرده:

«من به غارهای مختلفی در جهان، شامل عجیب‌ترین جای بریتانیا؛ یعنی غار دان ار اگف (Dan Yr Ogof) با آن عمق ۱۵ کیلومتری‌اش رفته‌ام. هر یک زیبایی و یکتایی و فضای خاص خود را دارند. اما در مقایسه با علی‌صدر آن‌ها اکثراً معمولی به نظر می‌رسند. علی‌صدر یک اعجوبه‌ی طبیعی است. تنها توصیه‌ام این است که صبح زود به آنجا بروید که ساکت است».

غار دن یر اگف

غار دین‌یر اگف

گردشگر چینی در فروردین ۹۴ آنجا را تکان‌دهنده توصیف کرده است:

«بدون شک تابه‌حال چیزی شبیه به این ندیده‌اید. این غار باورنکردنی بی‌پایان است. انگار دارید در صحنه‌ی فیلم ترسناک پدال می‌زنید که ناگهان موجودی از اعماق آب بیرون می‌آید و همه را می‌کشد! اما هیچ موجود زنده‌ای در غار وجود ندارد. برای من مانند دیدن غاری در کره‌ی مریخ بود».

دانلود ویدیو

مسافر رومانیایی در خرداد ۹۵ از تجربه‌اش در غارنوردی می‌گوید:

«من غارهای زیادی را دیده‌ام اما این یکی بهترین غار توریستی است. حتی می‌توانم بگویم اینجا، از لحاظ هماهنگی و تجهیزات، بهترین جای توریستی ایران است! با این حال متأسفانه توریست‌های خارجی کمی اینجا دیده می‌شود. بلیط‌های ویژه‌ی آن ۷۰ هزار تومان قیمت دارند، شاید گمان کنید که گران است اما ارزشش را دارد و برای زوج‌ها تجربه‌ی خوبی است. اَشکال غار برای متخصص آن خیلی معمولی است اما تجربه‌اش است که جالبش می‌کند».

مطالب مرتبط:

دیدگاه