تغییراتی که فرودگاه های آسیایی در تجربه سفر ایجاد کرده اند

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
تغییراتی که فرودگاه های آسیایی در تجربه سفر ایجاد کرده اند

فرودگاه‌های آسیایی توانستند در مراسم اخیر جوایز جهانی فرودگاه Skytrax با موفقیت‌های زیادی روبرو شوند. چه ویژگی باعث تمایز آن‌ها از فرودگاه‌های دیگر شده است؟

واقعیت این است که فرودگاه‌ها می‌توانند مسافرت را تبدیل به تجربه‌ای استرس‌زا و خسته‌کننده کنند. ولی، به لطف فناوری پیشرفته و فضاهای فوق مدرنی که با دقت زیاد در فرودگاه‌های آسیا طراحی و ساخته شده‌اند، ترمینال‌هایی که زمانی ترسناک به نظر می‌رسیدند اکنون تبدیل به مقصدی جذاب شده‌اند.

هریت باسکاس، نویسنده‌ی مقالات تخصصی در زمینه‌ی صنعت هوایی و بنیانگذار سایت StuckAtTheAirport.com معتقد است که امکانات رفاهی که مسافران و غیرمسافران را ترغیب می‌کنند یک روز را در این فرودگاه‌ها بگذرانند، باعث ایجاد این تمایز شده‌اند. او می‌گوید:

فرودگاه‌های آسیایی (به خصوص فرودگاه چانگی در سنگاپور و فرودگاه اینچئون در کره‌ی جنوبی) از نظر هنر ساخت ترمینال‌هایی که به تنهایی یک مقصد سفر تلقی می‌شوند، به تکامل رسیده‌اند؛ این ترمینال‌های فرودگاهی سرشار از حس هنر، فرهنگ، غذا، سرگرمی، فضاهای استراحت، فضاهای سبز و البته، مراکز خرید هستند.

فناوری در سئول به سرحد خود رسیده است

فرودگاه اینچئون

ترمینال جدید فرودگاه اینچئون در ماه ژانویه و فقط چند هفته قبل از بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ افتتاح شد

مسافرانی که در ماه فوریه و برای بازی‌های زمستانی المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ وارد فرودگاه اینچئون سئول (دومین فرودگاه در فهرست برترین فرودگاه‌های جهان) می‌شدند، اولین کسانی بودند که از ترمینال ۲ این فرودگاه بازدید می‌کردند.

علاوه بر بیشتر شدن ظرفیت موردنیاز گیت‌های بین‌المللی اصلی این کشور، ساختمان این فرودگاه با توجه به نیازهای مسافران و با توجه به فناوری مدرن طراحی و ساخته شده است. مهم‌ترین بخش این ترمینال، تالار بزرگی است که چهار طبقه دارد و از جنس چوب و سنگ‌های گرانیت ساخته شده است.

فرودگاه اینچئون

ربات‌های فرودگاه اینچئون که به چهار زبان کره‌ای، انگلیسی، ماندارین و ژاپنی مسلط هستند!

نکته‌ی جالب توجه در این تالار آن است که هیچ باجه‌ی اطلاعاتی در آن وجود ندارد، بلکه ناوگانی از ربات‌ها هستند که به مسافران کمک می‌کنند. این دستیارهای دوست داشتنی، کارت‌های پرواز شما را اسکن می‌کنند و شما را تا گیت مورد نظر همراهی می‌کنند، آن‌ها به چهار زبان زنده‌ی دنیا با مسافران صحبت می‌کنند: کره‌ای، انگلیسی، ماندارین (متداول‌ترین زبان در چین) و ژاپنی. ربات‌های اینچئون فقط برای کمک کردن به مسافران طراحی نشده‌اند؛ بلکه آن‌ها مدلی برای حصول اطمینان از این موضوع هستند که ترمینال جدید، همواره تمیز و مرتب نگهداری می‌شود.

زمانی که پای تجربه‌ای منحصر به فرد و جهانی در میان باشد، قطعا فرودگاه چانگی سنگاپور را می‌توان به عنوان یک معیار در نظر گرفت. ماه گذشته، این فرودگاه برای ششمین سال پیاپی به عنوان بهترین فرودگاه جهان توسط Skytrax برگزیده شد. مهم‌ترین ویژگی آن وجود امکانات تفریحی است. چهار ترمینال این فرودگاه پر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی، غذاخوری و امکانات سرگرم‌کننده برای مسافرانی است که تازه از راه رسیده‌اند یا برای پرواز آماده می‌شوند.

فرودگاه چانگی

بلندترین سرسره‌ی فرودگای جهان در فرودگاه چانگی سنگاپور

ترمینال ۳ یک سرسره ی معروف چند طبقه‌ای، یک باغ پروانه، باغ‌های موضوعی دیگر و سینما دارد و بچه‌ها هم که عاشق بزرگ‌ترین سرسره‌ی فرودگاهی جهان خواهند شد. در سالن خروجی ترمینال ۲، «باغ آنشانته» (Enchanted Garden) فضایی مسحورکننده با لامپ‌های چشمک زن، مسیرهای تو در تو و صداهایی طبیعی ایجاد کرده است که زمانی که مسافران از کنار مجسمه‌های غول‌پیکر گل‌ها عبور می‌کنند، می‌شنوند. گل‌های آفتاب‌گردان و ارکیده‌ی ترمینال را هم به دیگر ویژگی‌های این فرودگاه اضافه کنید.

فرودگاه چانگی

دیوار سبز چانگی که با مساحتی برابر با ۳۰۰ × ۱۴ متر بزرگ‌ترین باغ عمودی جهان است و بیش از ۱۰٬۰۰۰ گیاه در آن می‌روید

در ترمینال ۴ که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد، از جدیدترین فناوری‌های خودکار استفاده شده است. مسافران می‌توانند در یک کیوسک عملیات «چک-این» را انجام بدهند و کارت پروازی خود را به لطف سیستم تشخیص چهره‌ای که فرودگاه‌ها را بی‌نیاز از عملیات دستی تشخیص هویت کرده است، به صورت الکترونیکی پرینت بگیرند. در بررسی امنیتی نهایی، مسافران به دلیل استفاده از سی تی اسکن‌ها دیگر مجبور نیستند که وسایل الکترونیکی خود را از کیف‌های‌شان بیرون بیاورند. مراحل نهایی نیز با استفاده از گیت‌های اتوماتیک مجهز به سیستم تشخیص چهره انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۹ هم قرار است که ترمینال «Jewel» فرودگاه چانگی که پرچمدار آن محسوب می‌شود، افتتاح شود؛ این ترمینال در مرز بین فرودگاه و جهان فانتزی قرار گرفته است.

فرودگاه چانگی

جواهر جدیدی که فرودگاه چانگی در سال ۲۰۱۹ از آن رونمایی خواهد کرد

این ساختمان که درست در میان یک آبشار و یک جنگل بارانی داخلی قرار گرفته است که تمام فضای ساختمان را (از کف تا سقف) فرا گرفته است، بنایی ۱۰ طبقه به شکل یک شیرینی دونات است که علاوه بر یک هتل، فضاهای جدیدی هم برای غذاخوری و خرید در آن گنجانده شده است. این ترمینال به همه‌ی ترمینال‌ها راه دارد و همه‌ی مسافران یا حتی گردشگران کنجکاو می‌توانند از فضای آن لذت ببرند.

ژاپن: تمیز و مشتری محور

فرودگاه چوبو

خیابان‌های غذاخوری در فرودگاه چوبو؛ فراموش کنید که در یک فرودگاه هستید. در خیابان‌ها خرید کنید و غذا میل کنید

مدت زیادی است که بخش حمل و نقل هوایی ژاپن به دست متفکران اداره می‌شود. آن زمان که فرودگاه‌های شهری اصلی این کشور به شدت تحت تاثیر شهرهای در حال رشد قرار گرفته بودند، بخش حمل و نقل هوایی راهی به سمت توسعه‌ی فرودگاه‌های دریایی گشود. به عنوان مثال، فرودگاه بین‌المللی کانسای اوزاکا (Osaka's Kansai International Airport) که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد، در جزیره‌ای مصنوعی در خلیج اوزاکا واقع شده است. این فرودگاه برای کاهش تراکم در فرودگاه بین‌المللی اوزاکا ساخته شده است. ژاپن، پیشگام استفاده از قطارهای سریع‌السیر است و تلاش می‌کند تا سفر مطمئن را در این کشور تسهیل کند. امروزه فرودگاه‌های ژاپن توجه خود را روی تجربه‌ی مسافر معطوف کرده‌اند.

وارد هر کدام از ترمینال‌های فرودگاه هاندا در نزدیکی توکیو که بشوید، وارد فضایی می‌شوید که منحصرا با هدف رعایت نظم و دست یافتن به کارایی بیشتر طراحی شده‌اند. این فرودگاه ۵ ستاره‌ی «Skytrax» که در جایگاه سوم فهرست آن قرار گرفته است، به دلیل پاکیزگی و راحتی آن و همچنین صمیمت کارمندان و مقامات مهاجرتی آن قابل ستایش است. کارکنان این فرودگاه، در صورتی که نتوانند با استفاده از علایم تعاملی و واضح خود مسافران را هدایت کنند، با آن‌ها به زبان انگلیسی سلیس صحبت می‌کنند.

فرودگاه چوبو

فرودگاه چوبو؛ هفتمین فرودگاه برتر و بهترین فرودگاه منطقه‌ای جهان

این فرودگاه هم مانند سایر فرودگاه‌های منطقه به دنبال استفاده از فناوری روباتیک است که شامل استفاده از صندلی‌های چرخ‌دار اتوماتیکی است که مسافران دارای محدودیت‌های فیزیکی را به راحتی به سمت گیت‌ها منتقل کند.

یک فرودگاه جزیره‌ای معروف دیگر به اسم «چوبو سنتریر» (Chubu Centrair) هم در نزدیکی ناگویا وجود دارد. این فرودگاه که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد، دارای مرکز خریدی است که به شکل خیابان ساخته شده است. طبقه‌ی بالای این ترمینال به سختی شبیه یک فرودگاه است، حمامی در آن وجود دارد که مخصوص استراحت مسافران، قبل یا بعد از یک پرواز طولانی است. مسافران از ابتدای صبح می‌توانند کیف‌های خود را تحویل بدهند و از چهار استخر و امکانات آب گرم آن لذت ببرند و شاهد نشست و برخاست‌های هواپیماها در فضای بیرون باشند.

پکن: مدلی برای فرودگاه‌های آینده

فرودگاه بین المللی داکسینگ

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ اثر معمار معروف زاها حدید؛ هرچه بزرگ‌تر، بهتر

طی ۲۰ سال آینده، تعداد مسافرانی که به منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه سفر می‌کنند تا ۱٬۸۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر) افزایش می‌یابد و فرودگاه‌های این منطقه باید خود را آماده‌ی این تعداد از مسافران کنند.

چین تصمیم دارد ۱۳۶ فرودگاه جدید تا سال ۲۰۲۵ بسازد و فرودگاه بین‌المللی «داکسینگ» (Daxing International Airport) که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید در سال ۲۰۱۹ باز شود، فرودگاه پایتخت پکن را تغییر خواهد داد. تصاویری به تازگی از این سازه‌ی فوق‌العاده که به شکل گل بنا شده و دارای ظرفیتی برابر با ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۱۰۰ میلیون) مسافر است، منتشر شده که شاهدی بر مقیاس عظیم این پروژه است. نکته‌ی مهم در مورد این فرودگاه این است که مسافران چگونه باید فاصله‌ی ۶۷ کیلومتری بین شهر و فرودگاه جدید را بپیمایند؟

فرودگاه داکسینگ

ستون‌های فرودگاه داکسینگ با ظرفیت ۱۰۰ میلیون مسافر

برای این کار از یک خط جدید قطار بین شهری استفاده می‌شود. این قطار، مسافران را با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت منتقل می‌کند و باعث کاهش بسیار زیاد زمان سفر می‌شود. نگاهی به سیستم حمل و نقلی ضعیفی که در بسیاری از فرودگاه‌ها وجود دارد نشان می‌دهد که چرا پکن تصمیم گرفته است که این پوشش را قبل از افتتاح فرودگاه حل کند.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه