سفر ۲ روزه به وان؛ تجربه سفری ارزان در ترکیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی دوشنبه، ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
سفر ۲ روزه به وان؛ تجربه سفری ارزان در ترکیه

شهر وان یکی از شهرهای شرقی کشور ترکیه است که امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی برای گشت‌وگذار، خرید و تفریح است.

وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که از لحاظ مسافت به ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است. وان شهری تاریخی است و چندین جاذبه گردشگری دارد و می‌توان گفت قدمت این شهر به ۵۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و تا به امروز تمدن‌ها و پادشاهی‌های بسیاری را به خود دیده‌ است. صبحانه‌های این شهر یکی از غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌های شهر ترکیه است و گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

برنامه سفر وان

در ادامه، برنامه سفر دو روزه به وان ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند، با تور برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت‌وگذار در این منطقه زیبا و رویایی، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم

روز اول

موزه وان (Van Museum)

موزه وان (Van Museum)

  • آدرس: Yalı Mah, Kale Yolu Sk. No:2, 65140 İpekyolu/Van, Turkey
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

موزه وان مکان جذاب و جالبی برای دوست‌داران آثار، اشیا و اسناد تاریخی است که در محله شرفیه شهر وان قرار دارد. در این موزه می‌توانید آثار دوران قبل از تاریخ که در «تپه تیلکی» یافت شده و همچنین اشیایی باستانی که از دوران «اوراتورها» و «عثمانی‌ها» به یادگار مانده است را تماشا کنید.

قلعه وان (Van Fortress)

قلعه وان (Van Fortress)

  • آدرس: Yalı Mahallesi, 65040 Merkez/İpekyolu/Van, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با ماشین

قلعه وان، قلعه‌ای خارق‌العاده و شگفت‌انگیز در شرق ساحل درياچه وان بر بالای کوه‌ها قرار گرفته است. قدمت قلعه وان به ۹۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حال حاضر این قلعه به‌صورت خرابه‌ای وجود دارد که تنها جذابیت آن ستون‌های بزرگ و دیواره‌های سربه‌فلک‌کشیده آن هستند. جالب است بدانید که در نزدیکی این قلعه دیدنی می‌توانید کتیبه‌ای از «خشایار شاه» که از دوران هخامنشیان که بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر به یادگار مانده است، را ببینید. این کتیبه تنها کتیبه‌ای از دوران هخامنشیان است که در خارج از مرزهای کنونی ایران وجود دارد. 

پیشنهاد ناهار

یکی از تفریحاتی که بدون شک در سفر به وان باید تجربه کرد، سر زدن به رستوران‌ها و خوردن غذاهای محلی و بین‌المللی است. با توجه به جاذبه قبلی و دیدن قلعه وان، برای وعده ناهار باید به مرکز شهر رفت تا از غذاهای لذیذ ترکی میل کرد.

رستوران الیت (Elite)

رستوران الیت (Elite)

رستوران الیت (Elite) چون نگینی در حلقه‌ی رستوران‌های وان می‌درخشد. بهترین غذاهای بین‌المللی و محلی را می‌توانید امتحان کنید و نوشیدنی‌های خاصی از سراسر دنیا همراه با غذایتان سفارش دهید. این رستوران، طراحی دکور بی‌نظیری دارد و منوی آن بسیار متنوع و جذاب است.

رستوران Damak Kebap

رستوران Damak Kebap

رستوران Damak Kebap همان طور که از اسم رستوران هم مشخص است، در اینجا می‌توانید بهترین کباب‌های شهر را پیدا کنید. در کنار غذا می‌توانید بهترین سالادها و نوشیدنی‌های سنتی ترکیه از جمله دوغ‌های لذیذ محلی را سفارش دهید. یکی از ویژگی‌های عالی این رستوران، برخورد گرم و صمیمانه‌ی صاحب رستوران و کارکنان آن است.

خانه گربه های وان (Van Kedi Evi)

خانه گربه های وان (Van Kedi Evi)

  • آدرس: Bardakçı Mahallesi Yüzüncü Yıl Üniversitesi Van Kedisi Araştırma Merkezi, 65000 Tuşba/Van, Turkey
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه با ماشین

خانه گربه‌های وان مکان نگهداری از گونه نادری از گربه‌سانان در این شهر است که بی‌شک از منحصر به فردترین جاذبه‌های دیدنی شهر وان به حساب می‌آید. این گربه‌ها بیشتر سفید و پشمالو هستند و دو چشم آن‌ها رنگ‌شان با یکدیگر تفاوت دارد، یکی از آن‌ها کهربایی و دیگری آبی است. این گربه‌ها برخلاف دیگر همنوعان خود که از خیس شدن بیزار هستند، بسیار به آبتنی و آب علاقه‌مند هستند.

اهالی شهر وان بر این باور هستند که این گربه‌ها تنها جفتی از گربه‌ها بودند که «حضرت نوح» آن‌ها را سوار کشتی خود کرده است. در سال ۱۹۹۹ میلادی نسل این گربه‌ها رو به انقراض بود و دولت ترکیه در آن زمان مرکزی برای نگهداری نسل آن‌ها تاسیس کرد و آن را «خانه گربه وان» نامید. خانه گربه‌های وان امروزه به یکی از نقاط توریستی شهر وان تبدیل شده است.

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

  • آدرس: Muradiye, Van, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵۰ دقیقه با ماشین

مجموعه آبشارهای مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان در مسیر دوبایزید به وان قرار گرفته و از نقاط گردشگری و محبوب این شهر به شمار می‌رود. مردم شهر وان و گردشگران زیادی در چهار فصل سال به این آبشار سفر می‌کنند تا از این جاذبه طبیعی و زیبا که از چشم‌اندازهای نفس‌گیری برخوردار است،‌ دیدن کنند.

روز دوم

دریاچه وان (Lake Van)

دریاچه وان (Lake Van)

  • آدرس: Lake Van, Van, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

دریاچه وان مهم‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری وان است که در سمت غربی آن واقع شده است. این دریاچه در واقع بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که زیباترین جزایر ترکیه به نام‌های «آختارمار»، «چارپاناق» و «آن آدیر» را در خود جای داده است. این دریاچه دارای ۱۲۰ متر طول و ۸۰ کیلومتر عرض دارد و عمقی بالغ بر ۱۷۱ متر را شامل می‌شود.

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار) (Akdamar Island)

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار) (Akdamar Island)

  • آدرس: Lake VanBitlis Van Yolu, GevasVan, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی وان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن در بهار جزیره را مثل برف سفید می‌کند و عطر شکوفه‌ها در فضا می‌پیچد. کلیسای قدیمی آکدامار که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، در مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری در عرض ۲۰ دقیقه به جزیره برسید.

در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد. در این افسانه آمده است که دختری به نام «تامارا» (که یا شاهزاده بود یا دختر کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی می‌شود و برای اینکه پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقش به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به او برساند. خبر این دیدارها به پدر شاهزاده‌ تامارا می‌رسد و او در یک شب طوفانی آتشی را در قایق روشن کرده و قایق را به امواج دریا می‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا می‌کرد تا اینکه از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریا می‌شود و از سر ناچاری فریاد می‌زند «آخ آتامارا»؛ به همین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شهرت می‌یابد.

برنامه سفر وان

پس از سفری ۲ روزه در وان به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید وان برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید.

اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه