دیدنی های پاوه

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی پاوه؛ شهر آبشارهای افسانه‌ ای

شهر زیبای پاوه با قدمتی بیش از سه هزار سال در شمال‌غربی استان کرمانشاه با فاصله نزدیک به ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری نقطه مرزی ایران و کشور عراق جای گرفته است. سازه‌ها و منازل مسکونی این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بیشتر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است، حیاط منزل خانه‌ای است که چند متر بالاتر از آن بنا شده است. به‌دلیل شباهت معماری این شهر به شهر ماسوله در استان گیلان آن را شهر «هزار ماسوله» نیز می‌نامند.

پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای زیاد، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبزی است که جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند و باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی شده‌اند. در این مطلب به بخشی از دیدنی های جذاب شهر هزار ماسوله پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی پاوه بیشتر آشنا شوید.

آبشار دریبر

دیوار آجری و درختان سرسبز در محدوده آبشار دریبر

منبع عکس: سایت تیشینه (عکاس: ناشناس)

آبشار دریبر یکی از دیدنی های پاوه دوست‌داشتنی است که در میان پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه، زیبایی استثنایی و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار چشم‌نواز پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه‌رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد.

  • آدرس:‌ جاده نوسود به پاوه

آبشار دشه

جریان رودخانه ای پرآب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Zaid Moobednavaz)

آبشار دشه از جمله آبشارهای افسانه‌ای پاوه در استان کرمانشاه است که در فصول مختلف به‌دلیل زیبایی‌های فراوانش مردم زیادی را مجذوب خود می‌کند. این آبشار پس از عبور از رودخانه پاوه‌رود، وارد رودخانه بزرگ سیروان می‌شود.

منطقه حافظت شده بوزین و مرخیل

کوهستانی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Rezgar)

منطقه بوزین و مرخیل در مرز ایران و عراق واقع شده است

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه در شهر پاوه است. این منطقه با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش حیات‌وحش از جمله شوکا در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در مرز ایران و عراق در منطقه کوهستانی و جنگلی اعلام شد. تنوع فراوان زیستی گیاهی و جانوری، جنگل‌های زیبای بلوط، کوهستان‌های دلربا، رودهای پرآب از جمله دیدنی های این منطقه جذاب هستند.

آبشار شیلماو

آبشار شیلماو یکی از آبشارهای استان کرمانشاه است که در غرب روستای خانقاه در سه کیلومتری غرب شهر پاوه جای گرفته است. این آبشار زیبا از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. با شروع فصل دیدنی بهار و جوشش چشمه‌های شیلماو این آبشار زیبا منظره‌ای بی‌بدیل را در این منطقه پدید می‌آورد.

  • آدرس:‌ سه کیلومتری غرب شهرستان پاوه، ارتفاعات آتشگاه

روستای ساتیاری

روستایی در منطقه کوهستانی مه آلود

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدرضا فتحی)

روستای ساتیاری یکی از زیباترین روستاهای اورامانات در حد فاصل ۲۵ کیلومتری شهر پاوه است که دارای مردمانی بسیار فهیم و میهمان‌نواز است. این روستای زیبا از لحاظ جغرافیایی آب و هوایی کوهستانی و مطبوعی دارد. دامنه‌های روستای ساتیاری در ماه‌های سرد سال سفیدپوش و در فصل بهار مملو از درختان متنوع و پوشش سرسبز چشم‌نوازی می‌شود. این روستا از باغ‌های زیادی برخوردار است و بیشتر کوچه‌های آن سنگ‌فرش شده‌اند. 

آبشار نودشه

آبشاری بلند در کنار دیواری سنگی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیرمحمد رزاقی)

آبشار نودشه در روستای نودشه که یکی از توابع شهر پاوه به شمار می‌رود، در امتداد رودخانه سیروان در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق جا خوش کرده است. دیدن این آبشار زیبا در واقع بهانه‌ای برای آشنایی با این شهر کوچک و دوست‌داشتنی است که در دل طبیعت کوهستانی قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند. روستای نودشه به‌دلیل صعب‌العبور بودن و دور افتادگی همچنان بکر و دست‌نخورده مانده است. جاده پاوه به نودشه جاده بسیار زیبایی مانند جاده چالوس است که از چشم‌انداز‌های زیبایی از کوه، صخره، دره، رودخانه، چشمه و جنگل برخوردار است.

آبشار شولخه

صخره ها و درختان در محوطه آبشار شولخه

منبع عکس: سایت تیشینه (عکاس: ناشناس)

آبشار دوقلوی شولخه در هفت کیلومتری شهر پاوه در دره گنجگاه در مسیر جاده نوسود قرار گرفته است. این آبشار به‌دلیل اینکه در زیر جاده واقع شده از چشم گردشگران و رهگذران دور بوده و بکر و اصیل به‌جای مانده است. آبشار شولخه از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری فصلی به شمار می‌رود.

  • آدرس:‌ پاوه، دره گنجگاه 

تجربیات و نظرهای خود را درباره دیدنی های پاوه با ما و سایر کاربران کجارو با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آبشارهای معروف پاوه کدامند؟

آبشار دشه، آبشار دریبر، آبشار شیلماو، آبشار نودشه، آبشار شولخه

روستای ساتیاری کجاست؟

روستای ساتیاری یکی از زیباترین روستاهای اورامانات در حدفاصل ۲۵ کیلومتری شهر پاوه است.

نویسنده: شیدا خرمشاهی