افزایش مالیات بر بلیط پروازهای خارجی در بریتانیا

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
افزایش مالیات بر بلیط پروازهای خارجی در بریتانیا

بهتر بود که این حرف، شوخی آوریل باشد، اما نیست؛ عوارض مسافران خارج از کشور در بریتانیا بیشتر شد؛ چون APD از اول آوریل افزایش یافته است.

مالیات بر بلیط (APD) که معمولا به‌عنوان مالیات پرواز هم از آن نام برده می‌شود، تاثیر مستقیمی بر قیمت بلیط دارد. میزان دقیق افزایش آن بستگی به مقصد پرواز دارد: دو دسته از مسافران (الف و ب) وجود دارند که این دسته‌بندی با توجه به‌مدت زمان پرواز (کوتاه مدت یا بلند مدت) با هم تفاوت دارد. دسته‌ی «الف»، آن دسته از مقصدهایی هستند که فاصله‌ای کمتر از ۲۰۰۰ مایل با انگلستان دارند و شامل مقصدهایی است که در اروپا هستند. دسته‌ی «ب» هم به هر پروازی اطلاق می‌شود که فاصله‌ای بیش از ۲۰۰۰ مایل با این کشور دارد.

از اول آوریل، مالیات APD برای پروازهای دسته‌ی «ب» افزایش می‌یابد، این در حالی است که نرخ مالیات دسته‌ی «ب» به همان میزان سابق باقی می‌ماند. افزایش نرخ مالیات به سه نرخ دیگر هم‌بستگی دارد؛ «نرخ کاهش‌یافته»، «نرخ استاندارد» و «نرخ بالاتر» که به‌ترتیب با افزایش ۳، ۶ و ۱۸ پوندی مواجه شده‌اند.

مالیات بر بلیط

«نرخ کاهش‌یافته» شامل صندلی‌هایی است که کمتر از ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و ما معمولا آن‌ها را کلاس اقتصادی می‌دانیم. «نرخ استاندارد» مربوط به صندلی‌هایی است که بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و کلاس تجاری یا درجه یک نامیده می‌شود. «نرخ بالاتر» هم مربوط به جت‌های خصوصی یا هواپیماهایی با کمتر از ۱۹ مسافر است.

APD، مالیاتی است که توسط دولت بر مسافرانی اعمال می‌شود که به خارج از بریتانیا پرواز می‌کنند. این هزینه توسط شرکتی پرداخت می‌شود که از طرف یک فرودگاه مشغول فعالیت است. APD در زمان رزرو پرداخت می‌شود، اما تا زمانی که پرواز انجام نشده باشد، جمع‌آوری نمی‌شود. اگر پرواز مسافری انجام نشود، آن‌ها حق دارند که مالیات APD را از شرکت هواپیمایی درخواست کنند. ولی، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای انجام این خدمات، هزینه‌های اداری از مشتری دریافت کنند.

با اینکه کشورهای دیگر هم مالیات مشابهی را اعمال می‌کنند، اما مالیات APD بریتانیا بیشتر از بقیه‌ی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا است. تیم کاید از شرکت هواپیمایی بریتانیا ادعا می‌کند که APD در این کشور «بیشتر از سه برابر APD فرانسه و بیشتر از دو برابر APD آلمان است.

کاید گفت:

کشورهای زیادی هستند که این مالیات را اعمال نمی‌کنند و کشورهایی مانند ایرلند، هلند و بلژیک، بعد از اینکه متوجه تاثیر منفی آن در بخش حمل و نقل هوایی و راه‌های ارتباطی خود شدند، دریافت آن را متوقف کردند.

هر دسته شامل کدام کشورها است؟

مالیات بر بلیط

کشورهایی که در دسته‌ی «الف» می‌گنجند – یعنی کمتر از ۲۰۰۰ مایل با انگلستان فاصله دارند – در دایره‌ی آبی قرار گرفته‌اند.

دسته‌ی «الف» شامل تمام کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه‌ی اروپا و همچنین، کشورهای جزیره‌ی کرس (Corsica)، جبل الطارق، جزیره‌ی مادیرا (Madeira)، سیسیل، سوالبارد (Svalbard)، مجمع‌الجزایر آزور (Azores)، جزایر بالئاری (Balearic Islands)، جزایر قناری (Canary Islands) و صحرای غربی، مراکش، لیبی، الجزایر و تونس، جزایر کانال (مانش) (Channel Islands)، جزیره‌ی مان (Isle of Man)، آلبانی، آندورا، سوئیس، جمهوری مقدونیه‌ی یوگسلاوی سابق، ترکیه، اوکراین، فدراسیون روسیه (تنها بخش‌هایی که در غرب اورال قرار گرفته‌اند)، گرینلند، جزایر فارو (Faroe Islands)، سان مارینو (San Marino)، صربستان، جمهوری مولداوی، موناکو، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و کوزوو است. همه‌ی مقصدهای دیگر در دسته‌ی «ب» می‌گنجند.

خوشبختانه، پروازهایی که از ایرلند شمالی و ارتفاعات اسکاتلند انجام می‌شوند هم از پرداخت این مالیات معاف شده‌اند. تغییر مسیر پرواز نیز راهی برای جلوگیری از پرداخت این مالیات است. با این حال، این کار به‌معنای پروازهای طولانی‌تر است که برخی از مسافران تمایلی به انجام آن ندارند.

بریتانیایی‌ها خواستار مالیات پرواز عادلانه‌تری شدند

مالیات بر بلیط

صنعت حمل و نقل هوایی و سازمان‌های مسافرتی واکنش‌های منفی نسبت به این افزایش مالیات داشته‌اند و کمپین ‌مالیات پرواز عادلانه را راه انداخته‌اند. خطوط هوایی انگلیس، ABTA، انجمن مسافرتی و BAR UK از جمله شرکت‌های هواپیمایی هستند که پروازهایی به مقصدهای خارج از انگلستان دارند و از این کمپین حمایت کرده‌اند. آن‌ها خواهان کاهش ۵۰٪ مالیات APD شده‌اند تا با آلمان برابر بشوند.

تیم کاید این‌گونه استدلال می‌کند که

مصرف‌کنندگان انگلستان و مسافرانی که پروازهای کاری انجام می‌دهند بیشترین مالیات از این نوع را در سطح جهان می‌پردازند. این کار، یک نوع دزدی مالیاتی است که ۱۷۲ میلیون پوند دیگر به صندوق‌های خزانه‌داری واریز می‌کند و این علاوه بر آن ۳٫۳ میلیارد پوندی است که وزارت خزانه‌داری سال گذشته از مسافران هوایی ربود.

او افزود:

باید به‌صورت فوری این مالیات مخرب را تا ۵۰٪ کاهش بدهیم تا از خانواده‌ها و تجارت حمایت کنیم، مشاغل را نجات بدهیم، رشد و توسعه را تقویت کنیم و به برون‌رفت بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا کمک کنیم.

اگر به یاد داشته باشید، بریتانیا در سال ۲۰۱۷ برای جلوگیری از تعیین مالیات بعد از برون‌رفت از اتحادیه‌ی اروپا کمپینی تشکیل شد تا مسافران بریتانیایی را تشویق کنیم به مسافرت‌های هوایی بروند و صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری را احیا کنند.

سال‌های زیادی است که گروه‌های تجاری، فرودگاه‌ها، خطوط هوایی، مقصدهای گردشگری و انجمن‌های تجاری با پرداخت مالیات APD مبارزه می‌کنند و خواستار لغو آن شده‌اند. در سال ۲۰۱۱ و بعد از آن که شرکت‌های هواپیمایی قاره‌ای به خاطر کمبود تقاضای ناشی از مالیات تهدید به توقف پرواز مستقیم بلفاست - نیوآرک کردند، مالیات APD برای پروازهای دسته‌ی «ب» که از شمال ایرلند انجام می‌شدند، لغو شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه