سوغات رشت چیست؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات رشت چیست؟

رشت یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان گیلان است که بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمالی کشور نیز محسوب می‌شود و سوغاتی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد.

نسخه اصلی این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ به‌روزرسانی شده است.

رشت، مرکز استان گیلان و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران در ساحل دریای خزر است که جمعیتی برابر با ۶۰۰ هزار نفر دارد. نام رشت در کتاب «حدود العالم» آورده شده و در سال ۳۷۲ هجری رشت در میان جنگل‌های انبوه قرار داشته و به‌شکل امروزی نبوده است. نام قدیمی رشت «دارالمرز» یا «دارالامان» بوده است. در بسیاری از منابع به این موضوع اشاره شده که برای اولین بار «حمدالله مستوفی» در قرن هشتم از رشت نام برد و از آن زمان رشت توسعه پیدا کرد.

میدان شهرداری رشت

ساسانیان در رشت بناهایی ساختند و پس از اسلام هم رشت در عصر صفوی به شوکت و جلال رسید.

آزاده‌ خطه رشت، «میرزا کوچک خان جنگلی» برای همه ما نامی آشنا است. جنبش جنگل، جنبشی سیاسی بود که در سال ۱۲۹۳ به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی به مبارزه مسلحانه ضد ارتش خارجی، داخل ایران و بریگاد قزاق صورت گرفت.

بسیاری از اولین‌های تاریخ ایران در رشت اتفاق افتاد، اولین شعبه بانک سپه در رشت افتتاح شد، اولین کتابخانه ملی، اولین تئاتر، اولین اتوبوس، اولین راه‌آهن، اولین داروخانه شبانه‌روزی و اولین خانه معلولان و سالمندان در رشت افتتاح شد.

علاوه بر تنوع جاهای دیدنی رشت، این شهر زیبا و پیشرو، سوغاتی‌ها و صنایع دستی بسیار زیبایی دارد؛ تنوع خوراکی‌ها و سوغات رشت به حدی است که در سال ۲۰۱۵ نام رشت در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد. با ما همراه باشید تا با سوغاتی‌های رشت آشنا شوید.

سوغاتی‌ها

تنوع خوراکی‌های خوشمزه در رشت بسیار است و برای هر سلیقه‌ای خوراکی پیدا می‌شود.

رشته خوشکار

رشته‌خشکار

رشته خوشکار یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رشت و استان گیلان است که در واقع نوعی شیرینی سنتی است. این شیرینی خوشمزه به‌عنوان یکی از سوغات ایران برای گردشگران از جذابیت برخوردار است. برای خرید رشته خوشکار، کافی است سری به قنادی‌های رشت و استان گیلان بزنید تا این شیرینی خوشمزه را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید. رشته خوشکار در ماه رمضان سر سفره گیلانی‌ها به‌عنوان مهم‌ترین شیرینی قرار می‌گیرد.

زیتون

زیتون سبز و زیتون سیاه

زیتون از سوغاتی‌های معروف استان گیلان است و رشت به‌عنوان یکی از اصل‌ترین مراکز کاشت زیتون به شمار می‌رود. زیتون انواع مختلفی دارد و در شهرهای استان گیلان به‌خصوص رشت می‌توانید به‌راحتی انواع مختلف زیتون را خریداری کنید.

ماهی سفید

ماهی سفید

ماهی سفید یکی از ماهی‌های شمال ایران و دریای خزر است که در رودخانه‌های استان گیلان به‌وفور یافت می‌شوند. ماهی سفید مرغوب‌ترین ماهی شمال است و تیغ‌های زیادی دارد.

کلوچه فومن

کلوچه فومن

کلوچه فومن از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین کلوچه‌های استان گیلان است که در بیشتر شهرهای این استان پیدا می‌شود. در ابتدا زنان فومنی این کلوچه‌ها را برای مصارف شخصی می‌پختند، ولی توریست‌ها نسبت به این کلوچه خوشمزه علاقه نشان دادند و امروز این کلوچه در همه شهرهای استان به فروش می‌رسد.

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای محبوب شهر رشت است که در منطقه شفت تهیه می‌شود. این پنیر را بدون گرفتن خامه از شیر درست می‌کنند و همین شیوه تهیه‌اش باعث می‌شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه باشد.

برنج و چای

چای گیلان

برنج و چای دو محصول مهم شهرهای شمالی کشور هستند. رشت یکی از شهرهای مهم تولید و عرضه برنج است و چای رشت هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد. چای رشت عطروطعم خوبی دارد و یکی از گزینه‌های مناسب برای سوغاتی است.

رب انار

رب انار

رب انار، از سوغاتی‌های رشت است که استفاده‌های زیادی دارد، از درمانی تا غذایی. رب انار در بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می‌شود، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها است.

نان برنجی

نان برنجی

نان برنجی یا نان تیمیجان یکی از نان‌های خوشمزه محلی است که از آرد برنج تهیه می‌شود و گرد و نازک است. رشتی‌ها نان برنجی را با حلوا ارده مصرف می‌کنند و یکی از نان‌های لذیذ این منطقه است.

صنایع دستی

دستباف‌های پشمی

دستباف‌های پشمی

پشم یکی از فرآورده‌های دامداری است و همان طور که می‌دانید، دامداری در بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی هنوز هم رواج دارد. پس از چیدن پشم، آن را می‌ریسند و به نخ تبدیل می‌کنند، سپس با استفاده از آن محصولات بی‌نظیری تولید می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین دستباف‌های شهر رشت و ماسوله، پاپوش‌های رنگی است که امروزه در بسیاری از شهرهای اطراف رشت، حتی تهران هم پیدا می‌شود و طرفداران خودش را دارد.

حصیربافی

حصیربافی

حصیربافی در رشت و بسیاری از شهرهای شمالی به‌عنوان شغل اصلی افراد شناخته می‌شود. از جمله محصولات حصیربافی می‌توانیم به حصیر، زیرانداز، کلاه، ساک دستی و سبد اشاره کنیم. حصیرها از گیاهانی به نام‌های «سوف» و «نی» تهیه می‌شود. این گیاهان بیشتر در باتلاق‌ها رشد می‌کنند.

مروار بافی

مروار بافی

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع دستی و از دسته سبدبافی است که در سال‌های اخیر در گیلان رواج پیداکرده است. مروار نوعی چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته می‌شود و از آن انواع سبدها بافته می‌شود. ظاهر محصولات سبدبافی شبیه به آثار بامبو بافی است و از دیگر محصولات این صنعت دستی می‌توانیم به سبد، کاسه، جای میوه، ساک پیک‌نیک و... اشاره‌کنیم که از صنایع دستی گیلان است.

چموش دوزی

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می‌شود. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پراستفاده‌ترین مدل‌های چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده می‌شود. چموش‌ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می‌شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کردند.

رشتی دوزی

رشتی دوزی

رشتی دوزی، همان قلاب‌دوزی است، اما به روش زنان رشتی. در رشتی دوزی از نخ‌های ابریشمی استفاده می‌کنند و با استفاده از آن طرح‌های زیبایی روی محصولات مصرفی طراحی می‌کنند.

چادرشب بافی

چادرشب بافی

چادرشب پارچه‌ای ۲*۲ متر است که در بسیاری از روستاهای رشت بافته می‌شود و از آن به‌عنوان زیر سفره‌ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می‌کنند. چادرشب‌ها رنگ‌های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی با نام «پاچال» بافته می‌شود.

از دیگر صنایع دستی رشت می‌توانیم به شانه سازی، بامبو بافی، گره‌چینی، نمدمالی، منبت‌کاری، خراطی، شال‌بافی، قالی‌بافی و سفالگری اشاره کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه