فرودگاه زوریخ، سوئیس

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه زوریخ، سوئیس

فرودگاه بین‌المللی زوریخ که کلوتن (Kloten) نیز نامیده می‌شود، با جابه‌جایی بیش از ۲۵ میلیون مسافر در سال، شلوغ‌ترین فرودگاه کشور سوییس محسوب می‌شود.

زوریخ را می‌توان یکی از مراکز دانشگاهی مهم در سراسر جهان به شمار آورد. به علاوه در جای جای این شهر می‌توان رگه‌ای از هنر را پیدا کرد، شهری پر از هنرهای خیابانی و نمایشگاه‌های هنری که هر هنردوستی را سر ذوق می‌آورد. این شهر ارزشش را دارد تا روزهای زیادی را در آن توقف کنید، اما متاسفانه برای کسانی که قدرت مالی بالایی ندارند، کمی دردسرساز است.

زوریخ

معرفی فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی زوریخ

فرودگاه زوریخ در سال ۱۹۴۸ راه‌اندازی شد و در حال حاضر با جا‌به‌جایی بیش از ۲۷ میلیون مسافر در سال شلوغ‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه کشور سوییس محسوب می‌شود. این فرودگاه بیش از ۶۰ خط هوایی مسافربری از سراسر جهان دارد و مرکز خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس به حساب می‌آید.

مشخصات

فرودگاه بین‌المللی زوریخ

  • نوع فرودگاه: همگانی
  • کد یاتا: ZRH
  • کد ایکائو: LSZH
  • ارتفاع از سطح دریا: ۴۳۲ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: Edelweiss Air، Germania Flug، Helvetic Airways، Swiss Global Air Lines، Swiss International Air Lines
  • فاصله هوایی تا تهران: ۳۷۶۵ معادل حدودا ۵ ساعت (در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و زوریخ صورت نمی‌گیرد)

پایانه‌ها

فرودگاه بین‌المللی زوریخ

فرودگاه زوریخ دارای سه پایانه به نام‌های A، B و E است.

پایانه A در سال ۱۹۷۱ افتتاح شده و به صورت اختصاصی برای پرواز‌های منطقه شنگن و همچنین پرواز‌های داخلی کشور سوییس استفاده می‌شود.

پایانه B در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد و در سال ۲۰۱۱ بعد از سه سال بازسازی گسترده دوباره شروع به کار کرد. این پایانه هم پرواز‌های منطقه شینگن و هم پروازهای خارج از این منطقه را پوشش می‌دهد.

پایانه E در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و مخصوص پرواز‌های خارج از منطقه شنگن است.

از تشکیلات و امکانات فرودگاه زوریخ می‌توان به اینترنت وای‌فای رایگان، تور فرودگاه‌گردی (به مدت ۱ ساعت ۱۵ دقیقه)، دستگاه خودپرداز، تبدیل ارز، فروشگاه‌های معاف از مالیات، اتاق مخصوص خانواده‌ها، اتاق بازی کودکانِ، مرکز ورزشی، رستوران و کافه، خدمات درمانی، ایستگاه شارژ موبایل، داروخانه، دفتر پست، اتاق استراحت، تعمیر کفش، دوش و اتاق مخصوص سیگار اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه زوریخ در فاصله۱۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد

راه‌های دسترسی

فرودگاه بین‌المللی زوریخ

در این فرودگاه، ایستگاه راه‌آهنی در زیرزمین وجود دارد که مستقیما به زوریخ و بسیاری از شهرهای بزرگ سوئیس متصل می‌شود. همچنین با قطار ۱۲ دقیقه با مرکز زوریخ فاصله دارد.

یک خط تراموا نیز بین فرودگاه و مرکز شهر تردد می‌کند که زمان این سفر، ۳۷ دقیقه طول می‌کشد. با این تراموا می‌توانید مناظر زیبای زوریخ را نیز ببینید، زیرا از روی زمین و بین خیابان‌های شهر عبور می‌کند. چندین خط اتوبوس نیز برای دسترسی به فرودگاه و بالعکس وجود دارد. ترمینال اتوبوس و تراموا را می‌توانید در جنوب طبقه همکف مرکز خرید فرودگاه در سطح ۱ پیدا کنید. تقریبا هر یک از هتل‌های بزرگ زوریخ، اتوبوس شاتل از فرودگاه به هتل دارند که به مشتریان‌شان خدمات‌رسانی می‌کند.

تاکسی‌های سفید رنگ فرودگاه زوریخ نیز همواره آماده سرویس‌دهی در مقابل درب پایانه‌ها هستند.  این تاکسی‌های کارت اعتباری نیز برای پرداخت کرایه قبول می‌کنند. هزینه سفر با تاکسی به مرکز شهر ۵۶ یورو و زمان این سفر نیز ۱۵ دقیقه است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه بین‌المللی زوریخ

در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و زوریخ انجام نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه