موزه و یادبود جدید آلاباما؛ روشن کننده تاریک ترین زوایای یک تاریخ

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۷
موزه و یادبود جدید آلاباما؛ روشن کننده تاریک ترین زوایای یک تاریخ

مونتگومری دارای تاریخ و سوابق طولانی در برده‌داری و مبارزه برای حقوق مدنی است. بخشی از این تاریخ را شاید بتوان در موزه‌ی جدید و بنای یادبود این شهر مشاهده کرد.

در تاریخ ۲۶ آوریل، شهر مونتگومری، پایتخت ایالت آلاباما، شاهد افتتاح دو جاذبه‌ی جدید و جذاب برای بازدیدکنندگان علاقمند به تاریخ و عدالت خواهد بود؛ یادبود ملی صلح و عدالت به همراه موزه‌ی بازماندگان. این شهر از هر لحاظ مناسب‌ترین مکان برای این دو جاذبه‌ی گردشگری جدید است؛ مونتگمری در دهه‌ی ۱۸۵۰ دومین شهر پرجمعیت کشور از لحاظ تعداد برده‌ها و یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت برده‌ی آمریکا بوده است؛ این در حالی است که این شهر هفتاد و پنجمین شهر بزرگ آمریکا است.

یادبود ملی صلح و عدالت، نخستین یادبود کشور برای هزاران هزار قربانیان زجرکش شده‌ی آمریکایی آفریقایی تبار است و تبدیل به تیتر اخبار شده است. سازمان «پیشگام در عدالت برابر» (The Equal Justice Initiative) از سال ۲۰۱۰ و زمانی که شروع به تحقیق در مورد تعداد قربانیان لینچ (شکنجه‌ی دسته جمعی قربانیان به نحوی که منجر به مرگ قربانیان شود) که بسیاری از آن‌ها هنوز در جایی به ثبت نرسیده بودند، این پروژه را آغاز کرد. آن‌ها بیش از ۴۰۰۰ پرونده را ثبت کردند که حداقل ۸۰۰ مورد بیشتر از چیزی است که در گذشته تصور می‌شد.

ستون یادبود آلاباما

نام قربانیان روی بیشتر از ۸۰۰ ستون فولادی حکاکی شده است. هر کدام از این ستون‌ها متعلق به شهرهایی است که لینچ کردن قربانیان در آن‌ها گزارش شده است. فضای محیط طوری طراحی شده است که با ایجاد جوی سنگین، تاریخ نابرابری نژادی را برای مردم منعکس کند و اطلاعاتی را در مورد تجارت برده و عصر حقوق مدنی از طریق خشونت پلیس مدرن در اختیار مردم قرار بدهد.

کمی دورتر از آن، موزه‌ی بازماندگان قرار گرفته است که در موقعیتی شکننده و حساس بنا شده است. در شهر ، در نزدیکی یکی از برجسته‌ترین مکان‌های حراج برده در ایالات متحده قرار دارد که ایستگاه حمل و نقلی است که هزاران نفر از برده‌ها از آن‌جا انتقال داده می‌شدند و از خود این مکان به عنوان انباری برای نگهداری برده‌ها استفاده می‌شد.

این موزه طوری طراحی شده است که این حس را به افراد القا کند که گویی آن‌ها در آن‌جا منتظر فروخته شدن هستند. گزارش‌هایی از زبان برده‌های سابق و افرادی که در دوران جیم کراو (Jim Crow) آسیب دیده‌اند، وجود دارد. تحقیقات وسیعی نیز روی زندان‌های دسته جمعی در ایالات متحده وجود دارد که میراثی از تعصب نژادی و بی‌عدالتی را از خود به جای گذاشته‌اند.

موزه آلاباما

چند اثر هنری و فیلم نیز در این خصوص ساخته شده است. مراسم افتتاحیه که دو روز به طول می‌انجامد شامل یک کنسرت افتتاحیه با حضور هنرمندانی مانند آشر، خواننده‌ی سیاه‌پوست آمریکایی و برنامه‌های گفتگو محوری است که موضوعات زیادی، از آموزش و محیط زیست گرفته تا عدالت کیفری را در بر می‌گیرد.

سازمان «پیشگام در عدالت برابر» در بیانیه ای بر این موضوع تاکید کرده است که:  

پذیرش رسمی حقایق مربوط به تاریخ ما، اولین گام در جهت بازسازی و آشتی است. سابقه‌ی بی‌عدالتی نژادی باید پذیرفته شود و برای این که جامعه بتواند از زیر بار این خشونت عظیم رها شود، باید سوء استفاده‌ها و جنایات جمعی را به رسمیت شناخت و یادآوری کرد. مراسم‌های یادبود عمومی نقشی مهم در ترویج صلح و آشتی در سرتاسر جهان ایفا می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه