خانه آقازاده ابرکوه در صدر پیشنهاد روزنامه انگلیسی گاردین

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۵
خانه آقازاده ابرکوه در صدر پیشنهاد روزنامه انگلیسی گاردین

شهر ابرکوه و خانه آقازاده به‌عنوان نخستین پیشنهاد از سوی روزنامه «گاردین» برای گردشگران مطرح شد.

فاز نخست مجموعه‌های تاریخی خانه ابرکوه یزد شامل خانه آقازاده با کاربری رستوران و کافی‌شاپ، آشپزخانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰۰ پرس غذا در روز، فضای سرسرای هتل و خانه موسوی با ظرفیت ۱۰ سوئیت و ۲۰ تخت هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

خانه آقازاده

مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد، در سال ۱۳۹۴ طی فرایند مزایده توسط صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شده و این مجموعه مشتمل بر ۵ خانه تاریخی به نام های خانه آقازاده (پذیرایی)، خانه موسوی (اقامتی)، خانه حسنی دوست (اقامتی)، خانه گبری (فرهنگی) خانه سید علی آقا (اقامتی) و یک آشپزخانه، یک فضای تأسیسات و یک خانه نوساز است.

در این میان خانه آقازاده و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره‌ی ثبت ۱۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه متعلق به سید حسین ابرقویی است از ثروتمندان ابرکوه بوده که ۸۲۰ متر مربع مساحت آن است.

این خانه دارای کلاه فرنگی و تالاری مزین به قطار مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های زیبا و بادگیری منحصربه‌فرد و متمایز و حیاطی مصفا است. از سال ۱۳۹۳، اسکناس‌های ۲۰هزار ریالی با طرحی از نمای این خانه تاریخی در ایران منتشر شده است.

بادگیر این خانه یکی از بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه محسوب می‌شود که ۱۸ متر ارتفاع دارد و مساحت آن ۱۸ متر مربع است و در دهانه بادگیر ۱۹ دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دوم هماهنگی و ارتباط دارد.

خانه آقازاده

برگزاری رویدادهای فرهنگی با محوریت ارائه غذاها، آیین‌ها و رسومات بومی و محلی شهر تاریخی ابرکوه در کنار اقداماتی نظیر برپایی کتاب سرای آقازاده در مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد از جمله اقداماتی است که توسط بهره‌بردار این مجموعه تاکنون انجام شده است.

عکاس: رضا عباسی مهرآبادی

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه