نمایش آثار قاجاری نوروز در موزه لوور

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
نمایش آثار قاجاری نوروز در موزه لوور

موزه لوور فرانسه میزبان نمایش آثار قاجاری نوروز ایران می‌شود.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران گفت:

آثاری از دوره قاجاری در نمایشگاهی که بر اساس تفاهمنامه بین دو کشور ایران و فرانسه انجام شده است در تاریخ هفتم فروردین ۹۷ در موزه لوور لانس به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:

در سفری که رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه داشت تفاهمنامه ای برای برگزاری دو نمایشگاه یکی از آثار لوور در موزه ملی ایران در اسفندماه و نمایشگاهی قاجاری از آثار ما به تاریخ ۷ فروردین متشکل از سه اثر از موزه ملی و ۱۵ اثر از کاخ گلستان در «لوور لانس» واقع در ۲۰۰ کیلومتری شمال لوور اصلی به نمایش در می‌آید.

او بیان کرد:

اکنون شرکت‌های توتال و رنو حامی موزه لوور هستند و اینکه در کشور ما هم بانک آینده به کمک رویدادهای فرهنگی آمده را به فال نیک می گیریم و امیدواریم بخش های اقتصادی کشور، عرصه فرهنگ به‌عنوان مهمترین عرصه هویتی کشور و ملت را تنها نگذارند چون ما با این بودجه نحیف، سخت نیازمند پشتیبانی هستیم.

۵۶ اثر موزه لوور  بار شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش‌برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و دو شئ شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شئ مفرغی از لرستان مربوط به و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند  از امروز، ۱۴ اسفند ۹۶ برای اولین بار در نمایشگاهی با عنوان «شکوه تمدن های جهان» به‌مدت چهار ماه در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آید.

موزه ملی ایران به «موزه مادر ایران» مشهور بوده و مهم‌ترین موزه کشور است و محل نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. این موزه در تهران، خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر قرار دارد.

این موزه با حدود ۳۰۰ هزار شیء باستانی، گستردگی و تنوعی برابر با جغرافیایی کشور و زمان‌های مختلف قبل از تاریخی، تاریخی و اسلامی دارد. همچنین قدیمی‌ترین آثار آن تقریبا قدمتی برابر با هشتصد هزار سال دارد.

موزه ملی ایران از دو ساختمان جداگانه تشکیل شده است که نام هرکدام از این ساختمان‌ها موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۸ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۲۳ و بازگشایی در تاریخ ۱۳۹۴ است.

موزه لوور ( du Louvre) در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه قرار گرفته و شامل بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف این موزه است، این موزه پربازدیدترین موزه جهان است چراکه بیشتر از ۹٫۵ میلیون نفر در سال از آن بازدید می‌کنند.

از سال ۱۷۹۳ میلادی تا به امروز، لوور به‌عنوان موزه عمومی فعالیت داشته و شامل آثار هنر، تاریخ بشر و فرهنگ و آثار بسیاری در این زمینه‌ها است. لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی از جمله این آثار هستند.

همچنین آثاری از تمدن ایران نیز در این موزه قرار دارد که گاو بالدار آشوری، دیواره‌هایی از تخت جمشید، سنگ‌نگاره کمان داران کاخ آپادانا و کاشی دختر ایرانی از جمله آثار هستند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه