پگاسوس ایرلاینز ؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
پگاسوس ایرلاینز ؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines) یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های کشور ترکیه است که پروازهای مستقیمی را از تهران به استانبول و برعکس انجام می‌دهد.

شرکت هواپیمایی پگاسوس، ایرلاین ارزان‌قیمت کشور ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت در قاره اروپا است. شرکت هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن به ۳۳ مقصد در کشور ترکیه و ۷۰ مقصد در سراسر جهان از جمله ایران پرواز مستقیم دارد.

تاریخچه

پگاسوس ایرلاینز

پگاسوس ایرلاینز در سال ۱۹۸۹ با همکاری دو شرکت نت ایر و سیلک ایر تأسیس شد و با خرید دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰، فعالیت خود را به‌عنوان اپراتور پروازهای چارتر شرکت ایر لینگاس آغاز کرد. پس از گذشت ۴ ماه از فعالیت این شرکت هواپیمایی، با حمله عراق به کویت، منطقه خاورمیانه وضعیت خطرناکی پیدا کرد و این موضوع تأثیر منفی بر صنعت گردشگری و درآمد هواپیمایی‌های چارتر گذاشت.

اما پس از آن، از سال ۱۹۹۲ دوباره آمار سفرهای توریستی در کشور ترکیه بالا رفت و شرکت‌های هواپیمایی، از جمله ایرلاین پگاسوس، توانستند خود را بازیابی کنند. سیر توسعه و پیشرفت این شرکت هواپیمایی تا جایی ادامه یافت که در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان دومین هواپیمایی بزرگ ترکیه معرفی شد. بعد از دو سال تجاری خوب، خطوط هوایی ایر لینگاس و نت‌ایر، سهام مشارکت خود را در سال ۱۹۹۴ به شرکتی در استانبول به نام یاپی کردی بانک که متعلق به خانواده کوچ است، به فروش رساندند، که در پی آن پگاسوس کاملا به یک شرکت ترکیه‌ای تبدیل شد.

در ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ پگاسوس به‌عنوان اولین شرکت ترک، یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ سفارش داد. همچنین ایرلاین قرارداد اجاره ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را نیز به آی‌ال‌اف‌سی ارائه کرد.

در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ خانواده سابانجی (دومین خانواده ثروتمند ترک) از طریق شرکت سابانجی هولدینگ اقدام به خریداری خطوط هواپیمایی پگاسوس کرد، که در پی آن، علی سابانجی به مدیرعاملی شرکت پگاسوس منصوب شد. وی دو ماه بعد، نوع فعالیت پگاسوس را از یک شرکت هواپیمایی چارتر، به شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت تغییر داد.

در ماه نوامبر ۲۰۰۵ این شرکت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را سفارش داد، که در نوامبر ۲۰۰۸ تمامی ۱۲ فروند را تحویل گرفت. بعد از مدتی بر اساس تقاضای بازار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ از ۱۴۹ صندلی به ۲۱۵ صندلی بوئینگ ۷۳۷-۹۰۰ ارتقا داده شد.

هواپیمایی پگاسوس

در ژوئیه سال ۲۰۱۲ نیز شرکت هواپیمایی پگاسوس ۴۹ درصد از سهام هواپیمایی قرقیزستان را از شرکت ایرماناس خریداری و در ۲۲ مارس ۲۰۱۳، اولین هواپیمای خود را با نام تجاری پگاسوس آسیا معرفی کرد. شرکت هواپیمایی پگاسوس در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳، ۵٫۳۴ درصد از سهام خود را در بازار بورس استانبول عرضه کرد و فروخت.

قطب اصلی این ایرلاین فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن است و با شرکت‌های ایر برلین، هواپیمایی آذربایجان، آی زدایز و کی ال ام دارای مقصدهای مشترک است.

بار مجاز

پگاسوس ایرلاینز

میزان بار مجازی که هر مسافر می‌تواند با خود در سفر با پگاسوس همراه داشته باشد، متفاوت است؛ به این ترتیب که با ارزان‌ترین بلیط شرکت هواپیمایی پگاسوس به نام اسنشیالز (ESSENTIALS) میزان بار مجاز برای آن ۱۵ کیلوگرم برای سفرهای داخلی و ۲۰ کیلوگرم برای سفرهای خارجی است، در حالی که بلیط پکیج ادونتیج (ADVANTAGE)، این امکان را به مسافر می‌دهد تا ۵ کیلوگرم بار بیشتر با خود حمل کرده و همچنین، می‌تواند صندلی خود را نیز انتخاب کند.

پگاسوس ایرلاینز

در پکیج اکسترا (EXTRAS) نیز مسافر اجازه حمل ۱۰ کیلوگرم بیشتر بار را دارد و علاوه بر انتخاب صندلی می‌تواند غذای گرم نیز سفارش دهد. علاوه بر این، وزن کیف همراه هر مسافر که در کابین بالای سر، کنار صندلی یا در دسترس مسافر قرار می‌گیرد، نباید از ۸ کیلوگرم تجاوز کند.

ناوگان هوایی

نوع هواپیماتعداد (فروند)ظرفیت مسافر
ایرباس A320-200۱۲۱۸۰
ایرباس A320neo۳۱۱۸۶
ایرباس A321neo۱۲۲۰
بوئینگ 800-737۳۹۱۸۹

مقصدهای پروازی

شهرهای داخلی ترکیه، اتریش، آذربایجان، بلژیک، بلغارستان، دانمارک، فرانسه، ارمنستان، آلمان، یونان، ایران (دو شهر تهران و اصفهان)، اربیل عراق، ایرلند، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، کویت، مقدونیه، لهستان، روسیه، رومانی، اسپانیا، سوئیس، امارات و انگستان از مقصدهای اصلی ایرلاین پگاسوس هستند.

حوادث

پگاسوس ایرلاینز

  • در دهم ماه مارس سال ۲۰۱۰ یک فروند هواپیمای ایرباس A319 به‌دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه فرانکفورت آلمان شد.
  • در هفتم فوریه سال ۲۰۱۴ یک فروند هواپیمای بوئينگ 737 مسافر اوکراینی پرواز با تهدید به بمب‌گذاری برای تغییر مسیر به‌سمت سوچی (محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴) تلاش کرد، ولی در نهایت، هواپیما به سلامت در استانبول به زمین نشست.
  • در سیزدهم ژانویه سال ۲۰۱۸، پرواز ۸۶۲۲ از آنکارا به ترابزون به‌علت لغزندگی از باند خارج شد. در این حادثه خوشبختانه به هیچ یک از مسافران آسیبی نرسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه