جت استارلینگ؛ هواپیمایی با عملکرد هلی کوپتر

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۰
جت استارلینگ؛ هواپیمایی با عملکرد هلی کوپتر

تنها شباهتی که بین جت استارلینگ که به تازگی از آن رونمایی شده است و بقیه‌ی هواپیماها وجود دارد، شکل ظاهری آن‌ها است. 

هواپیمای جدیدی به نمایش گذاشته شده است که در صعود و فرود مثل یک هلیکوپتر عمل می‌کند و کارشناسان این صنعت معتقدند که این هواپیما می‌تواند از مشکلات ناشی از پرواز بکاهد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط ساماد ایرو اسپیس «Samad Aerospace»، شرکت انگلستانی تولیدکننده‌ی جت استارلینگ، این هواپیما طی شش سال آینده به واقعیت سفر تبدیل خواهد شد.

جت استارلینگ

 ظرفیت این هواپیمای سریع، ۱۰ نفر است و توسعه‌دهندگان آن می‌گویند این اولین هواپیمای تجاری برقی-هیبریدی جهان است. این هواپیما می‌تواند درست مثل یک هلیکوپتر به صورت عمودی از زمین برخیزد و بنشیند و می‌تواند با سرعت ۷۲۴ کیلومتر در ساعت حرکت کند. سید محسنیم، مدیر عامل ساماد ایرو اسپیس می‌گوید:

این هواپیما به تازگی در نمایشگاه صنعت هوایی سنگاپور رونمایی شد و امیدواریم تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی شود.

همه‌ی رویای ما این است که انقلابی در روش پرواز انسان‌ها و کالاها به سرتاسر دنیا ایجاد کنیم.

روش حمل و نقلی را تصور کنید که امن‌تر و انعطاف‌پذیرتر از یک ماشین است و به اندازه‌ی یک خودروی الکتریکی، با محیط‌زیست سازگار است، بیشتر از هر نوع هواپیما و قطار در زمان صرفه‌جویی می‌کند و به اندازه‌ی یک جت شخصی، لوکس است.

جت استارلینگ

جت استارلینگ با محیط زیست سازگار است و به علت داشتن موتورهای هیبریدی که از نیروی محرکه‌ی الکتریکی و دیزلی استفاده می‌کند، دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند. انتظار می‌رود که این جت بتواند فاصله‌ی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مایل را بپیماید و در هنگام صعود و فرود و پرواز بر فراز مناطق شهری به طور کامل از انرژی برق استفاده کند. این جت از نیروی محرکه‌ی موتور توربوفان دیزلی متداول در هنگام پرواز در ارتفاع بالا استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان جت استارلینگ معتقدند که علاوه بر استفاده‌های تجاری و سیاسی، برای استفاده‌های بشردوستانه در عملیات‌های امداد در سوانح و نیز به عنوان آمبولانس هم می‌توان از آن استفاده کرد.

ساماد ایرو اسپیس می‌گوید که رویای آن، ایجاد انقلابی در روش پرواز انسان‌ها و کالاها در سرتاسر جهان است و گروهی از متخصصان مشهور جهان در زمینه‌های آیرودینامیک، طراحی هواپیما و سیستم‌های نیروی محرکه گرد هم جمع کرده است تا طیف وسیعی از محصولاتی را تولید کنند که تعریف جدیدی از مسافرت هوایی ارائه دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد جت استارلینگ، به وب‌سایت شرکت مراجعه کنید. 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه