با دندان درد در سفر چه کنیم؟

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
 با دندان درد در سفر چه کنیم؟

دندان درد در هنگام سفر و به دور از خانه و دندان‌پزشک همیشگی شما، کابوسی دردناک است. بهتر است قبل از رفتن به سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید تا خدای نکرده در هنگام دندان درد دچار بحران نشوید.

اگر در سفر دچار دندان درد شدید، چه کار باید بکنید؟ چه موقع باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد؟ بهتر است از قبل برای موارد پیش‌بینی نشده برنامه‌ریزی کنید و کارهای پیشگیرانه قبل از سفر را انجام دهید. در زیر نکاتی را برای شما بیان می‌کنیم، برای زمانی که در سفر هستید و درد دندان‌هایتان شما را اذیت می‌کند.

پیشگیری

بهتر است قبل از رفتن به سفر برای بررسی دندان‌هایتان به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید. این موضوع زمانی که به یک کشور خارجی سفر می‌کنید یا به مناطق دورافتاده و کمتر توسعه ‌افته می‌روید، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. در نظر بگیرید؛ قبل از رفتن به سفر با مراجعه به دندان‌پزشک، حتما دندان‌هایتان را تمیز کنید، مخصوصا زمانی که دچار بیماری‌های لثه‌ای هستید و باید تحت درمان‌های دوره‌ای و منظم قرار بگیرید. دندان‌های عقل پایینی معمولا دردسرساز می‌شوند؛ قبل از سفر سعی کنید به آن‌ها رسیدگی کنید و اگر نیاز است، با صلاح‌دید پزشک آن‌ها را بکشید.

دندان درد در سفر

درمان ریشه دندان حتما باید قبل از سفر کامل شود تا از عواقب بالقوه و درد ناشی از تغییرات فشار در طول سفر هوایی کاسته شود. سازمان سلامت و روش‌های ضدعفونی (OSAP) توصیه می‌کند: قبل از سفر به کشورهای کمتر توسعه یافته حتما واکسیناسیون هپاتیت B را انجام دهید تا در زمان درمان مشکلات دندان‌پزشکی در این کشورها، دچار مشکل نشوید.

این واکسیناسیون طی یک دوره ۶ ماه قبل از سفر انجام می‌شود.

در جاده‌ها این تاکتیک‌های پیشگیرانه را در نظر بگیرید:

  • از جویدن یخ، هسته ذرت بوداده و آب‌نبات سخت اجتناب کنید
  • از دندان‌هایتان برای تکه کردن نوار چسب و پاره کردن مواد مختلف استفاده نکنید.

هنگام دندان درد چه کنیم؟

دندان درد در سفر

با وجود رعایت تمام موارد پیشگیرانه ذکر شده اما گاهی به صورت ناخودآگاه ممکن است دندان درد به سراغتان بیاید، در اینجا نکاتی عمومی برای مقابله با مشکلات متداول دندان بیان می‌کنیم.

دندان درد

دهان‌تان را با آب گرم بشویید.

به آرامی از نخ دندان یا یک پرکننده دندان استفاده کنید تا اگر مواد اضافی بین دندان‌هایتان قرار گرفته است، برطرف شود.

هرگز آسپرین یا داروهای مسکن را روی لثه‌ها و نزدیک دندان‌هایتان قرار ندهید، زیرا ممکن است به بافت لثه‌های شما آسیب برساند. اگر درد شما ادامه پیدا کرد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

شکستن دندان

دهان خود را با آب گرم بشویید تا آن ناحیه کاملا تمیز شود.

از کمپرسورهای آب سرد برای خوابیدن تورم آن استفاده کنید.

بلافاصله با دندان‌پزشک تماس بگیرید.

ترک خوردن دندان

برای کنترل تورم، کمپرسور سرد را اعمال کنید.

به یک دندان‌پزشک یا قسمت اورژانس بیمارستان بروید.

جدا شدن دندان

اگر دندان‌تان جدا شده است، آن را با پوشش موجود بر روی آن نگه دارید و برای تمیز شدن از آب استفاده کنید و سعی کنید بافت‌های روی آن را جدا نکنید و آن را خراش ندهید.

انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند اگر شما نمی‌توانید دندان را در جایش قرار دهید، آن را در شیر قرار دهید و در اسرع وقت به دندان‌پزشک ببرید.

سعی کنید ظرف مدت یک ساعت دندان را به دندان‌پزشک برسانید.

دندان درد در سفر

پیدا کردن دندان‌پزشک در خارج از کشور

طبق گفته‌ی به انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، مراقبت‌های دندان‌پزشکی لازم و مناسب در اکثر نقاط جهان موجود است. در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی خدمات دندان‌پزشکی با کیفیت مناسب ارائه می‌شود.

اگر بیمه مسافرتی دارید، خط تلفن‌های ۲۴ ساعته شرکت‌های مختلف می‌توانند مراکز دندان‌پزشکی مناسب را به شما معرفی کنند و مشکلات ترجمه زبان‌های مختلف را برای شما حل می‌کنند. علاوه بر این اکثر کشورها دارای انجمن‌های دندان‌پزشکی هستند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

OSAP پیشنهاد می‌کند که قبل از رفتن به مراکز دندان‌پزشکی راجع به لوازم استریل و دستکش‌های مورد استفاده از مراکز سؤال بپرسید.

 

مطالب مرتبط:

منبع trip.ustia

دیدگاه