صدور گواهینامه توسط یاتا برای حیواناتی که با هواپیما سفر می‌کنند

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
صدور گواهینامه توسط یاتا برای حیواناتی که با هواپیما سفر می‌کنند

IATA برای تضمین رفاه و آسایش حیواناتی که به‌صورت هوایی مسافرت می‌کنند، مقرراتی را در نظر گرفته است. 

یاتا، انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی (IATA)، برنامه‌ای برای صدور گواهینامه‌ی استاندارد جدید جهانی با هدف تقویت ایمنی و رفاه حیواناتی که توسط هواپیما مسافرت می‌کنند، راه‌اندازی کرده است. مرکز تعالی اعتبارسنج‌های مستقل برای لجستیک حیوانات زنده (حیوانات زنده‌ی CEIV) به سهامداران در همه بخش‌های زنجیره‌ی تامین کارگو این تضمین را می‌دهد که شرکت‌های مورد تایید برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» از بالاترین استانداردهای حمل و نقلی حیوانات پیروی می‌کنند.

نیک کارین، معاون ارشد بخش فرودگاه، مسافر، حمل بار و امنیت یاتا، گفت:

سال گذشته میلیون‌ها حیوان در شرایطی مطمئن و ایمن با استفاده از هواپیما سفر کرده‌اند. صاحبان حیوانات و حاملین آن‌ها برای حمل و نقل محموله‌ی ارزشمند خود به‌شدت به خطوط هوایی متکی هستند. ما، به‌عنوان یک صنعت، موظف هستیم تضمین کنیم که در همه‌ جای جهان از بهترین شیوه‌ها برای حفظ رفاه و آسایش این حیوانات استفاده می‌شود. برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» معیارهایی را برای تضمین کیفی قابل‌اطمینان تعیین کرده است که کسانی که مسئولیت حمل و نقل حیوانات زنده را بر عهده گرفته‌اند باید آن‌ها را رعایت کنند. درست همان طور که برنامه‌ی «CEIV Pharma»، استاندارد کیفیت برای حمل و نقل بهداشتی حساس نسبت به درجه‌ی حرارت را تعیین کرد،‌ این برنامه‌ی جدید هم استانداردهای کیفی مختص حوزه‌ی مهم حمل و نقل حیوانات را تعیین کرده است.

سفر هوایی حیوانات

نگهداری و انتقال حیوانات زنده، کار چالش برانگیزی است. هر نوع حیوانی نیازمندی‌های ویژه‌ای دارد – این نیازها تنها به شرایط فیزیک محدود نمی‌شود. رعایت واکنش‌های احساسی حیوانات در زمان قرار گرفتن در محیطی نا‌آشنا که با هدف خاصی طراحی شده است، امری بسیار مهم است که کارشناسای آموزش دیده باید آن را در نظر داشته باشند. این‌ها شرایط لازم برای توسعه‌ی برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» بود که بر اساس مقررات حیوانات زنده‌ی یاتا (LAR) – استاندارد جهانی برای حمل حیوانات توسط هواپیما – تعریف شده‌اند. IATA LAT، مبتنی بر اطلاعات حرفه‌ای و عملیاتی برآمده از کارشناسان این صنعت، شامل دامپزشکان، کارشناسان رفاه حیوانات و همچنین، سازمان‌های دولتی درگیر در تنظیم مقررات حمل و نقل حیوانات و سازمان‌های غیر دولتی است که در حوزه‌ی حمل و نقل حیوانات عمل می‌کنند.

برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» سطح شایستگی، عملیات، مدیریت کیفیت و حرفه‌ای‌گری را در مدیریت و حمل حیوانات زنده در صنعت حمل و نقل هوایی افزایش می‌دهد و در عین حال، آموزش و سازگاری را در کل زنجیره‌ی عرضه تقویت می‌کند. ارزیابان و کارشناسان مستقل اعتبارسنجی مشغول آموزش بازرسان و اعزام آن‌ها به محل هستند تا حفظ ایمنی و رفاه حیوانات در حین مسافرت‌های هوایی را در سراسر جهان تضمین کنند.

طرح‌های آزمایشی

شناخت نیازهای پیچیده‌ی ذی‌نفعان حمل و نقل هوایی حیوانات نیز در توسعه‌ی این برنامه نقشی مهم داشت. مرکز پذیرش حیوانات هیترو در شهر لندن (HARC) و ایر کانادا کارگو (Air Canada Cargo) نقش مهمی در شکل‌گیری برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» ایفا کردند.

سفر هوایی حیوانات

روبرت کوئست، معاون مدیر سازمان محافظت‌های همگانی و بهداشت عمومی (HARC)، گفت:

سال گذشته، حدود ۱۶٬۰۰۰ سگ و گربه؛ ۴۰۰ اسب؛ ۲۰۰٬۰۰۰  خزنده؛ ۲۰۰۰ پرنده و ۲۸٬۰۰۰٬۰۰۰ (۲۸ میلیون) ماهی با استفاده از HARC مسافرت کرده‌اند. تضمین ایمنی و رفاه این حیوانات، اولویت اصلی ما است. بنابراین، این نکته برای ما بسیار حائز اهمیت بود که در راستای توسعه‌ی برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» با یاتا همکاری کنیم. ما خواهان ادامه‌ی همکاری تنگاتنگ با یاتا برای تقویت بیشتر این برنامه هستیم تا هرچه بیشتر توسط شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تامین پذیرفته شود و با هدف تعالی عملیاتی در مدیریت و حمل و نقل هوایی حیوانات زنده مورد استفاده قرار گیرد.

تیم استراوس، معاون رئیس «ایر کانادا کارگو» اظهار داشت:

فرقی نمی‌کند که آیا خانواده‌ای با حیوان خانگی خود در حال مسافرت است یا اینکه یک گله گوسفند را به خارج از کشور ارسال می‌کنند یا حتی اینکه حیوانات یک باغ وحش را به‌عنوان یک اقدام حافظتی زیست محیطی به‌جای دیگری می‌فرستند؛ در هر صورت، حمل و نقل هوایی حیوانات عملیاتی است که به‌شدت نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیچیده است. تضمین مسافرت حیوانات در شرایط ایمن، سالم و انسانی، نیاز به هماهنگی در کل زنجیره‌ی تامین دارد. ایر کانادا کارگو مفتخر است که بخشی از برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» است.

حمل و نقل هوایی حیوانات

گونه‌های در معرض خطر

اهمیت پیروی از کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر CITES، شامل دستورالعمل‌های CITES، برای حمل و نقل غیر هوایی حیوانات و گیاهان زنده‌ی حیات وحش موجود در LAR نیز در برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» گنجانده شده است. CITES، توافق‌نامه‌ای قانونی با ۱۸۳ طرف قرارداد (۱۸۲ کشور به‌علاوه‌ی اتحادیه‌ی اروپا) است که قوانین مربوط به تجارت بین‌المللی بیش از ۳۶٬۰۰۰ گونه‌ی حیوانی و گیاهی را تعیین می‌کند.

جان ای. اسکانلون، دبیرکل CITES گفت:

مقررات و استانداردهای بین‌المللی جهانی بر شرایط ایمنی و رفاه حیواناتی که به‌صورت هوایی منتقل می‌شوند حکم می‌راند. برنامه‌ی «حیوانات زنده‌ی CEIV» به حصول این اطمینان کمک می‌کند که هر حیوانی که به‌صورت قانونی معامله شده است، باید از استانداردهای IATA و شرایط CITES پیروی کند و ما از توسعه‌ی این برنامه استقبال می‌کنیم. تنها از طریق همکاری اهالی این صنعت است که می‌توانیم این استانداردها و الزامات مورد توافق را به بهترین نحو اجرا کنیم و همچنین، تجارت‌های غیرقانونی مربوط به حیات وحش را شناسایی و با آن‌ها مقابله کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع 4hoteliers

دیدگاه