حقایق جالب درباره مونته نگرو؛ کشوری کوچک در قلب اروپا

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره مونته نگرو؛ کشوری کوچک در قلب اروپا

مونته نگرو، کشوری کوچک در جنوب شرقی اروپا  است که معنای لغوی نام این کشور، «کوه سیاه» است. مونته نگرو یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری اروپا است که شاید کمتر کسی با آن آشنایی داشته باشد.

مونته نگرو، کشوری مستقل در جنوب شرقی اروپا است که جمعیتی برابر با ۶۲۰۰۲۹ نفر دارد. پایتخت این کشور زیبا، «پودگوریستا» نام دارد و واحد پول آن یورو است. معنای کلمه مونته نگرو «کوه سیاه» است و این نام در سده ۱۵ میلادی برای این کشور کوچک انتخاب شده است. مساحت مونته نگرو در جنگ‌های مختلف از جمله جنگ عثمانی افزایش یافت.

مونته نگرو

اگر به عقب برگردیم و تاریخچه مونته نگرو را بررسی کنیم، به سده ۹ میلادی می‌رسیم، در آن زمان حکومت محلی وابسته به بیزانس به نام «دوکلیا» در این محدوده تشکیل شد و در سال ۱۹۱۰ کشوری با پادشاهی مونته نگرو به رسمیت شناخته شد. بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸، این کشور با صربستان متحد شد و در آخر در همه‌پرسی سال ۲۰۰۶ صربستان و مونته نگرو از یکدیگر جدا شدند و این کشور کوچک اروپایی، اعلام استقلال کرد.

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره مونته نگرو رفته‌ایم تا شما عزیزان با آن بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید:

۱. دریاچه اشکودرا بزرگ‌ترین دریاچه جنوب اروپا است که بخش بزرگ از آن در مونته نگرو قرار دارد و بخشی دیگر هم در آلبانی واقع شده است.

مونته نگرو

۲. مونته نگرو با ایالت کنتیکت آمریکا، ازنظر مساحت قابل مقایسه بوده و مساحت این ایالت تقریبا برابر با مونته نگرو است.

۳. مونته نگرو کشوری کوچک با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر است، ولی با این‌حال از اقتصادی شکوفا برخوردار است.

۴. مونته نگرو ۱۱۷ ساحل در امتداد دریای آدریاتیک دارد.

مونته نگرو

۵. مونته نگرو یکی از زیباترین مقاصد گردشگری اروپا است که در طول تاریخ بارها به آن اشاره شده است. لرد بایرون، شاعر بزرگ انگلیسی این کشور کوچک را این‌گونه توصیف کرده است: «زیباترین مواجه دریا با ساحل را در مونته نگرو دیدم» بدون شک زیبایی این کشور به‌اندازه‌ای چشم‌گیر است که از دید هنرمندان هم دور نمانده است.

مونته نگرو

۶. پودگوریستا، پایتخت کشور مونته نگرو و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. مساحت این شهر برابر با ۵۵٫۶ کیلومتر مربع است و بسیاری از مراکز اقتصادی، سیاسی، اداری، فرهنگی و آموزشی مونته نگرو در پودگوریستا قرار دارد.

۷. در مرکز پرچم مونته نگرو، یک شیر طلایی دیده می‌شود. این نماد در طول سلطنت پادشاه نیکولا در بین سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۱۸ استفاده می‌شد و امروز به نماد ملی مونته نگرو تبدیل شده است.

۸. رودخانه تارا، یکی از معروف‌ترین رودخانه‌های مونته نگرو است که آب بسیار زلال و شفافی دارد. طول رودخانه تارا ۱۴۴ کیلومتر است که ۱۱۰ کیلومتر آن در مونته نگرو قرار دارد و ۳۴ کیلومتر انتهایی در بوسنی و هرزگوین واقع شده است.

مونته نگرو

۹. بیش از ۶۰ درصد از مساحت کشور در ارتفاع بالاتر از ۱۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. بلندترین قله مونته نگرو بانام «بوبوتو کوک» در رشته‌کوه «دورمیتور» ۲۵۲۲ متر ارتفاع دارد.

۱۰. حدود ۴۵ درصد از جمعیت مونته نگرو، بومی منطقه هستند و ۵۵ درصد باقی‌مانده را آلبانی‌ها، بوسنی‌ها، مسلمانان و کروات‌ها تشکیل می‌دهند.

مونته نگرو

۱۱. گردشگری، ساخت فولاد و آلومینیوم و تولید و پرورش گیاهان خوراکی از جمله صنعت‌های پررونق مونته نگرو است. از دیگر هنرها و صنعت‌های پررونق این کشور می‌توان به بافت فرش، نجاری، ساخت جواهرات و سرامیک اشاره کرد.

۱۲. شورای جهانی گردشگری به‌تازگی مونته نگرو را به‌عنوان اولین کشور با صنعت استراتژیک معرفی کرده است. پیش‌بینی‌شده در سال‌های آینده، نیمی از درآمد مونته نگرو از صنعت گردشگری تأمین می‌شود و در ده سال آینده نرخ گردشگری ۸٫۸ درصد رشد خواهد کرد.

مونته نگرو

۱۳. «کرونا استیجنا» در روستای پتروویسی، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی مونته نگرو است.

۱۴. صومعه اوسترانگ، یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی مونته نگرو در بالای دره بجلوپاولیک است که در قرن هفدهم توسط سنت باسیل ساخته شده است.

۱۵. روز ۱۳ ژوئیه به‌عنوان روز ملی مونته نگرو شناخته می‌شود که این روز جشن بزرگی در کشور برپا می‌شود.

مونته نگرو

۱۶. زمستان‌های مونته نگرو بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و آمار بازدید گردشگران در این ماه‌های سرد سال به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

۱۷. فیلم کازینو رویال، بیست و یکمین فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند، در مونته نگرو فیلم‌برداری شده است و پس از انتشار فیلم، مونته نگرو موردتوجه گردشگران قرار گرفت.

۱۸. مونته نگرو اولین کشور دارای چاپخانه ملی بود.

مونته نگرو

۱۹. مونته نگرو در تاریخ ۲۶ ژوئن سال ۲۰۰۶ به‌عنوان عضو ۱۹۲ سازمان ملل متحد معرفی شد.

۲۰. حدود ۴۷ درصد از جمعیت مونته نگرو را سنین بین ۲۵ تا ۵۴ سال تشکیل می‌دهد.

۲۱. بیش از ۶۴ درصد از جمعیت مونته نگرو را شهرنشینان تشکیل می‌دهند.

۲۲. بیش از یک‌میلیون مشترک تلفن همراه و ۱۶۰۰۰۰ مشترک تلفن ثابت در مونته نگرو وجود دارد.

مونته نگرو

۲۳. باوجود مساحت کوچک، مونته نگرو ۵ فرودگاه دارد.

۲۴. بیش از ۶۰ درصد جمعیت مونته نگرو از اینترنت استفاده می‌کنند.

??? ????? ????

مطالب مرتبط:

دیدگاه