محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد

حمید گنجی
حمید گنجی پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۰
محوطه باستانی در عربستان به روی گردشگران باز خواهد شد

دولت عربستان سعودی توسعه گردشگری را در اولویت خود قرار داده است و با توسعه و آماده‌سازی یک محوطه باستانی قصد دارد گردشگران را به این منطقه جذب کند. 

پادشاهی عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود را توسعه گردشگری در این کشور اعلام کرده است و به همین دلیل قصد دارد با توسعه و آماده‌سازی یک محوطه باستانی، پای گردشگران را به کشور باز کند. بر اساس توافق صورت گرفته میان فرانسه و عربستان سعودی، منطقه العلا که شهر باستانی نبطی‌ها و بنای تاریخی مداین صالح در آن واقع شده است، برای پذیرایی از گردشگران آماده خواهد شد. عربستان سعودی با کمک تجربیات کشور فرانسه قصد دارد این محوطه باستانی را برای گردشگری پایدار حفظ کند و ترویج دهد.

مداین صالح، که نام اصلی آن هگرا است، به عنوان پایتخت جنوب نبطی‌ها شناخته می‌شود و پترا پایتخت شمالی آن‌ها بوده است. این منطقه برای هزاران سال نقش عمده‌ای در سفر و تجارت داشته و گذرگاهی مهم برای بسیاری از کشورها به شمار می‌آمده است. ۱۳۱ مقبره تاریخی را در این ناحیه می‌توان یافت که برخی از آن‌ها به طرز چشم‌گیری درون صخره‌ها حکاکی شده‌اند. مداین صالح در سال ۲۰۰۸، در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سایت باستان شناسی العلا

عربستان سعودی سال گذشته اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای صدور ویزای توریستی برای ورود مسافران را آغاز خواهد کرد. پیش از این فقط زائران خانه خدا، تجار و افرادی که خانواده آن‌ها در عربستان سعودی سکونت داشتند می‌توانستند ویزای این کشور را دریافت کنند. عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد قوانین سختگیرانه مذهبی را در برخی مناطق، مانند سواحل دریا، برای مسافران تعدیل کند.

اکنون این کشور با حمایت دولت فرانسه حفظ و توسعه محوطه باستانی العلا را آغاز کرده است و قصد دارد با توسعه زیر ساخت‌های گردشگری، بازدیدکنندگان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را با میراث فرهنگی غنی خود، تمدن‌های عربی و ارزش‌های محلی آشنا کند. موافقت‌نامه امضا شده بین عربستان سعودی و فرانسه شامل مواردی مانند حفظ میراث باستانی، توسعه میهمان‌نوازی و ارائه خدمات فرهنگی - هنری و... است.

با استفاده از تجربیات فرانسه، دولت عربستان سعودی امیدوار است تا اکوتوریسم خود را توسعه داده و جوامع محلی را از این توسعه گردشگری بهره‌مند کند. در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است که موسسه جهانی عرب در بهار سال ۲۰۱۹ میزبان نمایشگاهی از تمدن العلا خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه