برگزاری جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۵
برگزاری جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه

روستای ابیانه میزبان اجرای جشن ثبت ملی لباس محلی شد.

جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه به همراهی احمد دانیالی معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، فریدون الله‌یاری مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی و مردم روستای ابیانه اجرا شد.

احمد دانیالی با ابراز خرسندی از اولین حضورش در ابیانه که با جشن میلاد امام علی‌(ع) و ثبت ملی پوشاک مردم ابیانه همراه شده بیان کرد که ثبت جهانی روستا با برنامه‌ریزی علمی و اصولی و با در نظر گرفتن توانمندی‌های این روستا، سریع‌تر انجام شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز با تبریک ایام میلاد با سعادت امیرمؤمنان علی (ع) گفت:

پوشاک همواره نمادی از هویت مردم یک جامعه در طول تاریخ به‌شمار می‌رفته، لذا بر همگی ما واجب است که در حفظ پوشاک سنتی در جای‌جای میهن عزیز اسلامی خود به‌عنوان بخشی از نماد ملی و هویت جامعه کوشا باشیم.

وی ادامه داد:

خوشبختانه در طی دو سال اخیر ثبت ملی میراث ناملموس و ملموس این روستا از گسترش خوبی برخوردار بوده به‌گونه‌ای که در یک ماه پایانی سال ۱۳۹۶ ضمن ثبت ملی عرصه روستا، موفق به ثبت ملی پوشاک مردم این روستای تاریخی نیز شدیم.

او با اشاره به تلاش در راستای ثبت جهانی این روستای تاریخی گفت:

خرسندم که به آگاهی برسانم روند ثبت ملی آثار ملموس و ناملموس این روستا از توسعه خوبی برخوردار است، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تعداد آثار ثبتی در این روستا با آمار کل برخی شهرستان‌های استان برابری می‌کند. با این وصف امیدواریم جشن بعدی در ابیانه، اختصاص به پاسداشت ثبت جهانی این روستا داشته باشد، لذا هم‌اکنون به‌شدت در حال تلاش برای تدوین پرونده برای ثبت جهانی این روستای زیبا و تاریخی هستیم.

لوح ثبت ملی لباس مردم محلی ابیانه با حضور مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی و مسئولان محلی شهرستان نطنز و روستا در پایان مراسم رونمایی شد و از خیاطان لباس سنتی مردم روستای ابیانه تقدیر و قدردانی شد.

قبل از اجرای این مراسم معاون توسعه‌مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی به‌همراه مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان و جمعی از مسئولان محلی از بافت تاریخی، جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری شهرستان نطنز نیز بازدید کردند.

عکس کاور از حسین بامداد

مطالب مرتبط:

دیدگاه