وداع با استیون هاوکینگ در کمبریج؛ شهری که دوستش داشت

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۵
وداع با استیون هاوکینگ در کمبریج؛ شهری که دوستش داشت

مراسم تشییع جنازه‌ی پروفسور استیون هاوکینگ امروز در کلیسایی در نزدیکی دانشگاه کمبریج که بیش از ۵۰ سال، خانه‌ی آکادمیک او بوده است، برگزار می‌شود.

پروفسور هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیا، در ۱۴ مارس در سن ۷۶ سالگی در خانه‌ی خود در کمبریج در کمال آرامش از دنیا رفت. این کیهان‌شناس سرشناس، در ۲۰ سالگی مبتلا به یک بیماری عصبی - حرکتی شد.

مراسم تشییع جنازه‌ی او که با حضور خانواده، دوستان و همکارانش در کلیسای سنت ماری اعظم برگزار می‌شود. این کلیسا که ظرفیت پذیرایی از ۱۲۰۰ نفر را دارد، در نزدیکی کالج «گانویل اند کایوس» (Gonville and Caius) قرار دارد که پروفسور هاوکینگ ۵۲ سال در آن تدریس کرد.

تابوت او توسط شش نفر از کارکنان کالج حمل می‌شود که همگی ملبس به لباس‌های سنتی هستند. بسیاری از کارکنان کالج، پروفسور هاوکینگ را از نزدیک می‌شناختند و هنگام صرف شام و رویدادهای دیگری که در دانشگاه برگزار می‌شد با او برخوردهایی داشتند. بنابراین، خانواده‌ی پرفسور از آن‌ها درخواست کرده‌اند که تابوت وی را حمل کنند.

روس هولمز، سرپرست حمل‌کنندگان تابوت، در زمان انتقال تابوت به سمت کلیسا جلوتر از بقیه گام برخواهد داشت. او یونیفورم رسمی کالج را به تن می‌کند و یک عصای آبنوس نقره‌ای را با خود حمل می‌کند.

استفان هاوکینگ

علامت دفتر پروفسور استیون هاوکینگ در کمبریج

لوسی، رابرت و تیم، فرزندان پروفسور هاوکینگ در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند:

از طرف تمامی اعضای خانواده، تشکر صمیمانه‌ی خود را نسبت به تکریم و احترامی که نسبت به پدرمان داشتید اعلام و از همه‌ی کسانی که پیام تسلیت ارسال کردند، قدردانی می‌کنیم.

پدر ما بیش از ۵۰ سال در کمبریج زندگی و کار کرد.

او بخشی جدایی‌ناپذیر از این دانشگاه و شهر بود.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مراسم خاکسپاری وی را در این شهر که پدرمان آن را بسیار دوست داشت و آن نیز پدرمان را دوست داشت، برگزار کنیم.

زندگی و کار پدرمان‌، معانی متفاوتی برای بسیاری از مردم، چه مذهبی و چه غیر مذهبی، داشت.

بنابراین، این مراسم هم به صورت عمومی و هم به صورت سنتی انجام خواهد شد تا نشانی از وسعت و تنوع زندگی او باشد.

تشکر خودمان را از کالج گانویل اند کایوس، دانشگاه کمبریج و کالج ترینیتی کمبریج که برای برگزاری مراسم خاکسپاری پدر به ما کمک کردند، ابراز می‌کنیم.

استفان هاوکینگ

خاکستر پروفسور هاوکینگ در روز ۱۵ ژوئن و در کنار بقایای به جا مانده از سِر ایزاک نیوتون در وست مینستر ابی (Westminster Abbey) دفن خواهد شد.

دفتر ادای احترام به پروفسور هاوکینگ در کالج گانویل اند کایوس گشوده خواهد شد و یک کتاب آنلاین نیز در همین زمینه راه‌اندازی شده است.

پیش از مراسم تدفین، کالج گانویل اند کایوس، عکس‌های سیاه و سفید جدیدی از هاوکینگ منتشر کرد که در سال ۱۹۶۱ و در مدرسه‌ی تابستانی استروفی فیزیکدانان (فیزیکدان نجومی) جوان در قلعه‌ای در ساسکس، جنوب انگلستان، گرفته شده است. او در این عکس تنها ۱۹ سال دارد.

این عکس‌ها او را در حال بازی کروکت و قایقرانی نشان می‌دهد. زمان این عکس‌ها دو سال قبل از آن است که او اولین علائم بیماری عصبی حرکتی را که بعدها او را تقریبا به طور کامل فلج کرد،‌ تجربه کند.

دانشجویان او در کالج به خاطر می‌آورند که او دیدگاه‌هایی چپ‌گرایانه و شوخ‌طبعی بازیگوشانه‌ای داشت. یکی از آن‌ها خاطره‌ای را تعریف می‌کند که او، پرچم نیروی دریایی سلطنتی در پرچم‌دار قلعه را با چکش و داست کمونیست‌ها عوض کرد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه