افزایش ۵۴ درصدی اسکان مسافران نوروزی در منطقه آزاد ارس

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
افزایش ۵۴ درصدی اسکان مسافران نوروزی در منطقه آزاد ارس

اسکان مسافران نوروزی در منطقه آزاد ارس نسبت به پارسال رشد پیدا کرده است.

یوسف داداش زاده، قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس، روز شنبه گفت:

آمار اسکان منطقه آزاد ارس علاوه بر هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و کاشانه مهمان‌ها، شامل خوابگاه‌های ادارات، مدارس، اسکان چادری و زائرسراها نیز می‌شود.

او افزود:

از این تعداد مسافر نوروزی، ۴۵ درصد در خوابگاها، زائرسراها و کمپ‌های چادری مجموعه‌های ورزشی اقامت داشته و مدارس نیز سهم ۱۴ درصدی به خود اختصاص داده‌اند که با تحلیل این آمار و بسته تشویقی که برای سرمایه‌گذاران حوزه اقامت در نظر گرفته شده است، می‌توان سرمایه‌گذاری در حوزه های اقامتی را دارای توجیه اقتصادی بالایی معرفی کرد.

وی اضافه کرد:

از ۲۷ اسفند تا پایان ۹ فروردین، تردد وسایل نقلیه در چهار محدوده منفصل منطقه آزاد ارس شامل جلفا، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو معادل ۶۴۳ هزار و ۷۵۹ خودرو بوده است که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال، ۲۷ درصد رشد دارد.

داداش زاده خاطرنشان کرد:

در سال جاری، تعداد ۶ مرکز اقامتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ارس به بهره‌برداری خواهد رسید که در این راستا ۲ هتل ۵ ستاره نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

او ادامه داد:

از ابتدای امسال تاکنون، ۱۸۵ هزار و ۳۰۷ نفر از آثار تاریخی و طبیعی منطقه ارس که امکان بلیت فروشی یا آمارگیری داشته‌اند، بازدید کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی ارس نیز که در آن‌ها امکان آمارگیری نداشتیم، با استقبال بسیار خوب گردشگران همراه بوده است.

قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس تصریح کرد:

طبق آمار ارائه شده، ۵۰ درصد خودروهای وارده به منطقه آزاد ارس با پلاک آذربایجان شرقی بوده است و استان‌های تهران و البرز با ۲۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته و ۱۷ درصد از مسافران نوروزی ارس نیز از آذربایجان غربی بوده‌اند و استان‌های اردبیل، کرمان، خوزستان، اصفهان و زنجان هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

او به آماری از وضعیت خروجی اتباع ایرانی از مرز جلفا و نوردوز به جمهوری‌های نخجوان و ارمنستان اشاره کرد و یادآور شد:

آمار خروج ایرانیان از مرز نوردوز به سمت ارمنستان ۵ درصد و آمار خروجی ایرانیان از مرز پل چوبی به سمت نخجوان نیز ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

منطقه آزاد ارس متشکل از چهار محدوده منفصل است که فاصله محدوده اول و دوم ۶۰ کیلومتر و محدوده اول با محدوده چهارم بیش از ۲۰۰ کیلومتر است.

این منطقه با دو استان و دو کشور مرز مشترک دارد و تنها مرز مشترک ایران و ارمنستان در منطقه آزاد ارس قرار دارد.

ارس شامل قسمت‌هایی از دو شهرستان جلفا و خداآفرین است که این دو شهرستان از شهرستان‌های با پتانسیل بسیار بالا در زمینه گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه