۱۱ جاده خلوت و مرگبار در جهان را بشناسید

امید جعفری
امید جعفری شنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
۱۱ جاده خلوت و مرگبار در جهان را بشناسید

بزرگراه هزار کیلومتری که وظیفه رساندن محموله‌ها به قطب جنوب را دارد و یا بزرگراه شماره پنجاه که از میان صحرای نوادا عبور کرده است، تنها دو مورد از تنهاترین جاده‌های جهان هستند.

اگر از جمعیت زیاد و شلوغی اتوبان‌ خسته شدید می‌توانید به یازده جاده‌ که برایتان در ادامه توضیح خواهیم داد، سری بزنید و شیشه تنهایی جاده‌ها را بشکنید. هر جاده‌ای زیبایی خودش را دارد، ولی همه آن‌ها ساکت‌ترین مکان برای رانندگی هستند.

بزرگراه دالتون، آلاسکا

بزرگراه دالتون، آلاسکا

این جاده در سال ۱۹۷۴ برای ادامه اکتشافات نفتی و گازی در منطقه آلاسکا احداث شد. طول جاده در حدود ۴۱۴ کیلومتر است که از میان دشت‌ها همانند مار خزیده و به دکل‌های نفتی آلاسکا می‌رسد. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۸۰ کیلومتر، دمای منفی شصت درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. تنها سه شهر در طول این مسیر وجود دارد که جمعیت آن‌ها به ۶۰ نفر می‌رسد.

این مسیر طولانی‌ترین جاده بدون هیچ امکانات رفاهی در آمریکا است

سه ایستگاه بنزین نیز در دسترس شما است. این مسیر طولانی‌ترین جاده بدون هیچ امکانات رفاهی در آمریکا است. بر اساس سفرنامه‌هایی که از این جاده منتشر شده است، علاوه بر ماشین‌های شخصی، ماشین‌های سنگین از این جاده عبور می‌کنند که باعث کاهش دید به صفر می‌شوند. همچنین دست‌اندازهای خطرناکی برای ماشین‌های سبک در سطح جاده به وجود آمده است.

بزرگراه ایر، استرالیا

بزرگراه ایر، استرالیا

جنوب استرالیا به غرب آن توسط بزرگراهی به نام ایر و از میان دشت نالاربور متصل می‌شود. نام این بزرگراه برگرفته از نویسنده انگلیسی ادوارد جان ایر که در سال ۱۸۴۰ از آن عبور کرد، برگزیده شده است. او دشت نالاربور را انحنای ناموزون طبیعت توصیف و از آن به‌عنوان کابوس خواب شبانه در نوشته‌هایش یاد کرده است. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر، دمای منفی هفتاد درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۵۰ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است.

این جاده دارای قسمتی است که ۹۰ کیلومتر بدون هیچ دوربرگردانی باید برانید

بزرگراه ایری، در مسیر دیدنی واقع شده است، مسیری که در آن ناهمواری‌های طبیعی بسیاری از جمله تپه‌های قرمز شنی قرار دارند. منطقه‌ای که در آن تنوع زیستی همانند کانگوروها، مارهای سمی و سایر موجودات صحرایی وجود دارد. لازم به ذکر است که این جاده دارای قسمتی است که ۹۰ کیلومتر بدون هیچ دوربرگردانی باید برانید.

بزرگراه پامیر، آسیا مرکزی

بزرگراه پامیر، آسیا مرکزی

بزرگراه پامیر نام رسمی جاده ام-۴۱ که توسط دولت شوروی سابق از میان کوه‌های پامیر تاجیکستان، بین دوشنبه و اوش در قرقیزستان احداث شده است. جاده‌ای سرکش و زیبا به دور از دسترسی همگان که آرزوی هر گردشگر طبیعت است، بتواند روی آن رانندگی کند. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر، دمای منفی پانزده درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۲۲ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. اگر می‌توانید دمای هوا، سختی‌های جاده و سربالایی‌های شدید این جاده را تحمل‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن رودهای پر از آب و کوه‌ پوشیده از برف قرقیزستان بروید. از کنار جاده می‌توانید روستاهای افغانستان را مشاهده کنید. روستاهایی که به دور از شهرها هستند و تنها راه ارتباطی آن‌ها استفاده از قاطر و عبور از میان کوه‌ها است.

بزرگراه کولیما (Kolyma)، روسیه

بزرگراه کولیما (Kolyma)، روسیه

به علت تعدد افرادی که در این مسر شکنجه‌ شده‌اند، این مسیر به جاده استخوان‌ها مشهور است

این بزرگراه توسط نیروهای گولاگ (gulag) که تحت رژیم استالین بودند، ساخته شده و به علت تعدد افرادی که در این مسیر شکنجه‌ شده‌اند، به جاده استخوان‌ها مشهور است. جاده‌ای به طول هزار و دویست کیلومتر که شهرهای بندر شرقی روسیه را به شهرهای شرقی سیبری که سردترین محل برای سکونت روی زمین هستند، متصل می‌کند.

ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر، دمای منفی پنجاه درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۱۵ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. علاوه بر زمستان‌هایی که کل جاده پوشیده از برف می‌شود، در سایر فصل‌ها هم مناطقی وجود دارند که تکه‌های بزرگ یخ به همراه گل وجود دارد که جاده را صعب‌العبور می‌کند.

بزرگراه لانگیربین (Longyearbyen)، نروژ

بزرگراه لانگیربین (Longyearbyen)، نروژ

در منطقه صعب‌العبور شمال غربی اسلوبرد در نروژ، شهر معدنی لانگیربین قرار گرفته است. جاده‌ای به همین نام برای رسیدن از این شهر به قطب شمال وجود دارد که روی یخ‌ها ساخته شده است. کنارگذرهایی که گاهی از سال از دسترس به کلی خارج می‌شوند از جمله معضلات این جاده است. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۳۳ کیلومتر، دمای منفی بیست درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و هفت درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است.

تعداد خرس‌های قطبی بیشتر از انسان‌های اطراف شما است

افراد کمی از این جاده عبور کرده‌اند؛ در بخش‌هایی از سال که چهار ماه آفتاب به روی جاده نمی‌تابد، سطح یخ‌زده‌ای به وجود می‌آید که امکان گذر اتومبیل عادی را غیرممکن می‌کند. همچنین در دیگر ماه‌ها کولاک‌های شدید سطح جاده را می‌پوشانند. توصیه دیگر ما این است که اگر پا به جاده گذاشتید، از ماشین خارج نشوید، تعداد خرس‌های قطبی بیشتر از انسان‌های اطراف شما است.

جاده ترنس-تیاگا (Trans-Taiga)، کانادا

جاده ترنس-تیاگا (Trans-Taiga)، کانادا

این جاده که در کبک شمالی قرار دارد، حدود ۴۶۰ کیلومتر است. جاده از کنار مخازن آبی، سدهای بزرگ و جنگل عبور می‌کند، همچنین راه‌های دسترسی فرعی برای رسیدن به نیروگاه‌های آبی در کنار مسیر وجود دارد. جاده ماسه‌ای است و برای عبور از آن باید ماشین مخصوص داشته باشید. این شن‌های ریز باعث آسیب رسیدن به شیشه اتومبیل‌های عادی می‌شود.

مسیر اعصاب قوی برای رانندگی می‌خواهد

ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۳۳ کیلومتر، دمای منفی سی و پنج درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. مسیر اعصاب قوی برای رانندگی می‌خواهد، این اظهارنظر یکی از گردشگران عبوری از همین جاده است.

D۹۱۵، ترکیه

D۹۱۵، ترکیه

مسیری پیچ‌درپیچ، شیب خطرناک به همراه زاویه دید کم که باعث شده است این مسیر به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان شناخته شود

جاده D۹۱۵ در کنار کوه‌های سقنالی ترکیه در منطقه ترابزون واقع ‌شده است؛ مسیری پیچ‌درپیچ، دارای شیب خطرناک به همراه زاویه دید کم که باعث شده است این مسیر به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان شناخته شود. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر، دمای منفی چهارده درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۲۴ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است.

جاده در فصل زمستان بسیار خطرناک است و اغلب رانندگانی که می‌خواهند حرفه‌ای بودن خودشان را به رخ بکشند، از آن استفاده می‌کنند. هیچ حفاظ و گاردی برای نگه داشتن ماشین وجود ندارد. با این حال چشم‌انداز زیبایی در این جاده به انتظار نشسته است.

مسافرانی که قصد سفر به ترکیه و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه را دارند، می‌توانند مناسب‌ترین تور ترکیه را در کجارو از فروشنده‌های معتبر مسافرتی به راحتی خریداری کنند.

جاده شماره ۵ (Route ۵)، شیلی

جاده شماره ۵ (Route ۵)، شیلی

سکوت در این جاده به قدری است که باعث خواب‌آلودگی و تصادفات شدید شده است

طولانی‌ترین جاده در شیلی، جاده شماره ۵ است. جاده شماره ۵ بخشی از اتوبان بزرگ پن در آمریکا است که رکوددار طولانی‌ترین مسیر بزرگراهی در کتاب گینس هم است. این مسیر، آلاسکا را به نوک آرژانتین وصل می‌کند و از تمام شیلی عبور می‌کند. اما ساکت و بی‌کس‌ترین مسیر مربوط به اتاکاما است.

ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۱۰۰ کیلومتر، دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۳۱ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. مسیر بدون هیچ چشم‌اندازی و فقط دارای چند ایستگاه سوخت‌گیری است. سکوت در این جاده به قدری است که باعث خواب‌آلودگی و تصادفات شدید شده است.

جاده مرگ، بولیوی

جاده مرگ، بولیوی

جاده مرگ در بولیوی توسط زندانیان پاراگوئه در سال ۱۹۳۰ ساخته شده که مسافتی به طول ۴۳ کیلومتر است. این مسیر پایتخت بولیوی را به شهر کریوکو اتصال می‌دهد. هیچ حفاظی برای ماشین‌ها در نظر گرفته نشده و مسیر به‌صورت دوطرفه و با عرض ۶ متر است. ویژگی‌های این جاده، دمای منفی چهار درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۱۶ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. باران‌های سنگین، جاده مه‌گرفته همگی باعث شده است که در این جاده رانندگی به شدت خطرناک باشد.

در کنار مسیر عبوری شما از این جاده صلیب‌های زیادی به نشان محل سقوط ماشین‌ها به دره وجود دارد

در کنار مسیر عبوری شما از این جاده صلیب‌های زیادی به نشان محل سقوط ماشین‌ها به دره وجود دارد. از اینرو، زیبایی این مناظر همچنین سختی آزمایی جاده، باعث شده است دوچرخه‌سواران جسور، خودشان را با دوچرخ روی جاده مرگ، محک بزنند.

اتوبان ۵۰، نوادا

اتوبان ۵۰، نوادا

کل مسیر را بدون حادثه پشت سر بگذارید، از سوی مقامات نشان افتخار و مهارت در رانندگی خواهید گرفت

مجله‌های نوادا زمانی که این جاده تأسیس شد، همگی بعد از مدتی آگهی با مضمون پیدا کردن فردی که بتواند کل مسیر جاده را با ماشین طی کند، چاپ کردند. ویژگی‌های این جاده، محدودیت سرعت ۱۳۰ کیلومتر، دمای چهار درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و ۴۰ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است.

قسمتی از این مسیر سی سال بعد به‌عنوان نشان افتخار نام‌گذاری شد. اگر شما می‌توانستید کل مسیر را بدون حادثه پشت سر بگذارید، از سوی مقامات نشان افتخار و مهارت در رانندگی خواهید گرفت.

جاده قطب جنوب، قطب جنوب

جاده قطب جنوب، قطب جنوب

قطب جنوب تنهاترین منطقه در کل دنیا است. جای تعجب نیست که جاده‌هایش هم تنها باشند. بزرگراه قطب جنوب در سال ۲۰۰۵ بر روی برف‌های چندین هزارساله به‌منظور اتصال دو پایگاه تحقیقاتی آمریکا ساخته شد. ویژگی‌های این جاده، منفی شصت و سه  درجه سانتی‌گراد در سردترین فصل سال و منفی بیست و شش درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین فصل سال است. از این مسیر به‌عنوان، شاه‌راه سوخت‌رسانی استفاده می‌شود. سختی پیمودن مسیر باعث شدن است که مردم اندک قصد انجام سفرهای ماجراجویانه در این قسمت داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه