تعیین محدودیت زمانی برای بازدید از تاج محل

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۵
تعیین محدودیت زمانی برای بازدید از تاج محل

به خاطر ازدحام گردشگران در تاج محل، مسئولین این جاذبه‌ی پر گردشگر هند، محدودیت‌هایی را برای بازدید از آن تعیین کرده‌اند.

از اول آوریل، بازدیدکنندگانی که از تاج محل، محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در هند، دیدن می‌کنند تنها سه ساعت فرصت دارند که در این مکان تاریخی باقی بمانند.

آمارها نشان می‌دهد که در بعضی موارد، تعداد بازدیدکنندگان این محل به ۵۰٬۰۰۰ نفر در روز هم می‌رسد و برخی از آن‌ها همه‌ی وقت خود را، از طلوع آفتاب تا غروب خورشید، در این مکان به سر می‌برند.

این محدودیت زمانی برای مدیریت بهتر این جمعیت انبوه توسط کارکنان تاج محل تعیین شده است.

یک مقام رسمی به روزنامه‌ی تایمز آو ایندیا (Times of India) گفت:

مواقعی بوده است که بیش از ۵۰٬۰۰۰ بازدیدکننده تنها در یک روز به تاج محل آمده‌اند. فضای این بنای تاریخی فضای محدودی است و ما نمی‌توانیم آن را توسعه ببخشیم.

گاهی اوقات، مدیریت این جمعیت کار بسیار سختی است. کسانی هستند که از ساعات اولیه‌ی صبح به این‌جا می‌آیند و تا زمان تعطیل شدن این بنا، در همین‌جا می‌مانند و آن را ترک نمی‌کنند و همین باعث تحمیل فشارهای بیشتری می‌شود.

تاج محل

تاج محل توسط «شاه جهان»، امپراتور مغول، و به عنوان آرامگاهی برای «ممتاز محل»، همسر عزیزش که بعد از یک زایمان سخت در سال ۱۶۳۱ فوت کرد، بنا شد.

آرامگاه‌های آراسته و مجلل این زوج در سردابه‌ی اصلی این بنا قرار دارد که با استفاده از سنگ مرمر ساخته و با سنگ‌های نفیس و قیمتی تزئین شده‌اند. قدمت گورها به قرن هفدهم می‌رسند، اما آن‌ها در واقع دربرگیرنده‌ی اجساد این زوج سلطنتی نیستند؛ بلکه آن‌ها در اتاق‌های جداگانه‌ای آرمیده‌اند که کمی پایین‌تر از این‌جا قرار دارند.

میانگین تعداد بازدیدکنندگان روزانه‌ی تاج محل بین ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۵٬۰۰۰ نفر است، اما در روزهای آخر هفته بسیار بیشتر از این خواهد بود. با توجه به آماری که دولت منتشر کرده است، نزدیک به ۶٬۵۰۰٬۰۰۰ میلیون نفر (۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر) در سال ۲۰۱۶ از این بنای تاریخی بازدید کرده‌اند. 

دانلود ویدیو

تاج محل، نظر بسیاری از رهبران جهان و خانواده‌های سلطنتی کشورهای مختلف شامل امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا، را به خود جلب کرده است. دایانا، پرنسس بریتانیا، عکس معروفی دارد که در سال ۱۹۹۲ به تنهایی روی یک صندلی مرمر در این مکان نشسته است. ۲۴ سال بعد، پرنس ویلیامز و همسرش، کیت میدلتون، روی همین صندلی عکسی به یادگار انداختند.

این آرامگاه تاریخی در معرض تهدیدهای زیادی قرار دارد؛ مانند رنگ‌پریدگی ناشی از دود. در سال ۲۰۱۶، لکه های سبزی روی دیوار پشت آن ایجاد شد که به دفع فضولات حشرات نسبت داده می‌شدند.

مسئولین این آرامگاه در گذشته نمای این بنا را با استفاده از «گل رخت‌شویی فولر» پوشانده بودند که آلودگی‌ها را می‌زداید و سفیدی آن را بازیابی می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه