هواپیمایی مونته نگرو ایرلاینز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
هواپیمایی مونته نگرو ایرلاینز؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

مونته نگرو ایرلاینز، شرکت هواپیمایی رسمی کشور مونته نگرو است که روزانه سفرهای مستقیمی به چند کشور انجام می‌دهد؛ اما هنوز پرواز مستقیمی به ایران ندارد.

شرکت هواپیمایی مونته نگرو حامل پرچم مونته نگرو است و دفتر مرکزی آن در شهر پودگوریتسا، پایتخت مونته نگرو قرار دارد. این شرکت هواپیمایی، از فرودگاه پودگوریتسا پروازهای برنامه‌ریزی شده و چارتر به سرتاسر اروپا انجام می‌دهد. قطب دوم آن فرودگاه تیوات در شهر تیوات است.

تاریخچه

مونته نگرو ایرلاینز

این شرکت هواپیمایی در ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ توسط دولت جمهوری فدرال یوگسلاوی (در سال ۲۰۰۳، کشور یوگسلاوی به صربستان و مونته نگرو تغییر نام داد. در سال ۲۰۰۶، مونته نگرو از صربستان جدا شد و نام یوگسلاوی برای همیشه به تاریخ پیوست.) تاسیس شد و اولین هواپیمای فوکر ۲۸ Mk4000 خود را تقریبا دو سال بعد در سال ۱۹۹۶ خرید. اولین پرواز تجاری آن در ۷ مه ۱۹۹۷ بین فرودگاه پودگوریتسا و فرودگاه باری ایتالیا انجام شد.

در آوریل ۲۰۰۰، مونته نگرو ایرلاینز به عضویت انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) درآمد. در ژوئن سال ۲۰۰۰، اولین هواپیمای فوکر ۱۰۰ به فرودگاه پودگوریتسا وارد شد. خلبانان شرکت هواپیمایی مونته نگرو ایرلاینز اولین خلبانان حوزه‌ی بالکان بودند که در سال ۲۰۰۴ موفق به کسب گواهینامه‌ی IIIA شدند.

اوت سال ۲۰۱۶، حساب‌های متعلق به این شرکت که نتوانسته بود بدهی خود به اپراتور هواپیماهای کشور را بپردازد، با حکم دادگاه مسدود شد. بدهی خطوط هوایی مونته نگرو به این شرکت، بیش از ۱۵ ملیون دلار آمریکا است.

ناوگان هواپیمایی مونته نگرو ایرلاینز

مونته نگرو ایرلاینز

ناوگان هواپیمایی مونته نگرو شامل ۵ هواپیمای مدرن شامل سه امبرائر ۱۹۵ و دو فوکر ۱۰۰ است.

کلاس‌های پروازی مونته نگرو ایرلاینز

مونته نگرو ایرلاینز

پروازهای مونته نگرو ایرلاینز در دو کلاس اقتصادی (اکونومی) و تجاری (بیزینس) انجام می‌شود.

بار مجاز مسافر

مونته نگرو ایرلاینز

بار هر مسافر نباید بیش از ۲۳ کیلوگرم در کلاس اقتصادی و بیش از ۳۲ کیلوگرم در کلاس تجاری باشد.

همچنین، هر مسافر در هواپیماهای مونته نگرو ایرلاینز مجاز به حمل یک کیف دستی با حداکثر وزن ۸ کیلوگرم به داخل کابین است. ابعاد کل آن (از جمله چرخ‌ها، دسته و جیب جانبی) نباید بیش از ۱۱۵ سانتی‌متر باشد (۲۰×۴۰×۵۵ سانتی‌متر).

مقصدهای پروازی

مونته نگرو ایرلاینز

از اوت ۲۰۱۶، مونته نگرو ایرلاینز به ۲۱ مقصد در سوئیس، ایالات متحده آمریکا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، اتریش، اسلوونی، صربستان و بریتانیای کبیر پرواز می‌کند.

این شرکت هواپیمایی با شرکت‌های هواپیمایی زیر قرارداد نماد مشترک امضا کرده است:

Adria Airways, Air France, Air Serbia, Alitalia, Austrian Airlines, Etihad Airways, S7 Airlines

حوادث مونته نگرو ایرلاینز

مونته نگرو ایرلاینز

از بین سوانحی که برای مونته نگرو ایرلاینز اتفاق افتاده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در ۲۵ ژانویه‌ی ۲۰۰۵، هواپیمای فوکر ۱۰۰ مونته نگرو در حین فرود آمدن در شب در شرایط آب و هوایی برفی در پودگوریتسا، از باند خارج شد. دماغه‌ی آن فرو ریخت و هواپیما تقریبا ۷۰۰ متر روی زمین لیز خورد. دو مسافر، خلبان و کمک خلبان دچار مصدومیت‌های جزئی شدند. مسافران از این شرکت هواپیمایی شکایت کردند؛ چرا که مونته نگرو ایرلاینز تنها شرکت هواپیمایی بود که آن شب به پودگوریتسا پرواز می‌کرد (خطوط هوایی دیگر، پروازهای خود را به علت نقص در فناوری پاک‌سازی یخ در فرودگاه پودگوریتسا لغو کرده بودند).

در ۷ ژانویه ۲۰۰۸، هواپیمای فوکر ۱۰۰ در هنگام فرود در فرودگاه پوگوریتسا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. بازرسی‌های روتین از هواپیما منجر به کشف سوراخ گلوله‌ای در دم هواپیما شد. این هواپیما ۲۰ مسافر را حمل می‌کرد، اما هیچ کدام از مسافرها مجروح نشدند. دلیل حادثه کشف نشد؛ ولی، گزارش‌ها حاکی از آن است که این حادثه می‌تواند نتیجه‌ی ناخواسته‌ی شلیک گلوله در جشن‌های کریسمس ارتدوکس باشد.

تور مونته نگرو

مطالب مرتبط:

دیدگاه