غذاهای محلی مونته نگرو؛ جواهر درخشان دریای آدریاتیک

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
غذاهای محلی مونته نگرو؛ جواهر درخشان دریای آدریاتیک

مونته نگرو کشوری کوچک در دریای آدریاتیک است که تنوع غذایی بسیاری دارد و عطر و طعم غذاهای آن، به‌خصوص غذاهای دریایی آن، هر کسی را مدهوش می‌کند.

مونته‌نگرو کشور مستقلی در جنوب شرق اروپا است که در جنوب‌شرق با دریای آدریاتیک، از غرب با کشور کرواسی، از شمال‌غرب با بوسنی و هرزگوین، از شمال‌شرق با صربستان و از جنوب‌شرق با آلبانی همسایه است. این کشور، سرزمینی منحصربه‌فرد با آب‌وهوایی مدیترانه‌ای و با مناظر بکر و دست نخورده است که پایتخت آن شهر پودگوریتسا است. آشپزی در این منطقه نشانی از تاریخ و سرگذشت دور و دراز این کشور دارد که تلفیقی از آشپزی مدیترانه‌ای و شرقی است. رد پایی از غذاهای ترکی، روم شرقی و یونانی و همچنین غذاهای ایتالیایی در غذاهای این کشور دیده می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با عطر و طعم غذاهای محلی این کشور آشنا شوید.

غذا محلی مونته نگرو

ریزوتوی سیاه (Black Risotto)

ریزوتوی سیاه (Black Risotto)

بیشتر بخوانید:

ریزوتو در واقع یک غذای ایتالیایی است که از پخت برنج و خامه با یکدیگر تهیه می‌شود. در ریزوتوی سیاه که یکی از غذاهای معروف مونته نگرو است، از ماهی مرکب در تهیه آن استفاده می‌شود و همین موضوع باعث سیاه شدن رنگ برنج می‌شود و غذای منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. این غذا اغلب یکی از غذاهای دریایی پرطرفدار در این کشور است.

Priganice

Priganice

Priganice در واقع نوعی دونات توپی شکل است، که همانند آن دارای بافتی نرم و لطیف است. این شیرینی خوشمزه اغلب با عسل و مربا میل می‌شود و یک گزینه فوق‌العاده برای یک میان‌وعده عصرگاهی در کنار چایی خوش‌طعم است.

بورک (Burek)

بورک (Burek)

بورک به غذاهایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند که انواع مختلف با مواد میانی متنوع دارد. از انواع آن می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب‌زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. در مونته نگرو، بورک اغلب با گوشت و پنیر پر می‌شود که این غذای لذیذ طرفداران بسیاری دارد.

سالاد هشت پا (Octopus Salad)

سالاد هشت پا (Octopus Salad)

 در این سالاد تکه‌های پخته شده هشت پا را در کنار سیب‌زمینی پخته شده و مقداری سبزیجات سرو می‌کنند. چاشنی‌های محلی و سس مخصوصی که برای این سالاد استفاده می‌شود طعم آن را بی‌نظیرتر می‌کند.

Kačamak

Kačamak

این میان وعده از ترکیب سیب‌زمینی پخته شده که به‌شکل پوره در آمده است و آرد ذرت تهیه می‌شود. این مواد روی شعله کم، با هم مخلوط شده تا ترکیب یک دستی به‌دست آید. این غذا هم به‌تنهایی و هم با تکه‌های ژامبون یا نان سرو می‌شود. گاهی پنیر نیز در ترکیبات آن استفاده می‌شود که طعم آن را بامزه‌تر می‌کند.

سالاد شوپسکا (Šopska Salad)

سالاد شوپسکا (Šopska Salad)

این سالاد اصالتا یک سالاد بلغاری است که در مناطق اروپای مرکزی و بالکان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این سالاد از گوجه فرنگی، خیار، پیاز، فلفل خام یا کبابی که اغلب به‌صورت کبابی استفاده می‌شود و نوعی پنیر شور (Sirene) و جعفری تهیه می‌شود. برای طعم دار کردن این سالاد از روغن آفتاب‌گردان یا روغن زیتون استفاده می‌شود. این سالاد یک گزینه عالی برای افرادی است که به غذاهای رژیمی علاقه دارند.

Buzara

Buzara

یکی از غذاهای دریایی پرطرف‌دار در شهر مونته نگرو، بوزارا است که از میگوهای تازه تهیه می‌شود. این میگوها در سس‌های مخصوص پخته می‌شوند و سپس با ادویه‌های محلی مزه‌دار شده و با نوشیدنی‌های محلی سرو می‌شود. این غذا یکی از غذاهای اصیل کشور کرواسی نیز قلمداد می‌شود که با سبزی‌های تازه طبخ می‌شود.

Ispod Saca

Ispod Saca

این غذا یکی از غذاهای مقوی و معروف در منطقه بالکان است که معمولا از گوشت گوسفند یا بز تهیه می‌شود. این غذا به آهستگی و در کنار سیب‌زمینی، هویج، پاپریکا و پیاز پخته می‌شود. معمولا برای تهیه این غذا از ظرف‌های مخصوص استفاده می‌شود که در شکل محلی آن برای طبخ آن از زغال استفاده می‌شود. خوردن این غذا پس از گشت و گذار در شهر بسیار توصیه می‌شود.

بره مونته نگرویی در شیر (Montenegrin Lamb in Milk)

بره مونته نگرویی در شیر (Montenegrin Lamb in Milk)

غذاهای گوشتی همیشه طرفداران بسیاری دارد؛ در این غذا گوشت بره به‌آرامی در شیر و ادویه پخته می‌شود و ترکیباتی از سبزیجات همچون سیب‌زمینی و هویج در تهیه آن استفاده می‌شود که عطر و طعم آن را بهتر می‌کند. پس از پخت، به آن مقداری روغن زیتون و ادویه در کنار سبزیجات اضافه می‌شود.

چواپی (Ćevapi)

چواپی (Ćevapi)

یکی از غذاهای محلی در مونته نگرو چواپی (Ćevapi) است که از گوشت چرخ کرده درست می‌شود و به‌نوعی شبیه سوسیس است. در این غذای اشتهاآور، گوشت‌ها پس از آماده شدن کبابی و گریل می‌شوند و اغلب در هر ظرف بین ۵ تا ۱۰ عدد از این کباب‌ها به‌همراه پیاز ریز شده، کمی پنیر فتا، خامه و به‌همراه کمی نمک و فلفل سرو می‌شود. برای شکل دادن به این گوشت‌های چرخ کرده، در ابتدا آن‌ها را ورز داده و سپس از قیف عبور می‌دهند تا به‌شکل سوسیس درآید و سپس آن را کباب می‌کنند. از انواع گوشت‌ها برای این غذای لذیذ استفاده می‌شود. کباب‌ها را پس از حاضر شدن در داخل نان «پیتا» (Pita) قرار می‌دهند.

Gavice

Gavice

غذاهای دریایی در این منطقه با توجه به موقعیتی که دارد از توجه بالایی برخوردار است. در Gavice ماهی‌های کوچک را برشته و سرخ کرده و به‌همراه سس مخصوص سرو می‌کنند. این غذا به‌عنوان میان‌وعده در کنار نوشیدنی‌های مختلف محلی سرو می‌شود.

باقلوا

باقلوا

باقلوا از شیرینی‌ها و دسرهای محبوب بسیاری از کشورها محسوب می‌شود که در مونته نگرو نیز طرفداران بسیاری دارد. در تهیه آن از خمیر فیلو و بادام خرد شده استفاده می‌شود که در نهایت شربتی مرکب از شکر و گلاب روی آن ریخته می‌شود.

شوربا (Chorba)

شوربا (Chorba)

Chorba یکی از سوپ‌های معروف در مونته نگرو است که در ترکیبات آن از گوشت قرمز یا ماهی استفاده می‌شود. این سوپ در این منطقه کمی تند سرو می‌شود و از رشته‌فرنگی نیز در تهیه آن استفاده می‌شود.

غذا محلی مونته نگرو

آنچه که ذکر شد تعدادی از غذاهای محلی کشور مونته نگرو بود؛ در هر بخش از این کشور تنوع غذایی بسیاری وجود دارد، در مناطق ساحلی غذاهای دریایی بیشتر طبخ می‌شوند و در بخش کوهستانی شمالی، آشپزی شرقی بیشتر به چشم می‌خورد. اگر به این کشور سفر کردید و از شهرهای آن بازدید کردید حتما از غذاهای لذیذ آن تست کنید و ما را با تجربیات خود آشنا کنید.

 

تور مونته نگرو

مطالب مرتبط:

دیدگاه