پایان عملیات حفاظت و مرمت اثری از جان ون دکرخو در کاخ سعدآباد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
پایان عملیات حفاظت و مرمت اثری از جان ون دکرخو در کاخ سعدآباد

حفاظت و تعمیر تابلو نقاشی متعلق به قرن ۱۹ میلادی، چهارشنبه ۲۲ فروردین در آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مجموعه سعدآباد به پایان رسید.

تابلوی نقاشی‌ای در سال ۱۸۷۵ میلادی، توسط جان وَن دِ کِرخُوِ با سبک رئال و تکنیک رنگ و روغن خلق شده و ابعاد اصلی آن بدون قاب ۷۳*۲٫۵۲ سانتی‌متر است و در دفتر کار پهلوی دوم واقع در کاخ موزه ملت به نمایش گذاشته شده است.

جان وَن دِ کِرخُوِ، نام نقاش مشهور هلندی است. خود او با وجود مشهور بودنش به خاطر انتشار آثار پسرش فریدریک وَن دِ کِرخُوِ که در سن ۱۰ سالگی فوت کرد، شناخته شده است.

آسیب‌شناسی میکروسکوپی، فن‌شناسی، شناسایی لایه‌های تکیه‌گاه، بستر و لایه رنگ، بررسی اسیدیته، تست حلال و... عملیات مطالعات انجام شده روی این تابلو در آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت سعدآباد بوده است.

عملیات حفاظت و مرمت انجام شده بر اثر شامل پاکسازی لایه جرم و دوده به روش حلال‌های روغنی و غیر روغنی، برداشتن الحاقات تخریبی اتصالی فلزی، برداشتن برچسب‌های تخریبی و پاک کردن لایه‌های به‌جا مانده از آن، برداشتن لایه ورنی بخش‌های زردشدگی، احیای لایه ورنی در بخش‌های غیر تخریب، موزون‌سازی رنگی، استحکام‌بخشی، پاکسازی قاب، وصالی بخش‌های تزییناتی قاب، برداشتن و بتونه‌گذاری بخش‌های تخریبی حاصل از اتصالات نادرست فلزی، استحکام‌بخش تزریقی قاب، رفع مشکلات بیولوژیک (حشرات) به روش تزریقی، باز‌سازی بخش کمبود قاب، موزون‌سازی رنگی و استحکام‌بخشی کلی سطح قاب همراه با لحاظ موارد حفاظت پیشگیرانه در اتصال قاب و نقاشی و پیش‌بینی موارد حفاظت پیشگیرانه در بخش اتصال مجدد اثر به دیوار و... است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه