نخستین سیلوی گندم تبریز ثبت ملی شد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۵
نخستین سیلوی گندم تبریز ثبت ملی شد

«ساختمای‌های سیلو گندم تبریز»، در شاخه میراث صنعتی، ثبت ملی شدند.

«مرتضی آبدار»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت:

ساختمان تاریخی سیلوی تبریز در خیابان امام خمینی (ره)، از نظر قدمتِ فعالیت صنعتی و طراحی خود، جزو آثار پر اهمیت تاریخی تبریز محسوب می‌شود، بنابراین از نظر حفظ و صیانت از این میراث کهن، تلاش و استمرار بر ثبت ملی این اثر جز اولویت‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان بود که خوشبختانه پس از تلاش مستمر معاونت میراث فرهنگی، این اثر تاریخی چهارشنبه ۱۶ اسفند در جلسه کمیته ثبت میراث غیرمنقول کشور به ثبت ملی رسید.

وی افزود:

سیلوی تبریز به عنوان اولین سیلوی گندم ایران، مورد توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان مرکزی قرار دارد و براساس پیگیری‌های مالک این بنا در سال ۱۳۹۰، جهت ثبت ملی این اثر فاخر صنعتی، نخستین اقدامات اداره کل استان آغاز و پیگیری شد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ این بنا به صورت کامل ادامه داد:

اگر قرار بر تغییر کاربری آن بنا باشد، غالب موزه‌ی صنعتی یا غالب کاربری فرهنگی برای این بنای تاریخی مناسب است.

«سیلوهای گندم تبریز» را یکی از بناهای عظیم و منحصر بفرد ایران در دسته‌بندی میراث صنعتی قرار داده‌اند که به عنوان نخستین سیلوی گندم در ایران پس از پایان «جنگ جهانی اول» با طرح آلمانی‌ها برای اولین بار در «تبریز» ساخته‌ شد.

گفته می‌شد، پیش از این در سال ۱۳۹۴ اداره بازرگانی تبریز به عنوان مالک سیلوی تبریز و علی‌رغم ویژگی‌های معماری و میراثی این بنا از ورود کارشناس میراثی به سیلو ممانعت کرده و تا مدتی پیش امکان ثبت این بنای تاریخی فراهم نشده بود، اما اکنون با تلاش دوباره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، این امکان برای ثبت ملی سیلو تبریز فراهم شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه