موزه مجسمه های چوبی چین، فرمی از مایع منجمد شده

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
موزه مجسمه های چوبی چین، فرمی از مایع منجمد شده

«موزه مجسمه‌های چوبی» یکی از موزه‌های چین است که توسط گروه معماران مَد (Mad) بر اساس فرمی مفهومی و انتزاعی از طبیعت آن منطقه طراحی شده است.

«موزه مجسمه‌های چوبی» در شهر هاربین (Harbin) در شمال چین، که اقلیم سرد و زمستان‌های طولانی‌اش آن را به «شهر یخی» معروف کرده، واقع شده است.

این موزه به نمایش مجسمه‌های چوبی و نقاشی منظر آن منطقه با موضوع «نقاشی برف و یخ» اختصاص دارد و یکی از پروژه‌های موفق شرکت «مَد» واقع در پکن است.

موزه مجسمه های چوبی چین

از سوی دیگر در زمینه برنامه‌ریزی کلان شهری، بنای موزه خود به عنوان تفسیری جدید از طبیعت عمل می‌کند.

موزه مجسمه های چوبی چین

موزه با نمایی فولادی به طول ۲۰۰ متر در دل منطقه مسکونی و متراکمی جای گرفته و مانند مجسمه‌ای نامانوس تضاد شدیدی با معماری چینی ساختمان‌های اطراف دارد.

موزه مجسمه های چوبی چین

به گفته معماران، این ساختمان مهم‌ترین ایده‌های فرمی و مفهومی که شاخصه آثار این دفتر معماری است را تحقق بخشیده و بیانی مجرد از طبیعت را در محیط روزمره و معمولی این منطقه شهری نشانده است.

موزه مجسمه های چوبی چین

ایده اصلی برای پروژه «مایع منجمد شده» بوده که به محیط و منظر طبیعی آن منطقه اشاره دارد و می‌خواهد تفسیر تازه‌ای از طبیعت را تجسم بخشد.

ساختمان ۱۳ هزار مترمربعی موزه، مرز میان جامد و مایع را از بین برده و چشم‌اندازی طبیعی از منطقه به دست می‌دهد.

موزه مجسمه های چوبی چین

مراحل طراحی موزه

‌فعل و انفعالات سورئال میان موزه و شهر، یکنواختی پوسته شهر را می‌شکند و محدوده‌ها را با یک خصوصیت فرهنگی جدید، باز زنده‌سازی می‌کند.

موزه مجسمه های چوبی چین

پوشش خارجی ساختمان، متشکل از صفحات فولادی صیقلی است که تصویری از طبیعت اطراف و نور روز ارائه می‌کند. این صفحات صیقلی جامد، اتلاف حرارتی را به حداقل رسانده و به نور شمال اجازه ورود می‌دهد. بدین ترتیب نور کافی برای سالن‌های داخلی فراهم می‌شود.

موزه مجسمه های چوبی چین

همان فرم ارگانیک خارج بنا، در سیرکولاسیون ارتباطی نیز تکرار می‌شود و بخش‌های مختلف موزه توسط مسیرها و پله‌های سیال به یکدیگر متصل می‌شوند.

موزه مجسمه های چوبی چین

دیوارهای قوس‌دار به آسمان گشوده می‌شوند و این سیالیت فضایی، علاوه بر اینکه از نظر بصری پرسپکتیوهای جذابی را ایجاد می‌کند، میان فعالیت‌های موزه پیوستگی ایجاد می‌نماید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه