۱۲ اثر منقول استان اصفهان ثبت ملی شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
۱۲ اثر منقول استان اصفهان ثبت ملی شد

 ۱۲ اثر میراث فرهنگی اصفهان ثبت ملی شده که از این تعداد هفت اثر به مخازن موزه‌های مجموعه‌های جهانی کاخ چهلستون و هنرهای تزیینی اصفهان تعلق دارد.

فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶ گفت:

هم‌زمان با برگزاری آخرین نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور، پرونده ۱۲ شیء موزه‌ای (اموال منقول) در استان اصفهان برای ثبت ملی این آثار به این شورا ارسال و تمام این پرونده‌ها با اکثریت آرا به تصویب رسیده و این آثار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

وی ادامه داد:

اولین اثر رونوشتی از فرمانی متعلق به عصر خلافت حضرت علی(ع) است که در سده پنجم هجری (۹۰۰ سال قبل) رونویسی شده و در گنجینه اموال کاخ چهلستون نگهداری می‌شود.

الله‌یاری افزود:

در این نشست همچنین پرونده‌های دو در تاریخی که با هنرهای سنتی خاتم و منبت تزیین یافته و متعلق به دوران صفوی هستند نیز در فهرست اموال گنجینه کاخ چهلستون به ثبت ملی رسید.

وی درباره سایر اشیای به‌ثبت‌رسیده در استان اصفهان بیان کرد:

پنجره‌ای زیبا و منحصر‌به‌فرد که با هنر سنتی گره‌چینی و با ترکیبی از گچ و شیشه رنگی تزیین یافته و متعلق به دوران صفوی است از گنجینه کاخ چهلستون و همچنین یک تابلو که با هنر سوخت معرق مربوط به دوران معاصر و به‌دست هنرمند معاصر مرحوم استاد میرزا آقا امامی و همچنین یک در از جنس سنگ یک‌پارچه به ابعاد ۱۹۳*۱۴۹ متعلق به دوران صفوی از گنجینه موزه‌های هنرهای تزیینی نیز در این نشست در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به پرونده سایر اشیای تاریخی (اموال منقول) که در سایر نقاط استان تهیه و به این شورا ارسال شد، ادامه داد:

در فهرست پرونده‌های ارسال از استان اصفهان دو پرونده متعلق به هموطنان ارامنه شامل دو تابلو رنگ و روغن مربوط به کلیسای روستای «خویگان» از توابع شهرستان فریدن و همچنین سه پرونده اوقافی در شهر اصفهان از‌جمله دو وقف نامه متعلق به مدارس علمیه امام جعفر صادق(ع) و مدرسه جده بزرگ که متعلق به دوران صفویه است و همچنین یک جلد قرآن کریم که روی پوست نگارش شده و متعلق به سده چهارم هجری قمری است مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه