در این هتل در قفسه کتاب بخوابید

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
در این هتل در قفسه کتاب بخوابید

هتلی خارق‌العاده در توکیو، پایتخت کشور ژاپن، پیشنهادی خلاقانه برای عشاق کتاب دارد. در این هتل، می‌توانید اتاقی با گزینه کتاب و تخت رزرو کنید.

خواندن کتاب، یکی از لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌های این جهان است. برای کسانی که به کتاب‌ها علاقه زیادی دارند، خوابیدن در قفسه بزرگی از کتاب، تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود.

حس شگرف خوابیدن در میان نه یک کتاب، بلکه ۵۰۰۰ کتاب را تصور کنید و در این مقاله با هتلی آشنا شوید که این تجربه را به شما پیشنهاد می‌کند. هتل کتاب و تخت (BOOK AND BED) توکیو، پایتخت کشور ژاپن، این ایده خلاقانه را عملی کرده است.

این مقاله توسط کایتلین اترتون، در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

هتل کتاب و تخت شهر توکیو، خوابگاهی بدون تجملات است که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. صاحب این خوابگاه شبانه‌روزی، R-Store و طراحی آن توسط گروه ساپز دیزاین (Suppose Design) انجام شده است. این خوابگاه هم‌اکنون دارای چهار شعبه است و پنجمین شعبه آن در منطقه شینجوکو (Shinjuku) شهر توکیو، بهار امسال افتتاح خواهد شد.

هتل کتاب و تخت در توکیو، که بخشی از آن هتل و بخشی دیگر، کتابفروشی است، ممکن است بهترین مکان برای کمی استراحت در بزرگ‌ترین کلان‌شهر جهان، باشد

بازدیدکنندگان عاشق کتاب با پرداخت مبلغی کمتر از ۵۰ دلار (۲۵۰ هزار تومان)، می‌توانند در تختخواب‌های طبقه‌ای ساده ساخته شده از چوب کاج اروپایی (سیاه کاج) که در میان قفسه مرکزی بسیار بزرگ کتاب قرار دارند، بخوابند.

هر محل کوچک برای یک فرد، مجهز به نور لامپ حبابی ادیسون برای مطالعه، پریز برق، یک گاوصندوق و یک پرده است برای زمانی که خوابتان گرفته است و دیگر نمی‌توانید جمله آخر کتاب‌تان را بخوانید.

این خوابگاه، هزاران عنوان کتاب از مانگا تا موراکامی که شامل ترجمه انگلیسی ادبیات کلاسک ژاپنی نیز می‌شود، را به شما پیشنهاد می‌کند.

مهمانان با وجود وای‌فای رایگان، حمام و سرویس بهداشتی‌های بسیار تمیز، میزهای آرایش ساده و حوله‌های قابل اجاره کردن، از اقامت در این خوابگاه بسیار لذت می‌برند.

البته شما نمی‌توانید کتاب‌ها را بخرید، اما می‌توانید لباس خواب‌های محبوب هتل کتاب و تخت را با یک جیب جلو با اندازه یک کتاب، بخرید؛ و اگر به کتابی برخورد کردید که نتوانستید از آن بگذرید، احتمال این هست که یک کپی از آن را در کتاب فروشی مدرن و انتشارات شیبویا (Shibuya Publishing & Booksellers) پیدا کنید (کتابدار رسمی کتابخانه هتل کتاب و تخت).

افراد مبتلا به کلوستروفوبیا (ترس از فضای تنگ ومحصور) که نمی‌توانند در تختخواب‌های کوچک این هتل اقامت کنند، باید در ساعت‌های عصرگاهی در سالن این مجموعه توقفی کنند. اتاق مشترک بدون تلویزیون، برای همفکری گروه‌های راهنماهای شهری بسیار عالی و مفید است. این اتاق همچنین بخشی برای کودکان دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد مطالعه کنند و زمانی را دور از اینترنت سپری کنند.

یک تختخواب در موقعیت ایکه‌بوکورو (Ikebukuro)، در همسایگی مغازه‌های لذیذ رامن (ramen)، رزرو کنید و سری به رصدخانه اسکای سیرکس (Sky Circus observatory)، شهر فوکوئوکا (Fukuoka) برای سواحل بینظیرش و خرابه‌های قلعه باستانی یا آسوکوسا (Asakusa) در جوار رود سومیدا برای نزدیکی بی‌نظیر به معبد بودایی سنسوجی (Sensō-ji) و بستنی فروشی فوق‌العاده سوزوکی ان (Suzukien)، بزنید؛ یا به کیوتو (Kyoto) برای دیدن کوچه‌های پر از شکوفه گیلاس، باغ‌های پوشیده شده از خزه و ۱۷ مکان میراث تاریخی یونسکوی شهر، بروید. البته اگر توانستید سرتان را از کتاب در بیاورید.

رامن یکی از غذاهای ملی ژاپن است که از ریختن نودل چینی در داخل سوپ ماهی یا گوشت تهیه می‌شود. در داخل سوپ رامن معمولا سس سویا یا میسو وجود دارد.

افسانه‌ای ترین کتابخانه‌های جهان

۱. سوئیس؛ صومعه سنت گال (Convent of St Gall)

کتابخانه

عکس از هب/لایف/ریداکس

کتاب‌های خطی زر نویس قرن نهمی و اولین نقشه معماری شناخته شده در جهان روی کاغذ پوستی، تنها گوشه‌ای از گنجینه ادبی در کتابخانه صومعه سنت گال کشور سوئیس با معماری ۱۲۰۰ ساله پرطرفدار سبک باروک است.

۲. انگلستان؛ آکسفورد؛ کتابخانه بودلین دانشگاه آکسفورد (Bodleian Libraries)

کتابخانه

عکس از جوئی دنیل پرایس

شاعر، آنی پرسون، در تفسیر بازدید خود از کتابخانه بودلین دانشگاه آکسفورد کشور انگلستان، که دارای بیش از ۱۲ میلیون نسخه کتاب چاپ شده از جمله کتب خطی قرون‌وسطایی ورنون (Vernon Manuscript)، اولین یادداشت‌های شکسپیر و اولین کتاب چاپ شده عربی با نوع متحرک است، گفت:

من باید سوگند بخورم!

۳. ژاپن؛ لواکی؛ کتابخانه بین‌المللی کتاب‌های تصویری

کتابخانه

عکس از کنجی شیمیزو

هر کودکی در کتابخانه بین‌المللی کتاب‌های تصویری در شهر لواکی کشور ژاپن، عاشق جلد کتاب‌ها خواهد شد. پنجره‌های بلند، چشم‌اندازهایی آفتابی از اقیانوس آرام فراهم می‌کنند و چیدمان کتاب‌ها به طوری است که جلد آن‌ها معلوم باشد. راه پله‌های بزرگ، نقاط مناسبی برای مطالعه، به وجود می‌آورند.

۴. مراکش؛ فاس؛ کتابخانه دانشگاه قرویین (al-Qarawiyyin Library)

کتابخانه

عکس از ایزت کریبار

کتابخانه دانشگاه قرویین در شهر فاس (یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های فعال جهان) در کشور مراکش، توسط یک زن به نام فاطمه الفِهری در سال ۸۵۹ میلادی تاسیس شد. عزیزا شئونی (Aziza Chaouni)، معمار زن که در دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند، به‌تازگی این فضا را بازسازی و درهای آن را به روی نمایشگاه عمومی موزاییک‌های باستانی، پانل‌های خورشیدی و یک کافه باز کرده است.

۵. ایالات متحده آمریکا؛ واشینگتون؛ کتابخانه کنگرس

کتابخانه

عکس از دوگ آرمند

از خواندن شعرهای برجسته، مجموعه کتاب‌های سخنگو و بریل (braille and “talking book” collections) و تورهای پیاده‌روی در کتابخانه کنگرس با ستون‌های مرمر، در شهر واشینگتون دی‌سی، لذت ببرید؛ جایی که نقاشی‌های دیواری هلالی شکل قرن نوزدهمی در سالن بزرگ کتابخانه، تکامل کتاب را نشان می‌دهد.

۶. مصر؛ اسکندریه؛ کتابخانه اسکندریه (Bibliotheca Alexandrina)

کتابخانه

عکس از یان آرتوس

کتابخانه اسکندریه (بیلیوتکا الکساندریا) در کشور مصر، شامل یک اتاق مطالعه در تراس و غرق در نور خورشید، یک آسمان‌نما (سقفی گنبدی شکل با نقش‌هایی از ستارگان و سیارات)، یک نمایشگاه مطبوعات بولاک ۱۸۲۰ (1820 Bulaq Press) و بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های خطی دیجیتال در جهان، است. دیوارهای حیرت‌انگیز آن با زبان هیروگلیف (خط تصویری)، به کتابخانه باستانی اسکندریه بزرگ اسکندر، احترام می‌گذارند.

۷. فرانسه؛ سواحل سن ماریتیم؛ کتابخانه لیقلاپلاژ (Lire à la Plage)

کتابخانه

عکس از بنویت دکوت

کتابخانه‌های لیقلاپلاژ یا لیرلا پلاگ (به فرانسوی یعنی، خواندن در ساحل)، در دهه‌های گذشته، یکی از جاذبه‌های سواحل سن ماریتیم (Seine-Maritime) در ناحیه نرماندی علیا در کشور فرانسه بوده‌اند. کابین‌های سفید و قرمز، مجموعه‌ای از بازی‌های تخته‌ای الکترونیکی، کتاب‌های کمیک، رمان‌ها و البته اشعار فرانسوی را به علاقه‌مندان قرض می‌دهند.

۸. تایلند؛ کتابخانه سونوا کری (Soneva Kiri)

کتابخانه

عکس از مارکو مورتی

کتابخانه کودکان سونوا کری، همانند یک خانه درختی غول پیکر، شامل اتاق‌های مطالعه معلق، پنجره‌های جنگل‌های بارانی، یک اتاق موسیقی با آلات تایلندی و دیوارهای پوشیده شده از برگه‌های موسیقی همانند کتاب‌ها در فرهنگ اینجا و سنت محلی، است.

 ۹. آلمان؛ اشتوتگارت؛ کتابخانه اشتوتگارت

کتابخانه

عکس از ایروئی شیزوکی

دیوارهای سفید روشن شش وجهی با طراحی یایوئی کوزاما (Yayoi Kusama) تبدیل به زیارتگاهی از کتاب در کتابخانه جدید شهر اشتوتگارت کشور آلمان شده است.

در کافه این کتابخانه توقفی کنید، سپس از سقف شیشه‌ای به تراس پشت بام بروید تا چشم‌اندازهای بی‌نظیری از مرکز شهر اشتوتگارت را نظاره کنید.

۱۰. رم؛ واتیکان؛ کتابخانه واتیکان

کتابخانه

عکس از رکس فیچرز

۱۶۳۳ بار تمرین امضای گالیله با مرکب، نامه‌های نوشته شده بر طومارهای پاپیروس سنت پیتر و قدیمی‌تیرین انجیل موجود شناخته شده، در کتابخانه واتیکان در رم قرار دارند. افراد غیر متخصص حتما نیاز به تور راهنما دارند.

 ۱۱. بورونودی؛ مویینگا؛ اولین کتابخانه مویینگا

کتابخانه

اولین کتابخانه مویینگا در شهر توسط بلاک‌های گلی، کاشی‌های سفالی و تیرهای اکالیپتوس و با کمک محلی‌ها به‌عنوان یک ساختمان اجتماع‌ساز، ساخته شد. پنجره‌های آن به مناظر «اندیشه کالینز» با روح بروندی باز می‌شود و اتاق مطالعه کودکان، یک طناب محکم بلند از جنس سیسیل را به‌عنوان ننو میان داستان اول و داستان دوم به بچه‌ها پیشنهاد می‌دهد.

۱۲. ترکیه؛ افسوس؛ کتابخانه سلسوس

کتابخانه

عکس از مونیکا گام

کتابخانه سلسوس در حقیقت در سال ۱۱۷ میلادی ساخته شده است. این کتابخانه با نمای سنگ مرمر در بالای مقبره سلسوس پلمینیوس از خرابه‌های شهر افسوس در ترکیه است. شمایل ۴ فرد رومی در ورودی ساختمان که خرد حکومت سابق را نشان می‌دهد، زمانی از ۱۲۰۰۰ طومار مراقبت می‌کرده است.

۱۳. نروژ؛ کتابخانه قایقی ایپوس

کتابخانه

عکس از استیان ویک

کتابخانه قایقی ایپوس با ۲۶ متر طول، هر تابستان از سال ۱۹۵۹ در آب، با حمل حدودا ۶۰۰۰ جلد کتاب (از مجموعه ۵۳۰۰۰ آیتمی آن)، شناور می‌شود و در ساحل غربی نروژ با گذر از ۱۵۰ شهر مختلف، سفر می‌کند.

۱۴. ایالات متحده آمریکا؛ نیویورک؛ کتابخانه مرتز

کتابخانه

عکس از هیب

کتابخانه مرتز در نیویورک یک کتابخانه باغ گیاه‌شناسی است که بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های گیاه‌شناسی جهان و مواد آن را دارا است. گل‌های لاله و یک درخت آلی، شما را از یک گنجینه کتاب صد ساله تا یک آرامگاه گرمسیری ویکتوریایی، هدایت می‌کنند. این مکان همچنین دومین مجموعه‌دار گیاه خشک در جهان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه