حقایق جالب درباره آتن؛ یونان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
حقایق جالب درباره آتن؛ یونان

آتن پایتخت کشور یونان، شهر اساطیر با آثار تاریخی پرافتخار، بدون شک از زیباترین شهرهای دنیا است که مساحتی برابر با ۲,۹۲۹ کیلومترمربع دارد. نام آتن از ایزد بانوی جنگ و خرد، «آتنا» گرفته شده است.

آتن، پایتخت باستانی یونان، مهد پروش تاریخ این کشور و زیباترین مقصد تاریخی جهان است که آن را به شهر اساطیر یونانی می‌شناسیم. مساحت شهر آتن برابر با ۲,۹۲۹ کیلومترمربع است و جمعیتی برابر با ۸۹٫۳ نفر دارد. آتن سه هزار پیش از میلاد به محلی برای سکونت تبدیل شد. ایرانی‌ها در سال ۴۸۰ قبل از میلاد آتن را فتح کردند و این شهر در زمان پریکلس به یکی از قوی‌ترین شهرهای منطقه تبدیل شد.

آکروپولیس

مکاتب فلسفی زیادی در آتن رشد و پرورش یافتند و افلاطون آکادمی خود را در این شهر به پا کرد. آتن پس از مرگ اسکندر تضعیف شد. این شهر زیبا در سال ۱۸۳۴ به‌عنوان پایتخت یونان انتخاب شد و از آوریل ۱۹۴۱ تا اکتبر ۱۹۴۴ به دست آلمان‌ها اشغال شد.

با ما همراه باشید تا شهر تاریخی آتن را بهتر بشناسیم و با حقایق آن آشنا شویم:

۱. تاریخ سکونت انسان‌ها در آتن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد، آتن را می‌توانیم یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا بنامیم.

۲. مساحت آتن، حدود یک‌چهارم مساحت لندن و جمعیت این شهر حدود یک‌سوم لندن است.

آکروپولیس

۳. آتن آب و هوایی نیمه مرطوب دارد؛ اگر قصد سفر به یونان در فصل تابستان را دارید، باید هوای گرم و کمی مرطوب آن را تحمل کنید.

۴. آتن پرجمعیت‌ترین شهر یونان است، با این حال حدود یک درصد از مساحت این کشور را تشکیل می‌دهد.

۵. بسیاری از تاریخ‌نگاران بر این باور هستند که سبک چیدمان تئاترها از آتن سرچشمه می‌گیرد، فرم نیم‌دایره‌ای با صندلی‌هایی که رو به بالا می‌روند. کلمه تئاتر منشأ یونانی دارد.

آتن

۶. آتن بیشترین سالن تئاتر در دنیا را دارد؛ در شهر آتن حدود ۱۴۸ سالن تئاتر مستقل فعالیت می‌کنند.

۷. زبان رسمی آتن، یونانی است و نام شهر از آتنا، خدای خرد و جنگ یونانی گرفته شده است.

۸. آتن در سال ۲۰۱۳، از ۱۷ میلیون توریست پذیرایی کرد که رکورد قابل‌توجهی است.

آتن

۹. تاریخ برگزاری بازی‌های المپیک به یونان می‌رسد و بسیاری از تاریخ‌نویسان در این زمینه باهم هم‌نظر هستند. بازی‌های باستانی المپیک در اواخر قرن ۱۹ میلادی دوباره احیا شد و اولین المپیک در آتن برگزار شد.

۱۰. ورزش‌های المپیک در عصر باستان جنبه مذهبی داشت و برای ادای احترام به زئوس (خدای خدایان) در صحن المپیا برگزار می‌شد.

المپیک آتن

۱۱. آتن سومین تولیدکننده بزرگ زیتون در دنیا است، درخت زیتون در نزد آتنی‌ها درختی مقدس است و کاشت آن از گذشته در آتن و یونان رواج داشته است.

۱۲. پارتنون یکی از معروف‌ترین نیایشگاه‌های باستانی آتن در آکروپولیس است که قدمتی برابر با ۲۵۰۰ سال دارد. این معبد وقف آتنا شده است. مجسمه‌های این معبد یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌های آن است که فیدیاس معمار آن را طراحی کرده و نوع ستون‌های معبد، دوریک است.

پارتنون

۱۳. آکروپولیس در طول تاریخ، نامهربانی‌های زیادی دیده است و در هر برهه زمانی به‌گونه‌ای دستخوش تغییرات شده است. آکروپولیس مدتی به محلی برای ذخیره‌سازی مهمات تبدیل شد. این معبد توسط لرد الگین غارت شد و در سال ۱۶۸۷ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و آسیب‌هایی دید.

۱۴. در رابطه با نام‌گذاری آتن، افسانه‌ها و قصه‌های زیادی وجود دارد؛ ولی یکی از محبوب‌ترین قصه‌ها داستان رقابت آتنا و پوزیدون (پوسیدون) برای نگهبانی شهر است. این دو اسطوره در مسابقه‌ای هدیه‌ای به مردم شهر اعطا کردند، هدیه آتنا درخت زیتون بود و هدیه پوزیدون آب بود. درخت زیتون در نزد مرد محبوب‌تر شد و به همین دلیل نام شهر، آتنا شد.(پوسیدون برادر زئوس و خدای آب‌ها در یونان باستان)

آتن

۱۵. افلاطون، فیلسوف بزرگ تاریخ فلسفه، اولین موسسه آموزش عالی در دنیای غرب را در شهر آتن تأسیس کرد و در آن به آموزش فلسفه پرداخت.

۱۶. آتن در طول بیش از ۴۰۰۰ سال، همه نوع حکومتی را تجربه کرده است، از سلطنتی، دموکراسی، سوسیالیسم و سرمایه‌داری تا کمونیسم!

جنگ جهانی دوم

۱۷. متروی آتن در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد و امروز دارای سه خط و ۶۵ ایستگاه است و یکی از قدیمی‌ترین متروهای دنیا است. این مترو شبیه به یک گالری هنری است و مجسمه‌های زیادی برای زیباسازی فضای داخلی آن ساخته و به نمایش درآمده است. مضمون مجسمه‌ها آثار تاریخی و مجسمه‌های یونانی است.

۱۸. از اواخر قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۹۰ طرح سنگ‌فرش کردن پیاده‌روهای آتن اجرا شد؛ اولین شهردار زن آتن، «دورا باکویانیس»، این طرح را اجرا کرد.

مترو آتن

۱۹. هتل «گرند برتنج» قدیمی‌ترین هتل شهر آتن است. این هتل در میدان سینتاگما، قرار دارد و در قرن ۱۹ تأسیس شده است. این هتل در جنگ جهانی دوم به‌عنوان دفتر مرکزی نازی‌ها شناخته می‌شد.

۲۰. آتن اولین پایتخت فرهنگی اروپا است و ایده این نام‌گذاری، به «ملینا مرکوری»، فعال زمینه فرهنگ می‌رسد.

آتن

۲۱. تا چند سال گذشته، خبری از موزه هنرهای معاصر در آتن نبود! موزه ملی یا معاصر آتن بانام EMST اولین موزه هنرهای معاصر آتن است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه