افسانه پنهان جشنواره رنگ ها در هند چیست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
افسانه پنهان جشنواره رنگ ها در هند چیست؟

جشنواره رنگ‌ها در هند از پرطرفدارترین مراسم‌های تاریخی و مذهبی این کشور است که هرساله برگزار می‌شود. دلیل برگزاری این جشن در افسانه‌های هندوها پنهان شده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تبلیغاتی و گردشگری هند، برگزاری جشنواره رنگ‌ها یا جشن هولی است که هرساله در دو روز متوالی در پایان زمستان جشن گرفته می‌شود. در این روز مردم هند به‌ویژه هندوها در کنار هم جمع می‌شوند و به پایکوبی و خواندن آواز مشغول می‌شوند و دوستان و اقوام یکدیگر را با آب و پودرهای رنگ، رنگی می‌کنند.

جشنواره رنگ ها هند

برندهای معروفی همچون سونی و کانن برای تبلیغات خود از این جشن رنگ‌ها استفاده کرده‌اند. خدمه هواپیمایی بریتانیا نیز این جشنواره را در میان مردم هند جشن گرفتند. کریس مارتین نیز خواننده گروه کولدپلی در ضبط یکی از موزیک ویدیوهای خود از این جشنواره استفاده کرده است.

اما جالب است که بدانیم جشن رنگ‌ها یا هولی چیست و چرا هندی‌ها آن را جشن می‌گیرند؟

جشنواره رنگ ها هند

هولی جشنی برای هندوها است که به مناسبت شروع فصل بهار آن را برپا می‌کنند. این جشنواره از مراسم‌های آیینی و باستانی هند است که در سراسر کشور هند جشن گرفته می‌شود و بر اساس اشعار تاریخی موجود، قدمت آن به قرن چهارم می‌رسد. امپراتور هند، هارشا، به تفصیل در قرن هفتم به معرفی این جشن پرداخته و درباره‌ی آن متنی نیز نوشته است و از آن با نام راتناوالی یاد کرده است. بخشی از نوشته او این‌چنین است:

جشنواره بزرگی از زیبایی‌ها است که هیجان را به ارمغان می‌آورد. مردم شهر در حال پایکوبی هستند. همه چیز به رنگ‌های قرمز و زرد است و هوا پر شده از پودرهای رنگ و بوی خوش عطر...

جشنواره رنگ‌ها اگرچه یک جشن هندویی است اما توسط تمام مردم کشور هند جشن گرفته می‌شود. کودکان والدین خود را و زنان همسران خود را به رنگ‌های متنوع آغشته می‌کنند. در این جشن تمامی اختلافات طبقه‌ای و اعتقادی کنار گذاشته می‌شود و همگی در کنار دوستان و خانواده‌های خود سرگرم می‌شوند.

این جشن از تعطیلات ملی کشور هند است که در آخرین زمان سال که ماه کامل می‌شود، بر اساس تقویم هندوها که معمولا ماه مارس است، برگزار می‌شود. در برخی مناطق مانند اوتار پرادش این جشنواره به‌مدت یک هفته طول می‌کشد.

جشنواره رنگ ها هند

ریشه‌های این جشنواره را می‌توان در افسانه‌های هندوها پیدا کرد. افسانه‌ای از پادشاه هیران یاکاشایپ و شیطانی با نام هولیکا وجود دارد که برخی معتقدند ریشه این جشن از آن است. این پادشاه باور داشت که حاکم جهان است و بر همه خدایان برتری دارد اما پسرش پیرو خدای ویشنو بود و پدرش را ترک می‌کند تا اینکه پادشاه با کمک شیطانی با نام هولیکا تصمیم به قتل پسرش می‌گیرد. در این طرح قتل، برنامه‌ریزی می‌شود تا پسر پادشاه توسط هولیکا به آتش کشیده شود و خود هولیکا چون شالی داشت که او را از سوختن حفظ می‌کرد، می‌توانست زنده بماند. اما این نقشه با شکست مواجه شد و پسر توسط خدای ویشنو زنده ماند و شیطان کشته شد. پس از آن ویشنو پادشاه را می‌کشد و پسرش بر تخت پادشاهی می‌نشیند. این افسانه پیروزی خیر بر شر را نشان می‌دهد و این جشنواره هم با هدف پیروزی تاریکی بر روشنایی برگزار می‌شود. امروزه به‌صورت نمادین این شیطان، هولیکا را به آتش می‌کشند و از خاکستر آن بر بدن خود می‌زنند تا از بدی‌ها دور شوند و در روز بعد مردم با پرتاب رنگ به یکدیگر به شادی می‌پردازند.

جشنواره رنگ ها هند

افسانه‌ی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است این سنت پرتاب رنگ از داستان عاشقانه این افسانه رادا و کریشنا الهام گرفته شده باشد. کریشنا خدای هندو به خاطر داشتن رنگ پوست آبی تیره نسبت به پوست زیبای رادا به مادرش شکایت می‌کند. مادر او برای تسلی غم پسرش پوست بدن رادا را رنگ می‌کند. امروزه می‌گویند رنگ کردن عزیزان در این جشن از همین داستان الهام گرفته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه