گردشگری ترکیه در انتظار بازگشت به روزهای اوج

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۵
گردشگری ترکیه در انتظار بازگشت به روزهای اوج

بعد از مدتی رکود در بازار گردشگری ترکیه، این کشور تلاش می‌کند تا به روزهای اوج خود برگردد.

انتظار می‌رود که گردشگری ترکیه در تابستان امسال، با حضور آلمانی‌ها و روس‌ها در سواحل آن، به روزهای اوج خود برگردد. ولی، متعادل شدن هزینه‌ی اقامت گردشگران احتیاج به زمان طولانی‌تری دارد. حملات شبه‌نظامیان و کودتای نظامی شکست‌خورده باعث کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان خارجی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شد که باعث شد هتل‌ها تخفیف زیادی در هزینه‌های خود بدهند.

در نمایشگاه تجارت گردشگری بین المللی ITB در برلین، هتلداران ترک درباره‌ی افزایش رزرو برای فصل اوج تعطیلات صحبت کردند؛ اما سودآوری هتل‌ها همچنان محل بحث است.

در سال جاری، میانگین قیمت هتل‌ها به طور میانگین حدود ۳۰ درصد بالاتر از سال قبل است؛ اما آن‌ها برای فصل تابستان، فقط ۲۵ یورو در شب دریافت می‌کنند.

بعضی از هتل‌ها نتوانستند از رکود نجات پیدا کنند. اطلاعات منتشر شده توسط وزارت فرهنگ و گردشگری نشان می‌دهد که این تعداد در سال ۲۰۱۷، به ۲۳۰۰ نفر کاهش یافت که کمتر از ۲۸۰۰ نفر در سال پیش از آن است. با توجه به قیمت‌های پایین هتل‌ها، میزان اقامت در سال گذشته تا ۶۰ درصد نسبت به ۵۳ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

شمار بازدیدکنندگان خارجی در سال ۲۰۱۷ با ۲۸ درصد به ۳۲٫۴ میلیون نفر رسید و انتظار می‌رود که در سال جاری به بیش از ۳۸ میلیون نفر برسد.

ترکیه تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۲۳، تعداد ۵۰ میلیون گردشگر را به طور سالانه جذب کند و از این طریق، ۵۰ میلیارد دلار درآمد از محل توسعه بخشیدن به تعطیلات ساحلی و تبدیل آن به گردشگری سلامتی و گردشگری ورزشی و همچنین، جذب گردشگران بیشتر از کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی کسب کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه