اشیای گوناگون و عجیب که به فضا ارسال‌ شدند

امید جعفری
امید جعفری جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
اشیای گوناگون و عجیب که به فضا ارسال‌ شدند

ماشین، توپ گلف، کیک سیب و وسایل دیگری از جمله وسایلی هستند که برای سفرهای کیهانی به سمت فضا رها شده‌اند.

گاهی اجسام با هدف خاصی به فضا فرستاده می‌شوند و گاهی اوقات هم به‌عنوان یک تحقیق علمی دانش‌آموزی، کیکی برای پخته شدن به خارج از جو فرستاده شده است.

آخرین جسمی که از سوی زمین روانه فضا شده، ماشینی است که کارآفرین و مغز متفکر شرکت تسلا آن را ساخته بود. ماشین رودستر ایلان ماسک به منظور بررسی تحقق یافتن سفرهای فضایی به وسیله ماشین، به خارج از جو ارسال شد و تاکنون هم به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

از دیگر وسایل ارسال ‌شده به فضا می‌توان به گوی بزرگ شیشه‌ای که به‌عنوان ستاره مصنوعی دست‌ساز بشر از ایستگاه زلاند (Zealand) در ژانویه به فضا ارسال شد، اشاره کرد. این گوی تزیینی قرار است در مداری به دور زمین بچرخد.

بیش از هزار کپسول حاوی مواد سمی که در راکتورهای هسته‌ای ساخته می‌شوند، توسط راکت به خارج از جو ارسال شده‌اند. در میان آن‌ها خاکستر جسد بازیگر اسبق جنگ ستارگان نیز وجود دارد.

 اولین موجود زنده‌ای که با هدف سفرهای فضایی توسط روسیه به جو ارسال شد، سگی به نام لایکا (laika) بود. در تاریخ ۱۹۵۷ لایکا به خارج از جو ارسال شد، ولی در اثر حرارت زیاد و مشکلات راکت هیچ‌وقت به زمین بازنگشت.

توپ گلف روی ماه! این توپ گلف را الآن شپرد (Alan Shepard) فضانورد، ماه‌پیمای آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ روی ماه قرار داد و ضربه‌ای به آن زد تا نشان دهد می‌توانیم روی ماه گلف هم بازی کنیم. هرچند توپ چند متر آن‌طرف‌تر افتاد.

اما موردی که نباید آن را فراموش کرد، پختن کیک سیب در فضا است. این کیک نیمه‌پخته در سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از محققان ناسا به استراتوسفر فرستاده شد تا پخته شود و برگردد.

مطالب مرتبط:

منبع BBC

دیدگاه