نقاشی مورد علاقه پاپ در رم بازسازی می‌شود

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
نقاشی مورد علاقه پاپ در رم بازسازی می‌شود

کلیسای واتیکان تصمیم به ترمیم یکی از آثار نقاشی گرفته که موردعلاقه‌ی پاپ‌ها و اسقف‌های بسیاری بوده است.

اثر هنری موردعلاقه‌ی پاپ فرانسیس اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته است. مدیر موزه‌های واتیکان، باربارا جاتا، به‌تازگی عکس‌هایی از تابلوی نقاشی «Salus Populi Romani» و تابلوی «Protectress of the Roman People» را منتشر کرده است که یک نقاشی به سبک بیزانس است که مریم مقدس و حضرت عیسی را در نوزادی نشان می‌دهد و گفته می‌شود که پاپ علاقه‌ی خاصی به آن دارد.

فرانسیس، اولین صبحی که به‌طور رسمی به‌عنوان ریاست کلیسای کاتولیک انتخاب شد، جلوی این شمایل که در کلیسای «Basilica Santa Maria Maggiore» قرار دارد، مشغول به دعا شد. حتی زمانی که او یک کاردینال و اسقف بود، زمانی که در شهر بود، به‌طور مرتب از این نقاشی بازدید می‌کرد. اکنون، او که اولین پاپ لاتین-آمریکایی است، قبل و بعد از هر سفر خارجی خود، یک دسته گل رز سفید به تابلوی «سالوس» تقدیم می‌کند. طبق گفته‌های جاتا، ترمیم تابلو کمک کرده است که رنگ‌های روشن خرقه‌ی طلایی رنگ کودک و رنگ آبی ردای حضرت مریم به حالت شکوهمندانه‌ی اصلی خود بازگردد.

مراسم عشای ربانی

پاپ فرانسیس و اسقف‌های اعظم در انتهای یک مراسم عشای ربانی مشغول دعا در مقابل شمایل بازسازی شده‌ی «Mary Salus Populi Romani» در کلیسای «St. Mary Major Basilica» در رم هستند. تاریخ: ۲۸ ژانویه ۲۰۱۸

او همچنین افشا کرد که این ترمیم‌ها به کارشناسان کمک می‌کنند تا بتوانند قدمت نقاشی را که بحث‌های زیادی در مورد آن مطرح می‌شود، به‌درستی برآورد کنند. بعضی معتقد هستند که سالوس، کار خود سنت لوک و متعلق به قرن پنجم است؛ دیگران ادعا می‌کنند که این کار به احتمال زیاد در قرن ۱۱ و ۱۳ تکمیل شده است. ترمیم‌کنندگان همچنین ابزاری برای حمل ایمن تابلوی نقاشی به جشن‌های مختلف مذهبی ساخته‌اند. مشکلات ناشی از ترمیم‌های قبلی نیز باید برطرف شوند.

این اثر، اثر موردعلاقه‌ی چندین پاپ بوده است. در سال ۵۹۳، پاپ گریگوری این شمایل را در خیابان‌های رم به دوش کشید و برای تمام شدن مرگ سیاه، طاعون، دعا کرد. در همین حین، پاپ پیوس دوازدهم، نخستین مراسم عشای ربانی مقدس خود را در مقابل این شمایل در سال ۱۸۹۹ برگزار کرد. پاپ ژان پل دوم هم یک نسخه از این نقاشی را در روز جهانی جوانان ۲۰۰۰ به نمایش گذاشت.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه