هواپیما چگونه آماده پرواز می‌شود؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
هواپیما چگونه آماده پرواز می‌شود؟

آیا می‌دانستید که قبل از ورود مسافران به هواپیما و شروع عملیات پرواز مراحل متعددی برای بازرسی فنی و آماده‌سازی هواپیما برای پروازی امن انجام می‌شوند.

کلیه سفرهای هوایی با رزرو بلیط توسط مسافر آغاز می‌شود؛ در واقع، مسافران باید مطابق با برنامه سفر تفریحی، کاری و... خود با مراجعه به ایرلاین‌ها، آژانس‌های مسافرتی یا وب‌سایت‌های معتبر برای تهیه بلیط خود اقدام کنند.

در این رابطه، همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو فهرستی از بلیط‌های موجود به مقصد مورد نظرتان را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را با ارزان‌ترین قیمت ممکن تهیه کنید. 

مراحل پرواز

پس از تهیه بلیط مسافر در موعد مقرر بسته به نوع پرواز (داخلی یا خارجی) چند ساعت پیش از پرواز به فرودگاه مراجعه می‌کند. به عبارت دیگر، برای مسافران مراحل پرواز با ورود به فرودگاه و چک-این و... آغاز می‌شود و در نهایت، به تحویل بار در مقصد به پایان می‌رسد؛ ولی قبل از ورود مسافران، مراحل متعددی برای آماده‌سازی هواپیما توسط واحد کیترینگ، تکنسین‌‌ها و مهندسان انجام می‌شود. برای مثال، اعضای سه نفره گروه مهندسی شرکت ویرجین آتلانتیک روزانه کار خود را با کنترل وضعیت مکانیکی کلیه اجزای هواپیماها در شلوغ‌ترین فرودگاه بریتانیا آغاز می‌کنند؛ و پس از تائید وضعیت هواپیماها توسط این گروه سه فروند هواپیما رهسپار مقصدهای خود در اقصی نقاط دنیا می‌شوند.

آماده‌سازی هواپیما

البته شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک دارای ۴۱ فروند هواپیما است که از میان آن‌ها ۲۷ فروند پروازهای طولانی انجام می‌دهند. تعدادی از این هواپیماها یک روز قبل از پرواز بعدی به فرودگاه می‌رسند و تعدادی نیز فقط چند ساعت تا پرواز بعدی روی زمین متوقف می‌شوند. در این فاصله تیم ۴۲ نفره مهندسان تنها چند ساعت فرصت دارند تا کلیه تجهیزات ناوبری هواپیما را به‌صورت دستی کنترل کرده و از وضعیت آن‌‌ها برای انجام پرواز بعدی اطمینان حاصل کنند.

در جریان این بازرسی‌ها، هواپیما باید حداقل استاندارد لازم را برای پرواز کسب کند و تعدادی از قطعات نیز بر اساس تعداد ساعت پرواز جایگزین می‌شوند. البته معیارهای تعویض قطعات هواپیما بسته به استاندارهای سازمان ملی هواپیمایی هر کشور متفاوت است. ولی در هر صورت تنظیم چک‌لیست هواپیما (مانند FLUSH VAC SYS ،TCU TEST،RIB 6 INSP) نیازمند دقت بالایی است و حتی مسافران از نام آن‌ها نیز بی‌اطلاع هستند.

آماده‌سازی هواپیما

در این رابطه، حجم کارهایی که توسط واحد فنی برای بررسی هواپیماها انجام می‌شود، بسیار زیاد است و شاید برخی اوقات باعث ایجاد تاخیر در زمان پرواز نیز شود. فشار ناشی از تاخیر ایجاد شده در پرواز در کنار حساسیت بالای کنترل سیستم‌های هواپیما، سختی کار مهندسان و تکنیسین‌‌های این بخش را دوچندان می‌کند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، بر اساس شکایت‌ها و توئیت‌های مسافران بابت تاخیر در پروازها، ایرلاین به‌ازای تاخیر بیش از چهار ساعت برای هر مسافر متحمل ۶۰۰ دلار خسارت می‌شود. البته در این راستا صنایع هواپیماسازی نهایت تلاش خود را برای ارتقای تکنولوژی و قابلیت هواپیماها به کار می‌برند.

آماده‌سازی هواپیما

برای مثال، در هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر (Boeing 787 Dreamliner) سیستم ناوبری هوشمند هواپیما این امکان را به مهندسان و تکنسین‌ها می‌دهد تا به‌راحتی کلیه اجزا را کنترل کنند. بنابراین، کامپیوترهای هوشمند می‌توانند با گزارش مشکلات احتمالی موجود در سیستم‌های هواپیما فرایند بازرسی، تعمیر و تعویض قطعه‌های معیوب را سرعت ببخشند.

نکته قابل‌توجه اینکه پس از اتمام کلیه فرآیندهای کنترل بازرسی، نوبت به بازرسی فنی خلبان‌‌ها می‌رسد و این در حالی است که ترمینال‌های فرودگاه‌ها مملو از مسافران در حال انتظار است.

آماده‌سازی هواپیما

پس از انجام بردینگ و پرواز هواپیما اعضای تیم بازرسی فنی به سراغ بررسی و آماده‌سازی هواپیمای بعدی می‌روند.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه