در نمایشگاه گردشگری برلین ۲۰۱۸ مطرح شد: اروپا، محرک رشد جهانی گردشگری

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
در نمایشگاه گردشگری برلین ۲۰۱۸ مطرح شد: اروپا، محرک رشد جهانی گردشگری

گردشگری اروپایی در کانون توجه نمایشگاه گردشگری برلین ۲۰۱۸ (ITB Berlin 2018) قرار گرفت.

سال گذشته سالی بسیار عالی برای سفرهای بین‌المللی بود و اروپا به عنوان محرک اصلی رشد، هم به عنوان یک بازار منبع و هم به عنوان یک منطقه‌ی مقصد، نقشی تاثیرگذار در آن داشت.

تعداد سفرهای خارج از کشور در سرتاسر جهان ۶٫۵ درصد افزایش یافته و این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱٫۲ میلیارد سفر بین‌المللی رسیده است.

نتایج ناظر بین‌المللی سفر و گردشگری (World Travel Monitor) و اینترنشنال IPK در نمایشگاه گردشگری برلین ۲۰۱۸ (ITB Berlin) منتشر شد. برای اولین بار از زمان آغاز بررسی تاثیر تروریسم در سفرهای بین‌المللی توسط IPK، حساسیت‌های تروریستی کاهش یافته و مقصدها، امن‌تر از گذشته هستند. یافته‌ها مبتنی بر آخرین نتایج حاصل نظرسنجی‌های سالانه‌ی «ناظر بین‌المللی سفر و گردشگری» است که رفتار گردشگران در سفرهای خارج از کشور را در بیش از ۶۰ کشور جهان بررسی می‌کند و بیش از ۹۰ درصد از تقاضاهای خارجی جهانی را در بر می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷، اروپا قوی‌ترین منطقه‌ی منبع برای سفرهای بین‌المللی بود که به طور کلی، شاهد هفت درصد افزایش سفر در مقایسه با سال گذشته بوده است؛ آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، هر دو، با شش درصد و آسیا با پنج درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین، اروپا به عنوان یک منطقه مقصد، ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ از این سفرها بهره برده است. با نگاهی به مقصدهای گردشگری در سطح کشورها درمی‌یابیم که اسپانیا در این مقوله در رتبه‌ی اول، ایالات متحده در رتبه‌ی دوم و آلمان در رتبه‌ی سوم هستند. فرانسه و ایتالیا چهارمین و پنجمین مقصدهای موفق هستند.

از لحاظ نوع تعطیلات، سفرهای شهری در سال گذشته بیشترین رشد مثبت را با ۱۸ درصد افزایش تجربه کرده است. تعطیلات برای بهره بردن از آفتاب ساحل‌ها که بزرگ‌ترین سهم بازار تعطیلات را تشکیل می‌دهند، ۹ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، گذران تعطیلات به همراه تورهای گردشگری در همه‌ی نقاط جهان یک درصد کاهش داشته است.

در روزهای اخیر، حضور بیش از حد گردشگر در برخی از مقصدهای گردشگری تبدیل به تیترهای خبری شده‌اند و باعث اعتراضات گسترده‌ی ساکنان و انجام اقدامات مختلفی توسط مقامات محلی شده است. چون تاثیرات این موضوع را نه تنها بر مقصد گردشگری، جاذبه‌های گردشگری، زیرساخت‌های محلی و ساکنان آن مکان، بلکه بر خود مسافران هم می‌بینیم، اینترنشنال IPK نظرسنجی‌های ویژه‌ای بین مسافران بین‌المللی در ماه فوریه انجام داد.

نتایج نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از گردشگران بین‌المللی احساس می‌کردند که مقصد سفر آن‌ها، بیش از حد شلوغ است. اما تنها ۹ درصد از آن‌ها گفتند که این تراکم جمعیت تاثیر منفی بر کیفیت سفرهای خارجی دارد.

شهرهایی که بیشترین تأثیر را از این موضوع داشته‌اند عبارت هستند از مکزیکوسیتی (۲۳ درصد)، شانگهای (۲۲ درصد)، ونیز (۲۰ درصد)، پکن (۲۹ درصد)، هنگ‌کنگ (۲۸ درصد)، استانبول، آمستردام و فلورانس (هر کدام، ۱۷ درصد) و بارسلونا (۱۶ درصد).

اینترنشنال IPK برای پنجمین بار تحقیقات ویژه‌ای در مورد تأثیرات تهدیدات تروریستی بر رفتار مسافرت‌های بین‌المللی در بازارهای اصلی منبع در همه‌ی نقاط جهان انجام داده است.

این مطالعه فاش کرد که ۳۷ درصد از مسافران بین‌المللی در مقایسه با آمار ۴۱ درصدی اکتبر سال ۲۰۱۷، گفته‌اند که بی‌ثباتی‌های اخیر و هشدارهای تروریستی بر برنامه‌های سفر آن‌ها در سال ۲۰۱۸ تاثیر خواهد گذاشت.

در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی چه نوع تاثیری می‌تواند بر رفتار سفر و گردشگری داشته باشد، ۲۴ درصد اظهار داشتند که آن‌ها همچنان به خارج از کشور سفر خواهند کرد، ولی فقط به مقصدهایی خواهند رفت که آن را «امن» می‌دانند.

امنیت بعضی از مقصدها در نظر گردشگران نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷ تقویت شده است. این موضوع در مورد بعضی از بزرگ‌ترین مقصدهای گردشگری مثل اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیای کبیر صدق می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه