طبیعت چگونه فضاهای رها شده جهان را احیا می‌کند

سحر ارجمند
سحر ارجمند سه شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
طبیعت چگونه فضاهای رها شده جهان را احیا می‌کند

 جاناتان جیمنز در عکس‌های فوق العاده‌ای که از مکان‌های متروکه در سراسر جهان گرفته است، نشان می‌دهد که چگونه نیروی تدریجی، اما غیرقابل توقف طبیعت این مکان‌ها را فراگرفته است. آیا طبیعت بدون دخالت انسان‌ها، زمین را احیا می‌کند؟

برای بخشی از یک کتاب جدید که نقش طبیعت در احیای فضاهای ساخت بشر را به تصویر می‌کشد، به تازگی مجموعه‌ای تصویری از سراسر جهان منتشر شده است. در میان این تصاویر خیره‌کننده و زیبا، صحنه‌هایی از منطقه‌ی ممنوعه چرنوبیل وجود دارد؛ منطقه‌ای که این روزها با وجود گذشت ۳۰ سال از وقوع فاجعه هسته‌ای، هنوز هم تشعشعات رادیواکتیو بسیاری دارد.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

فضای بیرون یک ساختمان اداری در منطقه ممنوعه چرنوبیل. تصویر توسط: جاناتان جیمنز

یکی از تصاویر، هتلی در کرواسی را نشان می‌دهد که در تسخیر حیات‌وحش درآمده است. در حالی که تصویر دیگری، سالن زیبای تئاتری در کوبا را نشان می‌دهد که در آستانه‌ی ریزش است.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

رشد گیاهان در بیمارستانی واقع در ایتالیا. تصویر توسط: جانان جیمنز

عکس‌ها برای اولین بار در نچرالیا: احیا با طبیعت توسط عکاس جاناتان جیمنز (Jonathan Jimenez) به نمایش درآمد و CarpetBombingCulture آن را منتشر کرد. جاناتان در مورد جزئیات این کتاب، نوآوری در این پروژه و عشق به این سبک از عکاسی، صحبت کرده است.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

درختانی که درون یک سیلو واقع در بلژیک رشد کرده‌اند. عکس توسط: جاناتان جیمنز

به گفته‌ی جاناتان جیمنز:

نچرالیا (Naturalia)، مجموعه منتخبی از احیای ویرانه‌های شهری توسط طبیعت را به نمایش می‌گذارد. من طیف گسترده‌ای از سبک‌های معماری، از کلاسیک گرفته تا فوق مدرن را در چنگ طبیعت وحشی به تصویر کشیدم.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

فضای داخلی قلعه فرانسوی. تصویر توسط: جاناتان جیمنز

او افزود:

اگر انسان‌ها ناپدید شوند، فقط با گذشت ۱۰۰ سال، شهرهای بزرگ دنیا به این شکل درمی‌آیند. در آن زمان، گونه‌های در معرض خطر رشد می‌کنند، ریشه‌ها و شاخه‌ها، برگ‌ها و گل‌های آن‌ها، خیابان‌ها را در برمی‌گیرند و سموم هوا از بین می‌روند و اکوسیستم‌های جدیدی به وجود می‌آید.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

هتلی متروکه در کرواسی. تصویر توسط: جاناتان جیمنز

جاناتان جیمنز در ادامه صحبت‌هایش گفت:

گونه‌های اهلی و گیاهان دستکاری‌شده ژنتیکی به شکل طبیعی رشد می‌کنند و طبیعت به سرعت و به‌طور کامل پیروز می‌شود. درون همه‌ی ما تمایل به دیدن چیزهای مدرنی وجود دارد که شاخه‌های در هم تنیده آن‌ها را در برگرفته و زمین احیایشان کرده است.

رشد گیاهان در مکان های متروکه

گلخانه‌ای متروکه واقع در آلمان. تصویر توسط: جاناتان جیمنز

سخن آخر:

ما زمین را زیر و رو کردیم. حالا فقط منتظریم که ما را بیرون اندازد. در تاریخ بشر، هر تمدنی یک روز سقوط کرده است، ما هم از بین می‌رویم و اگر خوب دقت کنید، متوجه آغاز این اتفاق می‌شوید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه