۲۵ معماری الهام بخش در دنیا (قسمت اول)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی چهار شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
۲۵ معماری الهام بخش در دنیا (قسمت اول)

گاهی تنها معماری‌های هر منطقه هم می‌توانند دلیلی قانع‌کننده برای سفری نو باشند. در این مدت سفر ما تنها به تماشای مقداری سنگ و بتن و فلز ختم نخواهد شد، بلکه می‌توان تاریخ و هنر مردمان آن منطقه را هم در لابلای آجرهای چنین بناهایی جستجو کرد. 

شاید معماری که سال‌ها و قرن‌ها پیش دست به خلق یک اثر هنری می‌زد، به‌هیچ‌وجه در ذهن خود تصور  هم نمی‌کرد که قرن‌ها بعد انسان‌ها با تحسین به ساخته‌اش نگاه کنند و پول‌های سرسام‌آوری برای حفاظت از آن بنا هزینه کنند. معماری‌هایی که برخی هنوز به همان صورت اولیه باقی مانده‌اند و از برخی امروزه تنها مخروبه‌ای باقی مانده است.

بی‌شک اما همین مخروبه‌ها هم ارزش فراوانی دارند. خوشبختانه در دنیای مدرن امروز هم معماران بسیار با استعدادی وجود دارند که آثار فوق‌العاده‌ای را خلق کرده‌اند.

در این میان اما برخی از معماری‌های قدیم و جدید، چه به‌دلیل زیبایی و چه به‌دلیل داستان‌های نهفته پشت آن‌ها، الهام‌بخش هنرمندان بسیاری از سراسر جهان هستند. گاهی هنرمندان احساس خود را از دیدن این معماری‌ها در نت‌های موسیقی به صدا درمی‌آورند و گاهی هم روی بوم نقاشی، رنگ‌ها را به حرکت وا می‌دارند. در این مطلب به معرفی ۲۶ معماری که تاکنون الهام‌بخش هنرمندان زیادی بوده‌اند، خواهیم پرداخت. 

۲۶. کاخ نورالایمان، بندر سری بگاوان، برونئی

کاخ نورالایمان اقامتگاه رسمی سلطان کشور برونئی، حسن البلقیه در شهر بندری سری بگاوان است. نام این کاخ سلطنتی به‌عنوان بلندترین قصر جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

قصرنورالایمان

این قصر باشکوه و عظیم ۱۷۸۸ اتاق مجزا، یک تالار ضیافت با گنجایش ۵۰۰۰ نفر دارد، همچنین تالار نمازگزاران آن دارای گنجایش ۱۵۰۰ نفر است. از دیگر خصوصیات این کاخ می‌توان به گاراژی با ظرفیت ۱۱۰ اتومبیل، ۵ استخر شنا و یک استطبل دارای تهویه هوای مطبوع با ۲۰۰ راس اسب اشاره کرد.

قصرنورالایمان

چنین مکان گران‌قیمت و مجللی قطعا می‌تواند الهام‌بخش باشد.

۲۵. برج‌های دو قلوی پتروناس، کوالالامپور، مالزی

برج‌های ۸۸ طبقه‌ی پتروناس با طراحی M  شکل، نماد شهر کوالالامپور و حتی کشور مالزی محسوب می‌شوند. این برج‌ها با ارتفاع ۴۵۲ متر به‌وسیله‌ی مرتفع‌ترین عرشه پل جهان به همدیگر متصل شده‌اند.

برج‌های دو قلوی پتروناس

اگرچه می‌توان روی پل قدم زد و از تماشای محیط اطراف لذت برد، اما این پل در واقع برای جلوگیری از شکستن برج‌ها هنگام وزش بادهای شدید طراحی شده است.

برج‌های دو قلوی پتروناس

۲۴. آنکگوروات، آنکگور، کامبوج

معبد الهام‌بخش آنکگور وات در اوایل قرن دوازدهم میلادی به دستور شاه سوریاوارمان دوم در شهر قدیمی آنکگور ساخته شد. آنکگوروات بلندترین بناهای مذهبی جهان محسوب می‌شود.

آنکگوروات

این بنا در اواخر قرن سیزدهم میلادی به‌تدریج از یک مرکز هندو به مرکزی بودایی تغییر ماهیت داد و تا به امروز هم این تغییر را حفظ کرده است. این معبد عظیم امروزه هویت کامبوج محسوب شده، به‌طوری که به‌عنوان نماد ملی در پرچم این کشور ظاهر شده است.

آنکگوروات

۲۳. لا پدررا (La Pedrera)، بارسلونا، اسپانیا

کازا میلا یا لا پدررا، بنایی زیبا است که توسط معمار مشهور کاتالونیایی، آنتونیو گادی در شهر بارسلونای اسپانیا ساخته شده است. طراحی نوآورانه گادی شامل اولین پارکینگ زیرزمینی و یک فضای داخلی تقریبا بدون گوشه است که همه‌ی عناصر طراحی از جمله دیوارها گرفته تا دسته‌های تخت در آن منحنی هستند.

لا پدررا

برخی این بنا را موفق‌ترین ساخته‌ی غیر مذهبی این معمار نامدار می‌دانند. کازا میلا امروزه در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

لا پدررا

۲۲. بوروبودور، جاوا، اندونزی

بلندترین معبد بودایی جهان بیش از هزار سال پیش در دره‌ی کدو واقع در جاوا ساخته شده است. این بنای پرجزئیات به‌گونه‌ای طراحی شده بود تا زائران را در طول یک سفر از طریق سه کالبد بودا شامل کامادهاتو، روپادهاتو و آروپادهاتو عبور دهد. باید گفت که معبد بوروبودور فاقد فضای داخلی است و تمرکز طراح به‌صورت کامل روی نمای بیرونی بوده است.

بوروبودور

بالا رفتن از یک سطح این بنای مذهبی به سطح دیگر نماد فرایند روشن‌شدگی از طریق تشرف محسوب می‌شود.

بوروبودور

۲۱. مسکن ۶۷، مونترال، کانادا

مسکن ۶۷ (Habitat ۶۷) نمایانگر بناهای تخیلی است که در فیلم‌های علمی تخیلی برای سکونت بشر در سیاره‌ای دیگر به نمایش در می‌آیند. این بنا با طراحی انقلابی‌اش توسط معمار اسرائیلی کانادایی به نام موشه سافدیه (Moshe Safdie) در نمایشگاه جهانی اکسپو ۶۷ مونترال در کانادا طراحی و به نمایش گذاشته شد.

زیستگاه ۶۷

مسکن ۶۷ از ۲۵۴ واحد مسکونی بتنی و متصل به یکدیگر تشکیل شده که مفهومی از زندگی نزدیک و در هم تنیده زندگی شهری را تداعی می‌کند.

زیستگاه ۶۷

با وجود طراحی تو در تو و ناموزون این بناها هر یک از واحدها به‌صورت مستقل  دارای فضای باز، هوای تازه و حریم خصوصی هستند.

زیستگاه ۶۷

۲۰. اتمیوم، بروکسل، بلژیک

بنای یادبود اتمیوم با ۱۰۲ متر ارتفاع و ۹ کره‌ی استیل متصل برای ارائه در نمایشگاه جهانی اکسپو ۵۸ در بلژیک طراحی و ساخته شد. این بنا شکل یک سلول کریستال آهنی با مقیاس ۱۶۵ میلیون  برابر بزرگ‌تر را به نمایش می‌گذارد.

اتمیوم

اتمیوم در واقع ساخته شد تا نمادی از صلح میان ملت‌ها و ایمان به پیشرفت علمی و همچنین دید مثبت به آینده باشد. این بنای جالب توجه در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های بروکسل به شمار می‌رود. ‍

اتمیوم

۱۹. خانه اپرا سیدنی، استرالیا

خانه اپرای سیدنی توسط معمار دانمارکی، جرن اوتزون طراحی شده است و امروزه مشهورترین نماد شهر سیدنی در کشور استرالیا و یکی از متمایزترین معماری‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. این بنای الهام‌بخش با هزینه ساخت حدود ۱۰۲ میلیون دلار (۱۵برابر بیشتر از بودجه‌ی تخمین زده شده) در سال ۱۹۷۲ افتتاح شد.

خانه اوپرا سیدنی

بادبان‌های این ساختمان به‌وسیله‌ی جرثقیل‌های فرانسوی که صرفابه این منظور ساخته شدند، نصب شده‌اند. ارزش هرکدام از این جرثقیل‌ها معادل ۵۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان است.

۱۸. تاج محل، آگرا، هند

تاج محل در شهر آگرای کشور هندوستان، مشهورترین مقبره‌ی جهان به شمار می‌رود که در سال ۱۶۵۳ توسط شاه جهان برای همسر ایرانی تبارش، ارجمند بانو مشهور به ممتاز محل که وی را عاشقانه دوست داشت، ساخته شد. این بنا امروزه یکی از عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود.

تاج محل

معماری ایرانی به نام احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری سازنده‌ی این بنا بوده‌اند. ساختمان مرمری سفید رنگ تاج محل، در طول روز تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ صورتی در نور صبحگاهی، سفید شیری در عصرها و همچنین طلایی در زیر نور مهتاب در می‌آید. بی‌شک این بنا برای بسیاری از عکاسان  و هنرمندان دیگر الهام‌بخش خواهد بود.

تاج محل

۱۷. ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia)، بارسلونا، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا، شاهکار تکمیل نشده‌ی آنتونیو گادی جزو آن طراحی‌هایی به شمار می‌رود که به‌نوعی می‌توان گفت تداعی‌گر معماری‌های دیگر کرات آسمانی است. این بنای بی‌نظیر طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۶ تکمیل خواهد شد.

ساگرادا فامیلیا

تاکنون تنها ۸ عدد از ۱۸ منار مخروطی شکل این کلیسا ساخته شده است. یک بار دیگر برگردید و به تصاویر نگاه کنید، باشکوه نیست؟

ساگرادا فامیلیا

۱۶. نوی‌‌شوان‌شتاین، شوانگاو، آلمان

از آنجایی که اولین و تنها ساکن قلعه نوی‌‌شوان‌شتاین در سال ۱۸۸۶ فوت کرد، بعد از آن درهای این مکان بروی عموم باز شد و تاکنون بیش از ۶۰ میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند. قصر نوی‌شوان‌شتاین در شهر شوانگوی کشور آلمان، زمانی محل زندگی شاه لودویک دوم از باورایا (رورباخ) بود.

نیوشوان‌اشتاین

بنای مورد بحث، الهام‌بخش کمپانی دیزنی برای طراحی قلعه‌ی زیبای خفته و آهنگساز مشهور آلمانی، ریچارد واگنر بوده است. اگر به لوگوی مشهور شرکت دیزنی توجه کنید، متوجه خواهید شد که برای طراحی این لوگو نیز از این قصر الهام گیری شده است.

نیوشوان‌اشتاین

۱۵. استادیوم ملی، پکن

استادیوم نمادین ملی پکن، به‌دلیل طراحی فولادی پیچیده‌ی آن به آشیانه‌ی پرنده شهرت دارد. این بنا با ۴۲,۰۰۰ تن فلز در ساختارش همچنین بزرگ‌ترین فضای محصور جهان است که در آن مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن در آن برگزار شد.

 استادیوم ملی

 استادیوم ملی

۱۴. کولوسئوم، رم، ایتالیا

کولوسئوم در سال ۷۲ میلادی ساخته شد و تا به امروز لقب بزرگ‌ترین آمفی تئاتر دنیا را یدک می‌کشد. این بنا نماد شهر رم و مشهورترین بنای باستانی در این شهر  ایتالیایی به شمار می‌رود. کولوسئوم دارای هشت ورودی است و ظرفیت پذیرش ۵۰,۰۰۰ تماشاگر را دارد.

کولوسئوم

در آن زمان برای ساخت این بنا ۶۰,۰۰۰ هزار برده‌ی یهودی به کار گرفته شد و صدها هزار نفر در طول مسابقات گلادیاتوری که چهار قرن جریان داشت، کشته شدند.

کولوسئوم

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه