حقایق جالب درباره باتومی؛ گرجستان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
حقایق جالب درباره باتومی؛ گرجستان

باتومی شهری بندری در کرانه دریای سیاه است و به‌عنوان دومین شهر بزرگ گرجستان شناخته می‌شود. این شهر در حال حاضر به‌عنوان پایتخت توریستی گرجستان شناخته شده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۳۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

کشور گرجستان در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل‌شده و به‌دلیل نزدیکی این کشور به ایران، بسیاری از گردشگران ایرانی ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در این کشور زیبا بگذرانند. باتومی پایتخت تابستانی گرجستان، بدون شک یکی از زیباترین شهرهای این کشور است و به‌عنوان دومین شهر بزرگ گرجستان شناخته می‌شود.

باتومی در عصر هخامنشیان در متصرفات پادشاهان ایرانی بود و در عصر پادشاهان روم شرقی، این منطقه توسط یوستی نیانوس تصرف شد. در سال ۶۴۳ میلادی باتومی به دست مسلمانان افتاد، این شهر در اواخر سده ۱۰ میلادی جز حکومت متحده گرجستان بود.

منظره برج ها و ساختمان‌های بلند در پس دریاچه باتومی

در اوایل سلطنت سلطان احمد سوم، مردم گرجستان شورش کردند و از پرداخت مالیات سر باز زدند، اما شورش سرکوب شد و عثمانی‌ها در باتومی و چند جای دیگر قلعه‌هایی ساختند.

در سال ۱۸۷۸ روس‌ها بندر باتومی را تصرف کردند و در ۲۸ اوت در عهدنامه سان استفانو، باتومی به آن‌ها واگذار شد. در آوریل ۱۹۱۸ میلادی عثمانیان باتومی را اشغال کردند و سال بعد از این اتفاق، انگلیسی‌ها وارد باتومی شدند. سرانجام در سال ۱۹۱۹ باتومی از انگلیسی‌ها تخلیه شد. با ما همراه باشید تا در رابطه با باتومی بیشتر بدانید:

۱. باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان است.

۲. باتومی پایتخت گردشگری و مهم‌ترین بندرگاه گرجستان است. باتومی مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری کشور گرجستان است.

۳. باتومی از یک‌سو به دریای سیاه و از سمت دیگر به کوه‌های قفقاز می‌رسد، به همین دلیل در بیشتر ایام سال آب و هوای معتدلی دارد.

دورنمای شهر باتومی در گرجستان

۴. زبان مردم باتومی، گرجی است و وجه رایج آن‌هم لاری است. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۱ در باتومی انجام شد، جمعیت شهر برابر با ۱۲۵,۸۰۰ نفر اعلام شد.

اسکناس ها و واحد پول گرجستان

۵. بهترین زمان برای سفر به باتومی، ماه ژوئیه و سپتامبر است.

۶. شهر باتومی، به شهر ادیان و احزاب مختلف مشهور است. کاتولیک‌ها، ارمنی‌ها، یهودیان، مسلمانان در این شهر با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند.

۷. ساحل باتومی، از بهترین سواحل کشور گرجستان در فصل تابستان است که گردشگران بسیاری در فصل تابستان به این شهر می‌آیند.

درخت نخل مقابل کلیسایی در باتومی

۸. باتومی هتل‌های لوکس و گران‌قیمت بسیاری دارد و از جمله محبوب‌ترین و معروف‌ترین هتل‌های این شهر می‌توان به رادیسون بلو، شرایتون و اینتوریست اشاره کرد. در انتخاب هتل بسیار دقت کنید، چون بعضی هتل‌ها بسیار گران‌قیمت‌تر هستند و با کمی دور شدن از مرکز شهر می‌توانید هتلی با قیمت مناسب انتخاب کنید.

۹. با استفاده از دوچرخه‌های کرایه‌ای باتومی، (باتوم ولو Batum Velo) از دوچرخه‌سواری کنار ساحل لذت ببرید. کرایه تاکسی در باتومی بسیار گران است؛ حتی گران‌تر از تفلیس!

تاکسی های شهری باتومی

۱۰. برای رفتن به اروپا و تجربه حال و هوای آن، کافی است سری به میدان پیازا بزنید، با دیدن مسجد قدیمی شهر، حال و هوای کشورهای آسیایی را حس کنید، در این شهر زیبا می‌توان بناهای تاریخی بسیاری با فرهنگ‌های متفاوت دید.

۱۱. یکی از زیباترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی باتومی، باغ گیاه‌شناسی است. این باغ یکی از پربازدید ترین اماکن شهر بوده و هزاران گونه مختلف گیاه در این باغ قرار دارند.

کلبه چوبی در باغ گیاه شناسی باتومی

۱۲. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری باتومی، دلفیناریوم است که هر روز به‌جز روزهای دوشنبه فعال بوده و گردشگران برای بازدید از این جاذبه باید ۱۲ لاری پرداخت کنند.

۱۳. یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در باتومی، قدم زدن در ساحل شهر است. تماشای دریای سیاه و لذت بردن از امواج زیبای آن فراموش‌نشدنی است. لذت خوردن یک قهوه در کافه‌های ساحلی را از دست ندهید.

رستوران ساحلی در شهر باتومی

۱۴. مجسمه‌های متحرک عشق، مجسمه‌های فلزی هستند که فیگور یک زن و مرد را نمایش می‌دهد و ارتفاعی برابر با ۷ متر دارد. این دو مجسمه به‌سمت هم حرکت کرده و می‌چرخند و با هم ادغام می‌شوند. طراح اولیه مجسمه از داستانی به نام «علی و نینو» الهام گرفته‌شده که در واقع داستان عشق دختر جوان آذربایجانی است.

۱۵. مردم گرجستان به خون‌گرمی و مهمان‌نوازی مشهور هستند، در صورت بروز مشکلی به‌راحتی می‌توانید به مردم شهر اطمینان کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.

بانوان گرجی در لبای محلی باتومی

۱۶. در فصل تابستان گردشگران بیشتر از کشورهای ترکیه، روسیه و ایران به باتومی می‌روند.

۱۷. بافت خانه بسیاری از محله‌های قدیمی باتومی، متعلق به قرن نوزدهم است، بازدید از محله‌های قدیمی باتومی را فراموش نکنید.

۱۸. از جمله شهرهای خواهرخوانده باتومی می‌توان به اراک، ساوانا در آمریکا، بورگاس در  بلغارستان، وانادوز در ارمنستان، بارا و  در ایتالیا

و یالووا در ترکیه اشاره کرد.

خاچاپوری متشکل از نان و تخم مرغ و پنیر

۱۹. خاچاپوری غذای محبوب گرجی است که در بسیاری از رستوران‌های باتومی سرو می‌شود، خاچاپوری انواع مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به ایمرولی (نان گرد پرشده از ماست، تخم‌مرغ، پنیر و کره)، مگرولی، آچارولی، اسوری و آچما اشاره کرد. مواد اولیه یکسان است و روش سرو و پخت ها متفاوت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه