کشف قدیمی ترین نامه ارسالی با بطری

سودا سلیمی
سودا سلیمی پنجشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کشف قدیمی ترین نامه ارسالی با بطری

نامه‌ی یافت شده در بطری در ساحل استرالیا، قدیمی‌ترین مورد یافت شده تا به امروز است.

یک زوج استرالیایی وقتی در حال قدم زدن در ساحل بودند، متوجه جسمی در ساحل شدند. آن‌ها خبر نداشتند که این بطری حاوی قدیمی‌ترین نامه‌ی نوشته و رها شده در دریا است.

تونیا (Tonya) و کیم ایلمن (Kym Illman) در روی شن‌های نرم ساحل وج (Wedge)، ساحلی دور در انتهای غربی استرالیا، در ماه ژانویه در حال قدم زدن بودند که ناگهان متوجه یک بطری در ساحل شدند و آن را برداشتند و در نظر داشتند آن را در دکور کنار کتاب‌های خود بگذارند.

سپس آن‌ها این بطری را به یکی از دوستان پسر خود هدیه کردند. کسی که این هدیه را دریافت کرد، متوجه کاغذی در داخل بطری شد و در خیال خود این کاغذ، چیزی جز یک سیگار برگ نبود. از آنجایی که آن‌ها قصد داشتند بطری را سالم نگه دارند و به محتوایش دست نزنند، تصمیم گرفتند بطری را به خانه برده و کاغذ درون آن را با مراقبت کامل خشک کنند.

کیم در این رابطه به بی‌بی‌سی گفته است:

ما کاغذ را درآوردیم و متوجه شدیم که روی کاغذ نوشته‌هایی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد:

ما قادر نبودیم نوشته‌های جوهری را بخوانیم چون وضوح خود را از دست داده بودند. ولی متوجه نوشته‌ای چاپی شدیم که از خواننده درخواست کرده بود وقتی این نامه را خواندند به کنسول‌گری آلمان اطلاع دهند.

این نامه در تاریخ ۱۲ ژوئن سال ۱۸۸۶ میلادی از یک کشتی آلمانی به نام پائولا (Paula) فرستاده شده بود. خانواده‌ی ایلمن بعد از دیدن این پیغام زیاد شگفت‌زده نشدند زیرا به نظر آن‌ها این ایده‌ی نامه‌نگاری توسط بطری بسیار شناخته شده بود و ازحتمالا این بطری تقلیدی از شیوه‌ی قدیمی و سنتی بود. به هر حال آنها تصمیم گرفتند که نامه را به موزه‌ی استرالیای غربی نشان دهند و نظر آن‌ها را جویا شوند. متخصصان موزه، قدیمی بودن نامه را تصدیق کردند.

راس اندرسون (Ross Anderson)، معاون وزیر در موزه‌ی استرالیای غربی طی یک مصاحبه‌ی خبری به بی‌بی‌سی گفته است:

این مورد کشف شده واقعا شگفت‌انگیز بود. در اسناد قدیمی که مربوط به گزارشات هواشناسی کشتی پائولو در آلمان بود، ارسال نامه‌ای در بطری ۱۲ ژوئن سال ۱۸۸۶ میلادی قید شده بود. تاریخ و ارسال نامه دقیقا با دفتر قدیمی پائولا تطابق داشت. باور نکردنی است که این پیغام ۱۳۰ ساله است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه