اختلال در پروازهای دو شرکت ایرباس و لوفتهانزا

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۵
اختلال در پروازهای دو شرکت ایرباس و لوفتهانزا

فعالیت دو شرکت بزرگ ایرباس و لوفتهانزا در پی اعتصاب کارکنان فرودگاه‌های دو کشور آلمان و فرانسه مختل شد.

هواپیمایی لوفتهانزا مجبور شد بیش از ۸۰۰ پرواز خود از مبدا فرودگاه‌های فرانکفورت، مونیخ، کلن و برمن را لغو کند. لغو این تعداد سفر که نیمی از پروازهای روزانه‌ی این شرکت را شامل می‌شود، برنامه‌ی سفر نزدیک به ۹۰ هزار مسافر را مختل کرد.

با وجود آنکه روز دوشنبه خبر لغو پروازها به آگاهی مسافران رسیده بود، شماری از مسافران روز سه‌شنبه به فرودگاه‌ها آمدند تا شاید برای ادام سفر خود راه حلی بیابند.

در فرودگاه فرانکفورت بزرگ‌ترین فرودگاه کشور، اعتصاب در ساعت ۵ بامداد سه‌شنبه آغاز شد و تا ۶ بعدازظهر نیز ادامه دارد. این اعتصاب کارکنان تمام بخش‌ها از جمله کارکنان بخش امنیت و بخش‌های بلند شدن و فرود هواپیما را نیز شامل می‌شود.

به دلیل اعتصاب کارمندان بخش امنیت، بسیاری از گیت‌های بازرسیِ مسافران پیش از سوار شدن آنها به هواپیما بسته شده است. به همین دلیل آن دسته از مسافرانی که پروازشان لغو نشده نیز امکان عبور از گیت‌های کنترل و ورود به هواپیما را ندارند و این مشکل باعث ایجاد صف‌های طولانی مقابل معدود گیت‌های بازرسی شده است که همچنان فعال هستند.

در فرودگاه مونیخ دومین فرودگاه بزرگ آلمان، نیمی از پروازها یا لغو شده‌اند یا با تاخیر انجام می‌شوند.

علاوه بر کارکنان فرودگاه‌ها، در برخی از شهرهای آلمان کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، مهد کودک‌ها، همچنین شرکت‌های جمع‌آوری زباله نیز به این اعتصاب پیوسته‌اند.

اعتصاب

این اعتصاب‌ها به دلیل اختلاف با کارفرمایان بر سر افزایش دستمزدها برگزار شده است. اتحادیه‌ی کارکنان خدمات عمومی آلمان خواستار افزایش ۶ درصدی دستمزد ۲٫۳ میلیون نفر از کارکنان این بخش هستند.

قرار است سومین دور مذاکرات با کارفرمایان طی روزهای ۱۵ و ۱۶ آوریل برگزار شود.

در کشور فرانسه نیز طی روزهای ۹ تا ۱۵ آوریل اعتصاب‌های متعددی در بخش‌های حمل و نقل عمومی (هوایی و ریلی) برگزار خواهد شد.

اعتصاب بخش حمل و نقل هوایی در روز سه‌شنبه منجر به لغو ۲۵ درصد از پروازهای شرکت ایرفرانس و همچنین بسیاری از پروازهای داخلی در این کشور، از مبدا پاریس یا به مقصد این شهر شد.

این ششمین اعتصاب کارکنان با هدف افزایش دستمزدها از ماه فوریه تاکنون است.

کارکنان شرکت حمل نقل ریلی در فرانسه «SNCF» نیز در چهارچوب برنامه اعلام شده‌ی خود مبنی بر برگزاری ۳۶ روز اعتصاب تا ژوئن ۲۰۱۸ میلادی، این هفته برای چند روز اعتصاب خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه