چرا باید در حین فرود، پرده پنجره‌ها را بالا کشید؟

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۵
چرا باید در حین فرود، پرده پنجره‌ها را بالا کشید؟

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند قبل از فرود، پرده‌های پنجره‌ها «حتما» باید بالا باشد.

این جمله را در زمان فرود از زبان مهمانداران بارها شنیده‌اید که: «قبل از فرود، لطفا اطمینان حاصل کنید که پرده‌های پنجره بالا هستند.» آیا دلیل این کار را می‌دانید؟

این کار فقط برای این نیست که شما در زمان فرود، دید بهتری به منظره‌ی بیرون داشته باشید. این سوال هم مثل خیلی از سوال‌های دیگری که در مورد قوانین هواپیما برای همه ما پیش آمده است، مربوط به ایمنی مسافران است؛ یعنی همان چیزی که کل صنعت حمل و نقلی به شایستگی به آن می‌بالد.

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند باز کردن پرده‌ها، ایده‌ی خوبی است. دلیل اول اینکه، این کار باعث می‌شود که چشمان شما به سطح نور خارج از هواپیما عادت کند. اگر در ساعات روز پرواز می‌کنید، بالا بودن پرده‌ها باعث می‌شود زمانی که از کابین تاریک خارج می‌شوید، چشمان شما در برابر نور آفتاب اذیت نشود؛ و اگر شب پرواز می‌کنید، دید بهتری خواهید داشت. (به همین دلیل است که نور لامپ‌های کابین را در پروازهایی که شبانه انجام می‌شود، قبل از فرود کم می‌کنند.)

دوم، باز کردن پرده‌ها باعث می‌شود که خدمه‌ی کابین، دید بهتری به بیرون هواپیما داشته باشند. معمولا، صندلی‌های خدمه به‌سمت عقب برگردانده می‌شود تا در صورت بروز حادثه، به سرعت متوجه شرایط شوند.

پنجره هواپیما

هواپیما طوری طراحی و تست می‌شود که در صورت لزوم بتوان همه افراد داخل آن را طی ۹۰ ثانیه از هواپیما خارج کرد. خدمه‌ی پرواز در طول آموزش یاد می‌گیرند که ایمنی هر اتفاقی که در خارج از هواپیما می‌افتد را ارزیابی کنند و برای این کار، باید بتوانند بیرون هواپیما را ببینند – درست مثل شما. در صورتی که چیزی نادرست به نظر برسد، مسافران حکم چشمان کمکی خدمه را دارند؛ بنابراین، اگر خواستید سوالی از آن‌ها بپرسید در انجام این کار تردید نکنید.

سوم، بالا نگه داشتن پرده‌ها به این معنی است که در صورت بروز هر اتفاقی که نیازمند ورود سرویس‌های اورژانسی به هواپیما است، آن‌ها می‌توانند به سرعت و به‌راحتی داخل هواپیما را ببیینند. و البته، اگر دود داخل کابین وجود داشته باشد، تابش نور بیشتر به داخل آن هم به داشتن دید بیشتر کمک می‌کند. در صورتی که لازم باشد به‌صورت اضطراری از هواپیما خارج شوید، بالا بودن پرده‌ها شرایط را برای شما و افراد اطراف شما ایمن‌تر می‌سازد.

مزایای دیگری نیز وجود دارد. زمانی که هواپیما در حال آماده شدن برای پرواز بعدی است، باز بودن همه پنجره‌ها به کنترل آسان‌تر بال‌های هواپیما کمک می‌کند تا هر نکته‌ی مشکوکی را به سرعت شناسایی کنند.

مزیت دیگری که کاملا بی‌ربط با ایمنی است آن است که باز بودن پرده‌ها در صورت لزوم، باعث راحت‌تر شدن کار تمیز کردن پنجره‌ها می‌شود – خواه این کار توسط یکی از کارکنان مسئول پاک کردن پنجره‌ها انجام شود، خواه توسط یکی از مهماندارانی که با یک دستمال به سرعت لکه‌های به جا مانده از انگشت‌های چسبناک کودکان بازیگوش را از روی پنجره باز می‌کند!

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه