سرمازدگی ۶۰ درصد باغات فندق رودسر

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۵
سرمازدگی ۶۰ درصد باغات فندق رودسر

با توجه به بارش برف در اشکورات رحیم‌آباد ۶۰ درصد باغات فندق، گردو و گل و گاوزبان رودسر دچار سرمازدگی و خسارت شدند.

علی وارسته بهدانی سرپرست فرمانداری رودسر به‌منظور بررسی وضعیت سرمازدگی محصول فندق وگردوی اشکورات به زیاز اشکورات رفت و دستورات لازم را در بازدید میدانی از وضعیت محصولات باغی و دیدار تعدادی از کشاورزان و کارشناسان نسبت به این وضعیت اعلام کرد.

او گفت:

طبق بررسی‌های بعمل آمده کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان پیش‌بینی می‌شود، در مناطق پایین‌دست بنا به متغیر بودن میزان خسارت به نسبت بالادست در باغات فندق، گردو و گل و گاوزبان به میزان حداقل ۶۰ درصد همین باغات دچار مشکل سرمازدگی و خسارت شده‌اند، که در این راستا جهادکشاورزی نسبت به تشکیل کمیته تعیین خسارت کشاورزان اقدام عاجل کند .

وی با تأکید به کارشناسان در زمینه تبلیغ و نشر بیمه کشاورزان افزود:

طی بررسی‌ها نشان داده شده کمتر از ۵ درصد کشاورزان دارای بیمه محصولات هستند، که متأسفانه در این مواقع نیاز به بیمه و پرداخت خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه و سرمازدگی حساسیت موضوع را نمایان می‌کند و دیگر آن زمان فایده‌ای بحال کشاورزان نخواهد داشت.

او با تاکید برضرورت تشکیل کمیته بیمه کشاورزان بیان کرد:

جهاد کشاورزی نسبت به تشکیل کمیته بیمه کشاورزان اقدام کند تا محصولات دیگر در بخش‌های مختلف در مواقع بحرانی و در صورت بروز حادثه و خسران با آن طی سپری کردن مراحل پرداخت شود و گوشه‌ای از مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

وارسته با اشاره به این‌که تاکنون ۸۵۰۰ خانوار از کشاورزان در بانک اطلاعاتی جهاد کشاورزی ثبت شده‌اند، ادامه داد:

محصولات این کشاورزان توسط کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت است و تا چند روز آینده اعلام رسمی خواهد شد.

سرپرست فرمانداری رودسر با عنوان کرد:

شهرستان رودسر دارای ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت فندق است که از این میزان ۸۰۰۰ هکتار از آن واقع در اشکور سفلی و مابقی در اشکور علیا است.

او خاطرنشان کرد:

همچنین ۳۸۵ هکتار از باغات شهرستان اختصاص به گردو و ۴۷۰ هکتار نیز از سطح زیرکشت شهرستان مختص گل گاوزبان است.

او گفت:

یقین داشته باشند در کنارشان هستیم و نسبت به پیگیری این مشکل و رسیدن به نتیجه‌ای که بتواند خساراتشان را تا حدودی جبران کند از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه