دیدنی های سرعین

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی سرعین؛ شهر چشمه‌ های آب گرم

سرعین را همه به نام «شهر چشمه‌های آبگرم» می‌شناسند؛ چشمه‌هایی که از دل زمین می‌جوشند و با خواص درمانی فراوان، سالانه میلیون‌ها گردشگر را راهی این دیار زیبا می‌کنند. این شهر دیدنی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل در استان اردبیل قرار دارد و در فرهنگ لغت فارسی به‌معنای «سرچشمه» است. سرعین جدا از چشمه‌های جوشان، طبیعت و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد و هوای خنک آن در فصول گرم سال زبانزد خاص و عام است. با اطلاع از دیدنی‌ های سرعین می‌توانید، به‌راحتی از سفر به این شهر لذت ببرید.

آبگرم گاومیش گلی

استخر مردانه و مردم در حال شنا در آبگرم گاومیش گلی

عکس‌ از وب‌سایت جاذبه‌ها

آبگرم گاومیش گلی در شهر سرعین، در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و پر‌آب‌ترین چشمه معدنی این شهر از لحاظ آبدهی و وسعت محسوب می‌شود. آب این چشمه ترش‌مزه، بی‌رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری‌های عمومی، بیماری‌های سیستم حرکتی مانند دردهای مزمن روماتیسمی، بیماری‌های زنان و بیماری‌های قلبی بسیار مناسب است.

پیست اسکی آلوارس

تل کابین و منظره برفی پیست اسکی آلوارس

عکس‌ از وب‌سایت جاذبه‌ها

پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین واقع شده است. این پیست اسکی که بزرگترین پیست اسکی کشور محسوب می‌شود، در هشت ماه از سال به‌خاطر وجود برف قابل استفاده است. پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی‌بازها، تله‌سیژ نیز فراهم کرده است و همچنین مجهز به جاده آسفالت، یک مسیر اسکی آموزشی، دو ایستگاه کلاس‌های آموزشی، مهمانسرا و رستوران است.

دره گلستان (دره آلوارس)

دره گلستان (دره آلوارس) و جویبارهای روان در میان گل ها

عکس‌ از وب‌سایت تیشینه

دره گلستان یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌های سرعین است که به آن «دره آلوارس» نیز می‌گویند و از دره‌های شرقی منطقه سبلان به شمار می‌آید. این دره به خاطر وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و گلزارهای فراوان، هرساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

چشمه گورگور

چشمه گورگور در میان دشت های سرسبز سرعین

عکس‌ از وب‌سایت Iran Markaz

چشمه گورگور از جمله معروف‌ترین و مشهورترین چشمه‌های منطقه سبلان است. این چشمه در دره آلوارس، یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان، در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مجتمع آبدرمانی سبلان

 استخرهای آبگرم در مجتمع آبدرمانی سبلان

عکس‌ از وب‌سایت IRANdirectory

مجتمع آبدرمانی سبلان،‌ بزرگترین آبدرمانی خاورمیانه و ایران است که در شهر زیبای سرعین قرار دارد. این مجموعه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش‌ها، وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، آماده پذیرایی از گردشگران شهر سرعین است.

آبشار ورگه سران

صخره های قدیمی و آبشار ورگه سران

عکس‌ از  مجله اینترنتی پامپا

آبشار ورگه سران در دامنه‌های سرسبز سبلان در میان دشت‌های سرسبز و خرم جای گرفته است و یکی از بکرترین نقاط دیدنی شهر سرعین به شمار می‌رود. در کنار این آبشار می‌توانید زیر سایه درختان با سکوت دره‌ها و صدای آب به آرامش برسید.

آبگرم قره سو (اعصاب سویی)

آبگرم قره سو سرعین

عکس از ساوالان خبر (عکاس: نامشخص) 

آبگرم قره‌سو، غربی‌ترین چشمه آب‌گرم سرعین است که در فصل‌های مختلف جریان آن تغییر می‌کند. دمای آب این چشمه ۴۴ درجه سانتی‌گراد است و به‌صورت جوشان در سطح زمین، جریانی دائمی دارد.

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا سرعین

عکس‌ از ایسنتاگرام reza_valizadeh2019

تپه باستانی آناهیتا در قسمت غربی شهر سرعین واقع شده است. پس از کاوش‌های انجام شده در این منطقه، اشیا و سفالینه‌هایی کشف شدند که قدمت آن‌ها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجلار

عکس‌ از وب‌سایت Iran Markaz

آبگرم بش باجلار یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است که میان اهالی قدیمی سرعین به «دره لر سویی» نیز شهرت دارد. این آبگرم در دره‌ای سرسبز قرار گرفته است که دورتادور آن را چمنزاها و درختان چنار و سپیدار احاطه کرده‌اند. دمای آب این چشمه به ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ظاهری کدر و طعمی ترش دارد و کمی بودار است. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

روستای بیله درق (ویلا دره)

خانه های روستایی و منطقه سرسبز روستای بیله درق

عکس‌ از وب‌سایت نشاط آوران

روستای ییلاقی و باصفای بیله درق از جاذبه‌های توریستی و جاهای دیدنی سرعین است که در فاصله سه کیلومتری شمال آن قرار دارد. این روستا به سبب برخورداری از مواهب طبیعی مانند آب‌های معدنی، در‌ه‌های زیبا با درختان و چمنزارهای مملو از گل و گیاه و کندوهای عسل از جذابیت‌ خاصی برخوردار است.

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران

عکس‌ از وب‌سایت جاذبه‌ها

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران، دهکده‌ای سنگی با مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی منفرد است که در پنج کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جوار جاده اردبیل قرار دارد و یک پدیده معماری باستانی و تاریخی استثنایی و کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.

دره جنگلی ایردموسی

گل های شقایق و دشت سرسبز دره جنگلی ایردموسی

عکس‌ از وب‌سایت جاذبه‌ها

دره جنگلی زیبا و دیدنی ایردموسی در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد و از نزدیکی‌های سرعین شروع و تا روستای نوران کشیده می‌شود. چشم‌اندازهای بسیار زیبا، نهرها و چشمه‌سارها، چمنزارهای انبوه و باغات میوه، این دره را به یکی از نقاط جذاب سرعین و اردبیل تبدیل کرده است.

روستای آتشگاه

 اسب های سواری در حال چرا در روستای آتشگاه

عکس‌ از وب‌سایت See Iran

روستای کهن و تاریخی آتشگاه در فاصله چند کیلومتری از شمال سرعین قرار گرفته است که با نام «آغ مام» نیز شناخته می‌شود. این روستا به‌دلیل وجود تپه باستانی، معابد، آتشکده‌های کهن و طبیعت سرسبز و زیبا بسیار دیدنی و جذاب است. 

پرسش‌های متداول

مشهورترین دیدنی‌ های سرعین کدامند؟

برخی از مشهورترین دیدنی‌ های سرعین شامل مجتمع آبدرمانی سبلان، پیست اسکی آلوارس، آبگرم گاومیش گلی و چشمه گورگور می‌شود.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران کجاست؟

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران در پنج کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جوار جاده اردبیل قرار دارد.

قدمت تپه باستانی آناهیتا به چه زمانی بازمی‌گردد؟

قدمت تپه باستانی آناهیتا به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

مجتمع آبدرمانی سبلان چه امکاناتی دارد؟

مجتمع آبدرمانی سبلان دارای استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر است.

نویسنده: شیدا خرمشاهی