گردشگری سینمایی با فیلم های جشنواره فجر ۱۳۹۶

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
گردشگری سینمایی با فیلم های جشنواره فجر ۱۳۹۶

جشنواره فیلم فجر، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی ایران است بررسی لوکیشن‌هایی که در صنعت گردشگری مورد توجه است برای گردگشران جالب خواهد بود.

جشنواره فیلم فجر، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی است که هرساله هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می‌شود. جشنواره فجر امسال هم با تمام حواشی به پایان رسید، ولی نکته جالبی که در فیلم‌های جشنواره ۹۶ نظرها را جلب می‌کرد، استفاده از لوکیشن‌های متعدد و بکر در بیشتر فیلم‌های برتر بود. در این مطلب به سراغ شناخت و بررسی لوکیشن‌های بکر فیلم‌های جشنواره ۹۶ رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا با این فیلم‌ها و لوکیشن‌های خاص آن آشنا شوید.

تنگه ابوقریب

تنگه ابو قریب

تنگه ابوقریب فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. این فیلم یکی از ۳ فیلمی است که سازمان اوج در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و در کنار فیلم‌های به‌وقت شام و سوءتفاهم اکران کرد.

«تنگه ابوقریب» در کنار بمب، یک عاشقانه با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم شدند. این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

تنگه ابو قریب

شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ با هدف پشتیبانی از فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و تاریخی، از سوی نیروی مقاومت بسیج تأسیس شد. شهرک سینمایی با زمينی به مساحت تقريبی ۵۵۰ هكتار در کیلومتر ۲۵ اتوبان تهران-قم با فاصله حدود ۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قرار دارد.

شهرک سینمایی دفاع مقدس

یکی از قدیمی‌ترین لوکیشن های شهرک سینمایی که مورد استفاده بسیاری از پروژه‌های دفاع مقدس قرار گرفته است، خط مقدم جبهه جنگ بوده که شامل خاک‌ریز دوجداره با طول تقریبی ۷۰۰ متر است که انواع سنگرها نیز در آن تعبیه شده است؛ اما در طول سالیان گذشته به‌علت انفجارها و تخریب‌های صورت گرفته در پروژه‌ها، چندین مرحله مورد بازسازی قرار گرفته است.

دزفول یکی دیگر از لوکیشن‌های فیلم‌برداری تنگه ابوقریب بود. دزفول شهری در جنوب غرب ایران است که مساحتی برابر با ۴۷۶۲ کیلومتر مربع دارد. این شهر زیبا در بخش‌هایی از جلگه استان خوزستان قرار گرفته است. دزفول در دامنه‌های زاگرس میانی قرار دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد، ولی قبل از ساسانیان هم زندگی در این منطقه جریان داشته و بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های ایلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته است.

دزفول

دزفول از شهرهایی است که نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته است. دزفول در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بارها مورد اصابت موشک‌های رژیم عراق قرار گرفت. بیشتر ویرانی‌های ناشی از جنگ امروز بازسازی‌ شده، ولی هنوز آثاری از آن دوره برجای مانده است. مقاومت‌های مردم این شهر باعث شد تا دزفول در این دوره به شهر استقامت و پایتخت مقاومت ایران معروف شود.

چرمشهر یکی از خاص‌ترین لوکیشن های فیلم‌برداری تنگه ابوقریب بود. چرمشهر روستایی از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین است که با لوکیشن بیشتر فیلم‌های حوزه دفاع مقدس تفاوت دارد.

و آخرین لوکیشن فیلم‌برداری تنگه ابوغریب، یکی از شهرهای جنوبی ایران، شهر اندیمشک است. اندیمشک در ارتفاع ۱۶۷ متری از سطح دریا در کوه‌پایه زاگرس قرار دارد.

اندیمشک

پادگان دوکوهه نام منطقه‌ای در ۴ کیلومتری شمال غربی شهر اندیمشک در کنار شهرک دوکوهه است. این منطقه به‌دلیل وجود دو ارتفاع ۳۱۶ و ۲۸۸ متری در کنار هم که مانند دو کوه دوقلو در این منطقه مسطح خودنمایی می‌کنند، دوکوهه نام گرفته است. مساحت این پادگان ۱۵ کیلومتر مربع است که وسعت بخش اصلی آن کمتر از پنج کیلومتر مربع است

به وقت شام

به وقت شام

  • لوکیشن‌های فیلم‌برداری: شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان، روستاهای اطراف شهریار و شهر دمشق در سوریه

به‌وقت شام جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا است که در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت. در این پروژه سینمایی که با موضوع داعش و نیروهای تکفیری جلوی دوربین رفته است، بازیگرانی چون بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر حضور دارند، همچنین از جمله بازیگران لبنانی، سوری و عراقی این فیلم می‌توان به پیر داغر اشاره کرد.

به وقت شام

و اما لوکیشن های فیلم‌برداری فیلم پرحاشیه حاتمی کیا، بسیار متنوع بوده است و در میان این لیست یک لوکیشن خارجی هم مشاهده می‌شود.

دمشق دومین شهر پرجمعیت سوریه است که از یک سمت با تپه‌های سنگی و از سمت دیگر با صخره‌های شیب‌دار احاطه شده و رودخانه برادا از وسط این شهر زیبا و باستانی می‌گذرد.

دمشق در هزاره سوم قبل از میلاد شناخته شد و بدون شک یکی از شهرهای مهم تاریخی خاورمیانه است. سوریه از پایگاه‌های مهم رشد تمدن اسلامی بوده و یکی از مهم‌ترین بناهای دمشق، مسجد جامع اموی دمشق با ۱۴۰۰ سال قدمت است که از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری در شهر دمشق محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۸ میلادی، دمشق به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب برگزیده شد.

دمشق

از جاذبه‌های بخش قدیمی دمشق، می‌توان به حمام‌های سنتی، هتل بوتیک‌ها، خانه‌های تاریخی مثل کاخ اعظم، خانه جبری و خانه عنبر اشاره کرد.

باگذشت بیش از ۶ سال از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، در دمشق زندگی به حالت عادی بازگشته است. بااین‌وجود، به‌دلیل شرایط جنگ داخلی، در سال ۲۰۱۴ میلادی، دمشق به رتبه «چهارمین شهر ارزان دنیا» از میان ۱۳۱ شهر مهم دنیا سقوط کرد.

ماهورا

ماهورا

  • لوکیشن های فیلم‌برداری: تالاب‌های خوزستان

«ماهورا» دومین اثر سینمایی حمید زرگر نژاد است که در این دوره از جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار سینمای ایران رقابت کرد. علیرضا جلالی و حمید آخوندی تهیه‌کنندگی این پروژه را بر عهده داشتند. در خلاصه داستان «ماهورا» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به‌ عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارورشده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزدد. کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

ماهورا

تالاب‌های خوزستان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که نقش مهمی در حفظ تعادل محیط‌زیست این منطقه ایفا می‌کند، ولی در سال‌های اخیر وضعیت تالاب‌ها چندان جالب نیست و روزبه‌روز خشک‌تر می‌شوند. از جمله مهم‌ترین تالاب‌های خوزستان می‌توانیم به تالاب هور العظیم در حوالی دشت آزادگان، «شادگان» میان خور موسی و شهر شادگان، «بامدژ» در شمال اهواز، «تمبی» در شمال مسجدسلیمان، «میانگران» در شمال، «بندون» در شمال شرق ایذه و «برم شور» در نزدیکی هفتکل اشاره کنیم.

تالاب هور العظیم

تالاب هورالعظیم یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های خوزستان است که در مرز ایران و عراق قرار دارد و یک‌سوم آن در ایران و دوسوم در عراق قرار دارد. این تالاب ازنظر منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که امروزه این منابع با نابودی روبه‌رو است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده است. عمق تالاب کم است، ولی به‌تدریج عمیق‌تر می‌شود. تمام مساحت هورالعظیم با نی پوشیده شده است. مساحت کل تالاب ۱۱۸۰۰۰ اعلام‌شده است.

مصادره

مصادره

  • لوکیشن های فیلم‌برداری: کالیفرنیا، ارمنستان

مصادره اولین تجربه سینمایی مهران احمدی است که در جشنواره سی و ششم به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این پروژه سینمایی که بخش‌هایی از آن در ارمنستان فیلم‌برداری شده، آمده است: ایران خیلی بزرگه، ولی ما هم خیلی بدشانسیم. در این فیلم رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میر طاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میر عابدینی و مهران احمدی به‌همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند.

مصادره

و اما لوکیشن فیلم‌برداری مصادره، بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. بخشی از این فیلم در ارمنستان و بخشی دیگر در کالیفرنیا فیلم‌برداری شده است. کالیفرنیا ایالتی در غرب آمریکا است که در کرانه اقیانوس آرام قرار دارد. کالیفرنیا طبیعت بکری دارد و پارک‌های ملی زیادی در این ایالت جا خوش کرده‌اند. از جمله این پارک‌ها می‌توانیم به پارک ملی یوسیمیتی، ردوود، سکویا، پارک ملی آتش فشانی لاسن و جاشوا تری اشاره کرد.

کالیفرنیا

ارمنستان یکی از کشورهای موردعلاقه ما ایرانیان است که در ایام نوروز به مقصد اول بسیاری از ما تبدیل می‌شود. ارمنستان کشوری در قفقاز به پایتختی ایروان است. گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد کشور ارمنستان است که نقش مهمی در اقتصاد ارمنستان ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر، ورود گردشگران خارجی به این کشور افزایش داشته است. بیشتر گردشگران خارجی حاضر در ارمنستان، از کشورهای منطقه به این کشور سفر می‌کنند که بر اساس آمار سال ۲۰۱۴، ۴۴ درصد گردشگران از روسیه، ۲۸ درصد از گرجستان، ۱۲ تا ۱۴ درصد از اتحادیه اروپا و ۷ درصد از ایران هستند.

ارمنستان

از جاذبه‌های توریستی ارمنستان می‌توانیم به دریاچه سوان، شهر توریستی جرموک، تله‌کابین کابلی بال‌های تاتو (طولانی‌ترین تله‌کابین کابلی بدون توقف جهان به طول ۵٫۷ کیلومتر)، معبد گارنی، صومعه گغارد، صومعه خور ویراپ، موزه تاریخ ایروان و موزه ماتناداران اشاره‌ کنیم.

کامیون

کامیون

کامیون نهمین فیلم بلند سینمایی کامبوزیا پرتوی است که در این دوره از جشنواره حضور داشت. تهیه‌کنندگی این فیلم را خود پرتوی بر عهده داشته است. در این فیلم بازیگرانی چون سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی حضور داشتند.

خلاصه داستان فیلم: یک راننده کامیون ایرانی، خانواده‌ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدرخوانده به تهران می‌آورد.

سیلوانه

شهر سیلوانا یکی از خاص‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌برداری فیلم کامیون است. شهر سیلوانه یا سیلوانا در بخش سیلوانه شهرستان ارومیه، استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد.

این شهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان ارومیه و در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه و در قسمت میانی قرار دارد. سیلوانه، کلمه‌ای با ریشه‌ای ایتالیایی و به معنی جنگل و بیشه سبز و نیز به معنی مکانی از بهشت است.

شعله‌ور

شعله ور

یکی از فیلم‌های خاص جشنواره فیلم فجر ۹۶، فیلم شعله‌ور به کارگردانی حمید نعمت‌الله است که پروسه تولید بسیار طولانی داشته است و با دیدن این فیلم، زیبایی سیستان و بلوچستان و این خطه از ایران زیبا را درک خواهید کرد. فیلم‌نامه شعله‌ور به‌طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امین حیایی، دارا حیایی، زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

شعله ور

استان سیستان و بلوچستان بعد از کرمان، دومین استان بزرگ ایران است که در جنوب شرقی خاک عزیزمان قرار گرفته است. سیستان و بلوچستان مساحتی برابر با کشور سوریه دارد و بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران را تشکیل می‌دهد.

شهر سوخته

سیستان و بلوچستان از دو ناحیه سیستان، (زابل و شهر‌های شمال استان) و بلوچستان (زاهدان تا چابهار) تشکیل شده است. سرزمین اساطیری سیستان که قسمت شمالی استان را در بر می‌گیرد، در کتاب اوستا، یازدهمین سرزمینی است که «اهورامزدا» آفریده است. همچنین زادگاه رستم دستان قهرمان حماسی شاهنامه فردوسی است. تاریخ‌نگاران سیستان را به گرشاسب، یکی از نوادگان کیومرث نسبت داده‌اند. نام سیستان از نام اقوام آریایی «سکا» گرفته شده است.

دریاچه هامون

از جمله آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی سیستان می‌توانیم به کوه آتش‌فشانی تفتان ، دریاچه هامون، قلعه دزک ، مسجد دزک سراوان، موزه تاس و کپل دزک ، موزه زنده سفال کلپورگان سراوان ، قبرستان اسپیدژ و کوه خضر اشاره کرد.

سیستان و بلوچستان

موارد یاد شده تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی سیستان و بلوچستان است، این منطقه بدون شک یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است، بازدید از سیستان در ایام نوروز به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

فیلم‌های یادشده، تنها بخشی از فیلم‌های جشنواره فجر ۱۳۹۶ بود و دلیل اصلی انتخاب فیلم‌ها از سمت کجارو، مناطق بکر و دیدنی بود که در این فیلم‌ها به‌عنوان لوکیشن از آن‌ها استفاده‌ شده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه