سوغات محلات چیست؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
سوغات محلات چیست؟

محلات، شهر گل و زیبایی، یکی از زیباترین شهرهای استان مرکزی است که در ۲۶۲ کیلومتری تهران قرار دارد، محلات یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش گل و گیاه زینتی در کشور است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۱ به‌روزرسانی شده است.

زمانی که نام شهر محلات آورده می‌شود، همه ما به یاد گل‌های زیبای آن می‌افتیم. محلات یکی از شهرهای خوش‌آب‌وهوا و یکی از جاهای دیدنی استان مرکزی است که امروز به قطب تولید گل و گیاه زینتی تبدیل شده است. محلات از شمال به قم و آشتیان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود می‌شود.

محلات به‌دلیل داشتن مزارع بزرگ پرورش گل و هوایی عالی و عاری از هرگونه آلودگی به هلند ایران مشهور شده است، محلات رتبه اول از لحاظ تنوع تولید گل در کشور است و در این شهر زیبا معادن سنگ بسیاری هم وجود دارد.

جالب است بدانید که محلات در عصر هخامنشی یکی از بخش‌های ایالت ماد بوده  و آتشکده باستانی آتش کوه در این شهر قرار دارد که یادگاری از ساسانیان است. دلیل نام‌گذاری محلات، وجود اقوام مختلف بافرهنگ‌های متفاوت در این منطقه است. در این مطلب به سراغ سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبای محلات رفته‌ایم، با ما همراه باشید.

گل  و گیاه

بدون شک یکی از مهم‌ترین محصولات و سوغاتی‌های محلات، گل و گیاه آن است که می‌تواند به‌عنوان یکی از سوغات ایران در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود. اگر روزی قصد خرید گل و گیاه زینتی برای منزل‌تان را داشتید، محلات اولین و آخرین انتخاب است. در این شهر زیبا برای هر سلیقه‌ای گل پیدا می‌شود.

حلوا ارده

حلوا ارده با تزئین پسته از سوغات محلات

حلوا ارده دیگر سوغاتی محبوب محلات است. در محلات یکی از مرغوب‌ترین انواع حلوا ارده تولید می‌شود.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی و دمنوش طبیعی دارچین

در شهر گل و گیاه، گیاهان دارویی خوبی هم پرورش داده می‌شود. محلات امروزه به یکی از قطب‌های تولید داروهای گیاهی تبدیل شده است و حتی از این منطقه گیاهان دارویی به نقاط دیگر جهان صادر می‌شود. از جمله گیاهان دارویی پرورش‌یافته در محلات می‌توان به کنگر، ریواس، باریجه، کتیرا، نعنا، آویشن، چای کوهی، کتل کوتی (نوعی آویشن کوهی) اشاره کرد.

عرقیجات

دمنوش طبیعی و عرقیجات نعنا

یکی از محصولات اصلی محلات، عرقیجات است. کارخانه‌های تولید عرقیجات در محلات دیده می‌شوند و از این محصول از این شهر به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

نان گرده

نان گرده کنجدی و شیره

نان گرده از خوراکی‌های خوشمزه محلات است که در بیشتر شهرهای استان مرکزی پخته می‌شود. این نان اندازه‌ای کوچک دارد و مزه آن هم شیرین است. از دیگر نان‌های سنتی محلات می‌توان به نان پرکوفت، نان شیری و دوآتشه اشاره کرد.

عسل

عسل طبیعی از سوغات محلات

محلات و خمین از مهم‌ترین قطب‌های تولید و فرآوری عسل در کشور است، برداشت عسل در این شهرها از اوایل تابستان آغاز می‌شود و اوایل آذر تمام می‌شود.

صنایع دستی

گیوه های رنگارنگ محلی سوغات محلات

امروزه در بازارهای قدیمی محلات حجره‌های ساخت صنایع دستی دیده می‌شود. از جمله صنایع دستی محلات می‌توانیم به گیوه‌دوزی، گلیم‌بافی، محصولات چوبی و سفالگری اشاره کنیم. نظرها و تجربیات خود را در خصوص سفر به محلات با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه