باغ های گمشده هلیگان؛ کرن وال

سعید شاعری
سعید شاعری پنجشنبه، ۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
باغ های گمشده هلیگان؛ کرن وال

باغ‌های هلیگان، مجموعه‌ای از درختان و گونه‌های گیاهی مختلف و مجسمه‌های جالب همراه با تفریگاه و زمین بازی برای ماجراجویان که با دوباره پیدا شدنش، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

باغ‌های هلیگان یا بهتر است بگوییم سرزمین عجایب انگلیس، واقع در ناحیه کرن وال در جنوب باختری انگلیس که از وی به نام «Cornwall and Isles of Scilly» نیز یاد می‌کنند، برای مدت زیادی (چندین دهه) زیر انبوهی از گیاهان، بوته‌ها و درختان بسیاری مخفی شده بود، تا اینکه بر حسب اتفاق یکی از در‌های باغ در سال ۱۹۹۰ مکشوف شد.

sdf

این مجموعه توسط خبرگان انگلیسی ترمیم و بازسازی شد و حالا بیش از ۲۰۰ هکتار که شامل باغ‌های استوایی، درختان کهن و جنگل‌های پر از گیاهان و درختستان‌های حیرت‌آور و ناشناخته می‌شود، قابل بازدید و گشت و گذار است.

تاریخچه مجوعه هلیگان

یسب

این باغ تاریخچه‌ی بسیار جالب و شنیدنی دارد. شاید شما هم مثل ما تاکنون در مورد دزدان گیاه چیزی نشنیده باشید. بله؛ دزدان گیاه! سال‌ها پیش، در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، شکارچیان بی‌باک، گنجینه‌های گران‌بهای خود یعنی همان گیاهان عجیب و قریب و البته نادر را برای نگهداری، نمونه‌برداری و کشت به جنگل کرن وال منتقل می‌کردند. چرا که دمای هلیگان اغلب چندین درجه گرم‌تر از بقیه مناطق کشور است و گیاهان نیازمند به دمای خاص تنها در شرایط این باغ‌ها دوام می‌آوردند

یبایبیب

تصور کنید در جنگلی قدم می‌گذارید که مجموعه‌ای از درختان موز، درختان ریوند چینی یا همان ریواس را وقتی از روی پل معلقی که تماما از طناب ساخته شده گذر می‌کنید، خواهید دید؛ پل چوبی که لجن‌زار زیر آن را نمی‌توان نادیده گرفت. حال به این همه منظره‌ی زیبا (که قطعا بهترین تصاویر برای اینستاگرام شما را فراهم می‌کند!) تماشای  گله‌ی گوسفند‌ان، خوک‌ها، گله‌ی گاوهای وحشی، جغدها و البته بسیاری دیگر از پرندگان محلی و حتی هتل حشرات را هم اضافه کنید.

dgd

این مجموعه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی فعالیت‌های فوق برنامه‌ی متنوعی از جمله کارگاه‌های صنایع دستی و ساعاتی مخصوص داستان‌سرایی نیز دارد که در ایام تعطیلات مدارس برای کودکان دایر است.

شرایط پذیرایی مجموعه چگونه است؟

شس

گشت و گذار در مجموعه‌ای به این وسعت قطعا شما را گرسنه می‌کند. و به ناچار دنبال غذاخوری یا رستوران می‌گردید. اما جای نگرانی نیست. چون در کنار ورودی هلیگان، آشپزخانه‌های بسیاری به شما ساندویچ‌های گرم و سرد متنوعی را پیشنهاد می‌کنند که همه‌ی مواد اولیه آن از محصولات خود مجموعه تهیه شده است. این رستوران‌ها علاوه بر ارگانیک بودن، قیمت مناسبی هم دارند. به گونه‌ای که یک رول ساده‌ی صبحانه چیزی در حدود ۴ یورو خواهد بود و ساندویچ‌ها نیز از ۳٫۵ یورو شروع می‌شود. کویچی‌ها و پای‌های مخصوص نیز در حدود ۵ یورو برایتان آب می‌خورد. البته خانه‌ی «Stewards» داخل مجموعه باغ‌ها، ساندویچ‌هایی که از ۲٫۹۵ یورو و کیک‌هایی که از ۲ یورو شروع می‌شوند را همراه با نوشیدنی‌های گرم و سرد به شما پیشنهاد می‌کند.

فروشگاه‌های هدیه و سوغاتی

ef

می‌توانید بی‌خیال خرید کادو یا سوغاتی از این مکان شوید، اما قطعا یکی از بهترین مجموعه‌های اسباب بازی‌ها، جواهرات، صنایع دستی، محصولات ارگانیک مراقبت از پوست و خوراکی‌های جنوب غربی انگلستان را که به‌وسیله صنعتگران زبردست محلی ساخته شده،  از دست می‌دهید.

چگونه به هلیگان برویم؟

zs

برای رفتن به هلیگان با ماشین شخصی باید خود را به «St Austell» برسانید و تابلوهای قهوه‌ای رنگ را دنبال کنید تا شما را به ورودی مجموعه راهنمایی کند. البته نزدیک‌ترین ایستگاه ریلی نیز در همان «St Austell» قرار دارد که شما تا فاصله‌ی پنج دقیقه‌ای مجموعه (البته با اتوبوس یا تاکسی) می‌رساند.

هزینه ورودی

بله شما می‌توانید به راحتی یک روز کامل خود را اینجا باشید و روزی خاطره‌انگیز بسازید. اما مثل اکثر مکان‌های تفریحی باید هزینه ورودی آن را نیز بپردازید که به شرح زیر است:

  • بزرگسالان ۱۴٫۵ یورو
  • دانش آموزان ۸٫۵ یورو
  • کودکان ۵-۱۷ سال ۶٫۵ یورو
  • کودکان زیر ۵ سال رایگان
  • سالمندان ۱۲٫۵ یورو
  • خانواده‌ها (شامل دو بزرگسال و تا سه فرزند) ۳۷٫۵ یورو

ساعت کاری

مجموعه از اول ماه اکتبر تا ۳۱ مارس روزانه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر (آخرین فرصت خریداری بلیط تا ساعت ۳٫۵ بعدازظهر خواهد بود) و از اول آوریل تا سی سپتامبر از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر فعالیت می‌کند. (آخرین فرصت خریداری بلیط تا ساعت ۴٫۵ بعدازظهر است)

ضمنا روزهای کریسمس نیز تعطیل است.

مطالب مرتبط:

منبع گاردین

دیدگاه