رامسر در یک نگاه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
رامسر در یک نگاه

رامسر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است. این شهر در انتهای غربی استان قرار دارد و لقب عروس شهرهای ایران به این شهر اطلاق شده است.

رامسر، عروس شهرهای ایران، یکی از زیباترین شهرهای شمالی است که هیچ گردشگری از گشت‌وگذار در آن خسته نمی‌شود. این شهر زیبای شمالی دیدنی‌های بسیاری دارد و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. در کجارو می‌توانید لیست کامل جاهای دیدنی رامسر را ببینید و با کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا رامسر، یا «سخت‌سر» را بهتر بشناسیم:

جغرافیا

رامسر غربی‌ترین شهر استان مازندران است که مساحتی برابر با ۷۹۲,۸ کیلومتر مربع دارد، ارتفاع شهر از سطح دریا، ۲۱ متر آزاد است. رامسر از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه‌های البرز، از شرق به تنکابن و از غرب به استان گیلان و چابکسر منتهی می‌شود. منطقه ییلاقی جواهرده، یکی از مناطق خوش آب و هوای رامسر است و از محصولات عمده این منطقه می‌توان به برنج و مرکبات و چای اشاره کرد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت رامسر ۶۸,۳۲۳ نفر اعلام شد.

تاریخچه و وجه‌تسمیه

هتل قدیم رامسر

نام قدیمی رامسر، «سرسخت» بود، در واقع سرخست منطقه‌ای میان تنکابن و رودسر بود. سرسخت منطقه‌ای بود که هیچ‌کدام از مهاجمان، از اسکندر تا اعراب نتوانستند آن را به‌صورت کامل تصرف کنند، به همین دلیل مردمان رامسر به سرسختی در برابر دشمنان مشهور بودند و به همین دلیل این ناحیه را سرسخت می‌نامیدند. در سال ۱۳۱۴ نام این منطقه از سرسخت به رامسر تغییر یافت.

فرهنگ و آداب و رسوم

پوشش

لباس محلی

رامسر پوشش محلی خاصی ندارد و مردم این منطقه لباس‌های محلی مازندران را بر تن می‌کنند. پوشاک سنتی زنان شامل چادر، چاقچور، نیم ساق، روبند، نقاب، چارقد، شلیته و تنبان است. پوشاک مردان شامل جومه، پشمبال، چوخت، قبا، لباده، بوشلوق، کلاه نمدی، شب کلاه، جرب و شیخی کوش می‌شود.

آداب‌ و رسوم

نوروز خوانی

یکی از رسوم مهم در رامسر، مراسم نوروزخوانی است. نوروز خان فردی است که ۱۵ روز قبل از عید به روستاها می‌رود و آوازی می‌خواند. در روز چهارشنبه‌سوری، در رامسر آشی مخصوص از هفت نوع مزه ترش مثل آب‌نارنج، آب‌لیمو، آب انار یا سرکه پخته می‌شود و در غروب این روز خورده می‌شود.

مردم مازندران و رامسر در اواسط مردادماه جشنی به نام نوروز ماه دارند؛ وقتی‌که اولين محصول برنج زودرس رسيد، بعد از جمع‌آوری و درو با همان برنج غذا درست می‌کنند و در خارج از روستا جشن پايان كار می‌گیرند. اين مراسم درست مانند سيزده به در است و اعتقاد دارند كه اين روز را حتما بايد بيرون از روستا به سر برد؛ در واقع اين جشن نوعی سپاسگزاری به درگاه خداوند است.

گویش

نوروز خوانی

زبان و گویش مردم رامسر، گیلکی است که در واقع در زبان‌های شمال غرب ایران جای دارد، لهجه‌ها در نقاط مختلف متفاوت است.

صنایع دستی

گلیم و جاجیم

از جمله صنایع دستی مازندران و رامسر می‌توان به قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیمچه بافی، چوقا، سوزن‌دوزی، چاپ سنتی، سرامیک‌سازی، حصیربافی و موج بافی اشاره کرد.

سوغات

رشته برشته

از سوغاتی‌های خوراکی مازندران و رامسر باید به رشته برشته، کماج، عسل کوهی، انواع ترشی‌جات، انواع مرکبات و دوغ و کره محلی اشاره کرد.

غذای محلی

نازخاتون

از جمله غذاهای محلی رامسر می‌توان به قلقلی اسفناج، ناز خاتون، کدوبره، باقلا وابیج اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های تاریخی

کاخ مرمر

از جاذبه‌های تاریخی رامسر می‌توان به کاخ مرمر رامسر، مسجد آدینه، غار تاریخی گرگرلوکا، غار یاغی لوکا، هتل قدیم رامسر و قلعه تاریخی گرسماسر اشاره کرد.

نقشه رامسر

جاذبه‌های طبیعی

جواهر ده

رامسر پر است از جاذبه‌های طبیعی، از جمله زیباترین آن‌ها باید به روستای جواهرده، بوستان جنگلی صفارود، غار بام بامه، غار شب‌پره چال، جنگل دالخانی، آبشار ازارک، آبشار خشکا، شیطان کوه، سیاه کند کوه و ترک‌رود اشاره کرد.

جاذبه‌های یادشده تنها بخشی از طبیعت زیبای رامسر است و در گوشه این شهر زیبا آبشارها و جنگل‌های زیبا وجود دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه