حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۰
حمل و نقل عمومی رایگان در اروپا برای مقابله با آلودگی هوا

شهرهای اروپایی در حال بررسی طرح جدیدی برای مقابله با آلودگی هوا هستند.

شهرهای اروپایی در حال بررسی طرحی مربوط به رایگان‌سازی حمل و نقل عمومی هستند تا بتوانند با مشکل آلودگی هوا مبارزه کنند. آن هیدالگو، شهردار پاریس، می‌خواهد تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ از آلودگی شهر بکاهد. او آخرین رهبر محلی است که امیدوار است بتواند خدمات حمل و نقل عمومی را در سرتاسر شهر رایگان کند. او این کار را به تقلید از عملکرد موفقیت‌آمیز چند شهر کوچک فرانسوی انجام می‌دهد که استفاده از اتوبوسها و تراموا را برای عموم رایگان کرده‌اند.

دولت آلمان نیز در نظر دارد که آن‌ها هم مانند فرانسه و در راستای کاهش آلودگی هوا و در صورت موفقیت طرح آزمایشی که امسال در پنج شهر بزرگ در حال اجرا است، حمل و نقل عمومی را در سرتاسر کشور رایگان کند.

نیورت، شهری در غرب فرانسه، این طرح را از سپتامبر گذشته برای ۱۲۵ هزار ساکن خود اجرا کرده است.

شهردار ژرومه بالوگ گفت:

اجرای این طرح، موفقیت بزرگی برای ما بوده، تعداد مسافران در برخی از مسیرها تا ۱۳۰٪ افزایش یافته، تعداد اتومبیلها در جادهها با کاهش روبه‌رو شده و هزینه‌های شهری نسبت به زمانی که مردم ملزم به خرید بلیط بودند، کاهش یافته است.

او بر این نکته اذعان می‌کند که رایگان‌سازی متروها، اتوبوس، تراموا و قطارهای حومهای در یک شهر بزرگ را اگر ایده‌ای انقلابی ندانیم، باید کاری بسیار رادیکال بنامیم.

شهردار پاریس

آن هیدالگو؛ شهردار پاریس

او می‌گوید:

درآمد حاصل از فروش بلیط تنها ۱۰٪ از هزینه‌ی حمل و نقل عمومی را در نیورت جبران می‌کند و این رقم در پاریس تقریبا به نصف می‌رسد... ولی اتوبوس‌های نیورت تقریبا نیمه خالی هستند، در حالی که مترو و اتوبوس‌های پاریس شلوغ و پر ازدحام هستند.

هیدالگو هفته گذشته گفته بود که او در حال انجام تحقیقاتی در مورد حمل و نقل رایگان است و از مقامات و کارشناسان می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۱۸ گزارشی در مورد قابلیت اجرایی مالی این طرح ارائه بدهند.

به دستور شهردار، پیدا کردن راهی برای مقابله با دود در اولویت قرار گرفته است و استفاده از خودروهای دیزلی در پایتخت تا سال ۲۰۲۴ که پاریس میزبان بازیهای المپیک تابستانی خواهد بود، ممنوع می‌شود. همچنین، این احتمال وجود دارد که عوارضی مثل عوارض ترافیک و راهبندان لندن تعیین شود تا رانندگان را از رانندگی در پاریس دلسرد کند.

حامیان طرح تعیین عوارض می‌گویند که می‌توان از درآمد ناشی از آن برای جبران هزینه‌های حمل و نقل رایگان استفاده کرد.

هیدالگو تنها مسئولیت شهر پاریس را به عهده دارد که با ۲٫۲ میلیون نفر تنها بخش کوچکی از منطقه‌ی بزرگ پاریس و حومه را تشکیل می‌دهد که جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر دارد؛ ۴٫۲ میلیون نفر از آن‌ها از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

متروی آلمان

مسافران در انتظار قطار در آلمان

والری پترسی، رئیس محافظه‌کار منطقه‌ی بزرگ پاریس و حومه که رقیب خانم هیدالگو محسوب می‌شود گفت که او از همه‌ی ایده‌های جدید با آغوش باز استقبال می‌کند، اما به شهردار هشدار می‌دهد که این کار را باید تنها و بدون هیچ حمایتی از جانب او انجام بدهد.

او با ذکر این موضوع که فروش بلیط در هر سال، ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۳ میلیارد) یورو درآمد به همراه دارد که کل بودجه‌ی حمل و نقلی ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ (۱۰ میلیارد) یورویی کل منطقه را تامین می‌کند، خاطرنشان می‌کند که این کسری بودجه باید به گونه‌ای جبران شود و حتی یک یورو به خانم هیدالگو پرداخت نخواهد شد.

ماه پیش هم که دولت آلمان به دنبال راهی برای رایگان ساختن حمل و نقل عمومی بود تا ترافیک و سطح آلودگی را کاهش دهد، هراس مشابهی در مورد تعیین مسئولی برای پرداخت هزینه‌های این طرح وجود داشت.

وزیران می‌گویند که طرح حمل و نقل رایگان به صورت آزمایشی در پنج شهر آلمان، شامل شهرهای صنعتی اسن و مانهایم، اجرا شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، در شهرهای دیگر هم اجرا می‌شود. اما هلموت ددی، رئیس شورای شهرهای آلمان، هشدار می‌دهد که در صورت رایگان شدن حمل و نقل عمومی، دولت فدرال مجبور به تامین هزینه‌های مالی آن خواهد شد. بیشترین بخش حمل و نقل محلی در آلمان متعلق به شهرداری‌ها است.

«Greenpeace» ایده‌ای جدید مطرح کرده است – او می‌گوید که دولت باید کاری کند تا خودروسازان، هزینه‌های ضروری مربوط به حمل و نقل رایگان را تامین کنند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه